Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-21, 15:49
  #1
Medlem
buffalos avatar
Hej.

Är lite nyfiken på hur ljudet skiljer sig mellan ett par riktigt bra slutna lurar och ett par riktiga bra öppna i ungefär samma prisklass.

Jag har AKG K271S, som är en sluten studiolur. Jag är ingen expert på ljud, men jag tycker att de låter riktiga bra,
och borde kunna stå sig mot öppna lurar i ungefär samma prisklass. T.ex. Sennheiser HD595.

Vad tycker ni? Är ljudet mycket sämre i slutna lurar, eller kan de mäta sig med de öppna?

Mvh,
buffalo
Citera
2010-10-22, 18:20
  #2
Medlem
elektronikfreaks avatar
Om man vill ha öppna eller slutna lurar är enl mig mest en smaksak. Sitter man i ett knäpptyst rum där det inte finns något annat som stör så funkar en öppen lur perfekt. Sitter man däremot i ett rum där det finns annat som stör är väl en sluten lur att rekommendera. Sedan finns alltid den andra aspekten vad beträffar hörseln. Många påstår att det är större risk för tinnitus om man använder slutna lurar än öppna lurar då den slutna luren obönhörligen pumpar all volym rakt in i huvudet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback