• 37 364 online
  • 1 135 278 medlemmar
  • 58 845 375 inlägg
2007-12-04, 15:22
Medlem
portnoys avatar
Är det någon som läst Erik Åsards "Det dunkelt tänkta"?

Boken nämns i detta inslag. Vad tycker ni om rekonstruktionen ett par minuter in?

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=941181
Citera
2007-12-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy

Boken nämns i detta inslag. Vad tycker ni om rekonstruktionen ett par minuter in?

Har precis läst den för andra gången. Jag tycker den är riktigt rutten. Han raljerar som fan över konspirationsteorier och är arrogant till tusen. Dessutom tar han upp Krantz teori vilket är att slå in öppna dörrar (enligt mig) och med honom som utgångspunkt förlöjliga andra som påpekar polisens brister och egendomligheter. Nä läs nåt annat...
Citera
2007-12-04, 15:47
Medlem
Citat:

Skönt att se en person med rock och inte täckjacka och som inte haltar som en alkis i en rekonstruktion........

Bra länk
Citera
2007-12-04, 16:44
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Har precis läst den för andra gången. Jag tycker den är riktigt rutten. Han raljerar som fan över konspirationsteorier och är arrogant till tusen. Dessutom tar han upp Krantz teori vilket är att slå in öppna dörrar (enligt mig) och med honom som utgångspunkt förlöjliga andra som påpekar polisens brister och egendomligheter. Nä läs nåt annat...

Ok. ska hålla mig undan där.

Ang. klippet.. Nu när jag läste vad du tyckte om hans bok, så stör jag mig fruktansvärt mycket på hans smått hånfulla småflin som ligger på hela tiden när han talar om "konspirationsteorier"...

Och han tjatar om att USA har en "tradition" av konspirationsintresse. Killen har inte hört talats om Gustav III...

Edit: Varför har du läst den två gånger om den var rutten?
Citera
2007-12-04, 16:57
Medlem
Citat:

Ang. klippet.. Nu när jag läste vad du tyckte om hans bok, så stör jag mig fruktansvärt mycket på hans smått hånfulla småflin som ligger på hela tiden när han talar om "konspirationsteorier"...

Och han tjatar om att USA har en "tradition" av konspirationsintresse. Killen har inte hört talats om Gustav III...

Kanhända behöver han påminnas lite om sitt medlöperi anno 1977, då han valde att hålla igen sin näbb när det gälde OPs handel och vandel i samband med småflickorna i Hopps bordellfirma?!?! Då kanske GWs rätt så bisarra grinande skulle flyta bort från hans nuna????

CP levde glada dagar (så länge som han nu levde..) efter att han friats från mordet och blev med pengar försedd - lika med GW som bara hångrinar åt alla id-er (amatördeckarna medräknade) som han nu kan tjäna sköna slantar på genom att sälja sina alster.
HUR blir GWs eftermäle, långt efter - i historieböckerna?? Näe - han tänkte inte på däää!

;-()
Citera
2007-12-04, 17:03
Medlem
Citat:

Edit: Varför har du läst den två gånger om den var rutten?

Har precis skrivit en B-uppsats om mordet på Palme. Skrev en del om Åsards bok och hans syn på konspirationer i "Tidigare forskning" avsnittet. Då var jag tvungen att läsa om utvalda delar för att friska upp minnet tyvärrr
Citera
2007-12-04, 18:30
Avstängd
uddis(s)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRUSSELUSKAN
Håller med, skulle vara intressant att veta vad han tror och tycker om det hela.

Här berättar han lite om Geijeraffären som mörkades av en viss OP.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=917181

Gissar att när det gäller Palmemordet så har GW förutom gedigna kunskaper om utredningsmaterialet också andra kunskaper (som i sig är under sekretess) genom sin yrkesverksamhet som kanske gör att han kan värdera olika uppgifter och därför är det bättre att hålla sig undan debatten än att riskera att inte kunna svara varför han tror mer på vissa saker än på andra av sekretesskäl.
Citera
2007-12-04, 19:50
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Under det första året uttalar han sig faktiskt en hel del i pressen. Har gått igenom Aftonbladets upplaga för 1986 där används han ofta som expert. De uttalanden han gör är att: Det verkar vara en van mördare, ingen vanlig kriminell, han pekar på vapnet som exceptionelllt, att flyktvägen en perfekt vald.
Visst gjorde han det. Och den allra första tiden sammanfattade han i Månadsjournalen vilket jag för en tid sedan uppmärksammade i http://www.flashback.org/showpost.p...&postcount=900 och den efterföljande samt kommenterade en del. En hel del fel på kupongen om man säger så.

Vad jag menar är att han från slutet av åttiotalet höll käften i ärendet fram till för ett antal år sedan. Det sammanfaller nära nog exakt med den tid polisen och tidningarna var och varannan dag hängde ut CP som den olyckligtvis friade mördaren. Jämför gärna med den emfas han under samma tid har gapat om THs och TAs oskuld i styckmordsärendet eller om Thomas Quick. Någon gång borde han väl ha uttalat sig om CP också. Jag kan svårligen tolka det på annat sätt att han varit rädd att stöta sig väldigt svårt med folk i sin omedelbart polisiära närhet. Detta behöver i sin tur inte betyda ett dugg mer än att LGWP är en ynklig fegis.
Citera
2007-12-04, 22:47
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
En intressant sida med intervjuer som åtminstone jag inte sett tidigare, har dock säkert funnits ganska länge. Förutom intervjuer finns gransk.kommissionens rapport utlagd i PDF.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...4&lpos=extra_3

Tack för länken, och min nya avatar

Och Portnoy, håll dig borta från Åsards bok. Bland det värsta skit jag läst i ämnet. Nästan i klass med Krusells bok.
Citera
2007-12-05, 08:44
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Kanhända behöver han påminnas lite om sitt medlöperi anno 1977, då han valde att hålla igen sin näbb när det gälde OPs handel och vandel i samband med småflickorna i Hopps bordellfirma?!?! Då kanske GWs rätt så bisarra grinande skulle flyta bort från hans nuna????

CP levde glada dagar (så länge som han nu levde..) efter att han friats från mordet och blev med pengar försedd - lika med GW som bara hångrinar åt alla id-er (amatördeckarna medräknade) som han nu kan tjäna sköna slantar på genom att sälja sina alster.
HUR blir GWs eftermäle, långt efter - i historieböckerna?? Näe - han tänkte inte på däää!

;-()

Vet inte om du var vid dina sinnes fulla bruk när du skrev, men mitt inlägg handlade alltså inte om GW, utan om Erik Åsard. Skål!
Citera
2007-12-05, 11:29
Medlem
Citat:
Det här är sanningen om Palmemordet
http://www.itdemokrati.nu/page15.html

Alla vet att det är Christer som gjorde det för det har media sagt. Nej men allvarligt talat är det någon som tror att en narkoman och ärkefyllo skulle vara på rätt plats tungt beväpnad. Personligen tror jag mordet var politiskt Palme hade många fiender inte minst pga sitt umgänge med kommunister.
Citera
2007-12-05, 11:58
Medlem
så tråkigt...

Citat:
Vet inte om du var vid dina sinnes fulla bruk när du skrev, men mitt inlägg handlade alltså inte om GW, utan om Erik Åsard. Skål!

Så synd då, att jag råkade citera fel "post" - men jag menade ändå Leif GW.....
Han var inte inte ett dyft mer förtroende-injagande när jag träffade honom för första gången för ca 40 år sedan. Fattar inte hur mjuk-ryggarna kan ha något intresse av att lyss till en kretin......

;-())
nip
Citera