Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-22, 13:28
Medlem
The-Johans avatar
Hej, jo det är så att idag så upptäckte jag att våran katt har fått en plötslig svullnad på sin högersida i ansiktet. Jag undrar vad detta är för något, är det en sjukdom som han måste ha medicin för eller är det något som går bort av sig självt. Våran katt den är rätt så gammal, ungefär 13 år. Men ålderstecken brukar ju vara att dom blir smalare, inte svullnar upp på en natt.
Värt att veta är också att katten fick medicin mot mask i magen nu i veckan, har för mig att han har fått det tidigare för några år sen, men kan det vara en bi effekt eller han kanske inte tål medicinen? Sedan var han dessutom ute i natt kanske något hände ute?

Hoppas nån vet vad som är fel med katten, tacksam för hjälp.
Mvh Johan
Citera
2010-10-22, 13:30
Medlem
rzizzlas avatar
gå till vetrinär då!!!
Citera
2010-10-22, 13:31
Medlem
BlackDalihas avatar
Titta i kattens mun.
Hur luktar det?
Hur ser tandköttet ut? (illrött, rosa, nästan vitt?)
Citera
2010-10-22, 13:35
Medlem
reemkas avatar
Lålter som att det skulle kunna vara nåt tandproblem, jag hade en hund för hundra år sen som fick precis sådär och enligt veterinären var det en infektion i en tand ända upp i roten. Tanden drogs och sen var det klart.
Citera
2010-10-22, 13:40
Medlem
Eliza CTs avatar
Det kan vara en tand eller munproblem som redan nämnts.
Men det kan även vara en skada katten fått ute, i munnen eller ansiktet. Kattslagsmål ger ofta fula inflammationer och behöver behandlas så snabbt som möjligt.
Mvh
Citera
2010-10-22, 13:53
Medlem
The-Johans avatar
Och tack för hjälpen
Citera
2010-10-22, 13:55
Medlem
mungs avatar
Om han har varit ute inatt skulle det t.ex. kunna vara ett huggormsbett. Besök en veterinär!
Citera
2010-10-22, 21:30
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Om han har varit ute inatt skulle det t.ex. kunna vara ett huggormsbett. Besök en veterinär!

Det är nog för kallt för huggormar nu, i synnerhet nattetid då dom föredrar dagsljus och värme.
I större del av landet har dom nog gått till vila.
Mvh
Citera
2010-10-22, 22:04
Medlem
Snurrens avatar
När katter slåss med varandra lossnar ibland en klo. Kolla kinden/överläppen på katten. Annars låter det troligt att det är en infektion i tandköttet eller i en tand. Just infekterade tänder är underdiagnosticerat bland katter, en mycket plågsam åkomma som behandlas genom att man drar ut tanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in