• 1
  • 2
2010-10-21, 03:07
Medlem
Sitter rätt bra i skiten nu efter vad jag är den första att erkänna lite vidlyftigt levene med lån och kreditkort. När vi hade två löner va allt bra och det gick runt fint, men nu när frugan jobbar timmar som blir färre och färre och jag jobbar med provision som gått ner mest hela året är ekonomin i botten nu.

Vi har inga anmärkningar och har hela tiden betalat alla lån och krediter i tid men nu går det inte längre.

Hur kan vi komma ur det här, har inget hus eller så att sätta som säkerhet och ingen som kan gå i borgen.

Skall man bara skita i att betala och se det gå till kronofogden och göra avbetalning med honom eller ?
Bästa hade ju varit att kunna samla alla småkrediter och skit i våran bank så att säga, finns det en möjlighet att banken är villiga att ta över alla kortskulder och annat skit och samla det till en överskådlig skuld att betala av ?

Mår skit och ser ingen utväg, så jag behöver inte standardsvaret att man skall aldrig låna. Det är lätt att säga men va fan man e ju tydligen inte ensam om att lånat för mycke om man läser tidningarna.

Alla tipps och idéer är av intresse sålänge dom är möjliga att genomföra.
Citera
2010-10-21, 03:12
Medlem
seven09s avatar
Satt nyligen i samma skit, men mest p.g.a massa kortkrediter. Ringde runt lite och fick till slut ett lån till en mycket bra ränta. Betalade av alla jävla kreditkort och även om jag måste betala av lånet så är månadskostnaden 2 000 spänn mindre än när jag betalade för alla kreditkorten
Citera
2010-10-21, 03:13
Bannlyst
Hur stora skulder rör det sig om?
Citera
2010-10-21, 03:39
Medlem
PattiFnatts avatar
1. Samla alla lån på ett ställe och försök förhandla fram en bra ränta
2. Ta inga nya lån
3. Dra ner på alla fasta samt rörliga utgifter
4. Försök att få en högre inkomst (högre lön, extra jobb)
5. Sälj saker för att kunna amortera av lånet
Citera
2010-10-21, 03:40
Medlem
Sweeper80s avatar
Det är faktiskt jävligt enkelt, gör inte av med mer än vad ni tjänar på en månad. Köp inget annat än mat och betala era månatliga avgifter.
Citera
2010-10-21, 06:26
Medlem
SparkMans avatar
Hur ser inkomsterna/utgifterna ut varje månad?

Finns det något i ert levnadssätt som går att förändra för att spara in ett par tusenlappar i månaden (alkohol och tobak brukar vara vanliga saker som går att skära ner och spara tusenlappar på)?
Citera
2010-10-21, 11:11
Medlem
submariners avatar
hej,

tycker du/ni ska göra allt ni kan för att undvika att hamna hos fogden - väl där blir livet mycket svårare framöver!

antingen så skapar du eller någon du litar på en bra bild över alla skulder och försöker få någon mer seriös aktör att ge ett lån på hela summan för att minska månadskostnaden. därtill måste ni skära ner på allt utöver det mest nödvändiga för att betala av på skulden samt göra det ni kan för att öka er månadsinkomst.

lycka till!
Citera
2010-10-21, 15:40
Medlem
xertions avatar
  • Sluta röka
  • Sluta snusa
  • Sluta dricka alkohol

Voila, nu har medelsvensson sparat in 20% av sina utgifter varje månad...

Kopiera lyxfällan. Sätt upp era utgifter och intäkter, titta hur mycket ni ligger efter med varje månad (titta bankuttag osv). Kontakta sedan företagen som ni är skyldiga och lägg korten på bordet. Berätta att ni satt er i skiten och helt enkelt inte har råd att betala av lånen och att ni undrar om de kan göra någonting på räntan.

Får ni i alla fall ner räntan så kommer ju bara det hjälpa mycket. Sedan säljer ni allting ni har som går att sälja, vad är det t ex ni har lånat till? Har ni så dålig lön men ändå konsumerat i form av kläder, TV, soffa, ny säng, bil? SÄLJ och betala av krediter. Klara er på en sketen begagnad 90-tal soffa och busskort/cykel.

Ni har själva satt er i skiten, ni måste ni trampa i skit för att ta er ut.
Citera
2010-10-21, 18:21
Bannlyst
En aning OT, men hur fungerar det här med att samla alla små krediter i en stor hos någon av de etablerade bankerna egentligen?

Man läser om det tipset i var och varannan tråd här på flashback, men hur pass villiga är storbankerna egentligen att ta över dessa lån? Är det så lätt som det låter, blir den nya räntan verkligen så pass mycket lägre? Jag menar bara det faktum att man har lån till skyhöga räntor hos mindre kreditinstitut, osäker inkomst, ingen säkerhet etc kan ju inte klinga så himla bra hos bankerna.
Citera
2010-10-21, 20:15
Medlem
submariners avatar
hej,

i vissa fall krävs det säkert en borgenär eller fastighet som säkerhet - men det kanske kan vara värt att bita i det sura äpplet och be farsan eller morsan ställa upp med sommarstugan som pant för att komma ur eländet...
Citera
2010-10-22, 07:06
Medlem
Ni har betalat alla lån och krediter? Då ser jag inte vad problemet är?

Lån som ligger men som du känner att du har problem att betala men inte har hunnit missköta ännu eller vad?

Vad har / skapar ni lån på om ni inte äger ett hus? Var har ni lånat till?

Klart du inte skall låta det gå till fogden? Minska kostnaderna istället?

Hur mycket kortskulder har du? Lendo har väl websida för att försöka fixa ihop ett bättre lån. Bluestep och Marginalen kanske kan vara alternativ med. Vet ju inte hur schyssta de är, din vanliga bank kanske är hyggligare?

Börja med att skriva ner vad det är för belopp, hur du skaffade dig dem och hur du får nya om det nu sker. Och kanske vad ni får in.

Är det bil eller liknande överväg att sälja den och köpa något billigare tills du har råd med något bättre igen?
Citera
2010-10-22, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
En aning OT, men hur fungerar det här med att samla alla små krediter i en stor hos någon av de etablerade bankerna egentligen?

Man läser om det tipset i var och varannan tråd här på flashback, men hur pass villiga är storbankerna egentligen att ta över dessa lån? Är det så lätt som det låter, blir den nya räntan verkligen så pass mycket lägre? Jag menar bara det faktum att man har lån till skyhöga räntor hos mindre kreditinstitut, osäker inkomst, ingen säkerhet etc kan ju inte klinga så himla bra hos bankerna.
Fast de kanske vet att betalningsförmågan är högre än vad som märks till ockerränta åtminstone?

Jag tycker det låter knas att folk har flera kreditkort, men nu har jag ju mitt första, men jag har ju aldrig planerat att utnyttja någon annan kredit än den räntefria / möjligen förbetala. Återstår väl att se hur det fungerar. Kommer bli grymt sur på mig själv om kortet faktiskt blir dyrare istället för att tjäna pengar åt mig

Men han kan ju testa reklamlendo http://www.lendo.se/
Men man kan ju anta att de kanske inte ger de bästa räntorna på marknaden?
"# Låna upp till 350 000 kr utan säkerhet
# Använd pengarna från lånet till vad du vill"

Känns ju seriöst ...

"Behåll din kreditvärdighet med endast en kreditupplysning"

... Fast man kanske kan låna där utan att ha tidigare strul med.

Jag säger det ju enbart med Lyxfällan som inspiration, men då är det ju TV och seriösa människor som kan tala med de på banken. Är säkert annorlunda annars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in