Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-20, 14:55
  #1
Medlem
bombaccis avatar
Pluggar på ett personalvetarprogram där mitt huvudämne är socialpsykologi. Funderar lite på framtiden, förmodligen kommer jag börja söka jobb och kanske läsa in socialrätt och senare efter att jag arbetat ett par år plugga vidare in till en psykoterapeutexamen. Lite intresserad är jag dock av att kunna gå vidare med mina studier, antingen som sociolog ( uppsala universitet kanske) eller inom socialpsykologin eller inom psykologin

Såg att Sthlms universitet (SU) erbjuder en utbildning på avancerad nivå till master.


http://www.psychology.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=5456

Man kanske skulle söka till "masterprogram i psykologi, inriktning pao"

Har dock ett par frågor/funderingar:

Är jag behörig att söka dit?
Vilka meriter är det de går på, dvs tittar de på mina gymnasiumbetyg/folkhögskolan eller är det snarare mina akademiska studier och mina betyg samt uppsatser de går på? Hoppas på det sista, annars är det kört för min del.

Verkar fint att studera där, men börjar bli lite trött på att plugga och jag undrar om det kan ge mig något rent konkret, kan jag söka något annat slags jobb och blir min lön påverkad i någon trevlig inriktning?

Givetvis blir jag inte psykolog av detta men jag kanske skulle kunna utföra några slags utredningar ( så som andra akademiker gör), samtidigt som jag har min psykoterapeut utbilding med. Kanske göra personutredningar, tester och andra undersökningar som man kan erbjuda främst företag?

Det och att man kan gå vidare till en forskarkarriär med ( men då måste man plugga i fyra år till, något som inte känns aktuellt).

Men att plugga in en master i psykologi pao inriktning är kanske lite overkill?

Typ två års tuffa studier, utan någon inkomst och därefter ingen direkt fördel på arbetsmarknaden ändå, annat än vad jag själv kan lyckas få igång ( som säkert inte är helt lätt).

Eventuellt kanske man kan läsa kurser från programmet medan man arbetar för att på slutet studera ett tag på heltid med, men det är mycket arbete och trevligt om det kan bli något av det hela med.

Vore trevligt att höra från tidigare studenter eller vad folk med insikt tror kring denna utbildning samt mina övriga funderingar.
Citera
2010-10-21, 03:14
  #2
Medlem
bombaccis avatar
Ingen?
Citera
2011-04-16, 12:08
  #3
Medlem
utan.att.stannas avatar
Ingen som sitter på en master och kan berätta lite hur det ser ut i arbetslivet? Tackhej
Citera
2011-04-16, 16:50
  #4
Medlem
SisterJanets avatar
Jag har själv ingen erfarenhet av att läsa just de här utbildningen, men jag ska plugga motsvarande utbildning (Masters in Organisational Psychology) i London till hösten så har läst på en del om hur det fungerar i Storbritannien. Här brukar folk som har läst den här utbildningen jobba inom HR/personalfrågor, med internutbildningar och utredningar och med arbetsmiljöfrågor. Utifrån vad som står på SU:s hemsida så verkar deras utbildning innehålla ungefär samma typ av kurser.

En bra idé kan vara att kontakta programansvariga och/eller studievägledningen och höra efter vad studenter som tidigare läst samma och liknande utbildning jobbar med nuförtiden.
Citera
2014-05-21, 20:51
  #5
Medlem
Eklund1989s avatar
Vågar man fråga hur det gick till slut?
__________________
Senast redigerad av Eklund1989 2014-05-21 kl. 20:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback