Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-21, 23:22
  #13
Medlem
woormwoods avatar
jag skulle rekommendera att sätta upp ett stilleben att öva på, detta skall bestå av enkla former typ rör bollar kuber sfärer med mera. rita tills du får proportioner och vinklar rätt dvs att det ser naturligt ut ifrån den vinkel du ritat ifrån. ta gärna kort på det och jämför så att du fått allt rätt (fuska inte och kalkera ifrån fotot.
efter det börjar du med skuggor så att du får det rätt också. tänk på var nånstans ljuset kommer ifrån.

om du är riktigt nöjd kan du börja gå över till markers eller färgpennor, jobba gärna med ljusa färger och jobba dig fram till mörkare färger, tex en svart yta är nästan aldrig svart överallt utan består mer utav mörka grå nyanser, samma här du måsta tänka på var ljuset kommer ifrån och hur det kommer avteckna sig emot vissa former

rita av den mänskliga anatomin så mycket du kan efter ett tag kommer du lära dig vinkla muskler mm.

manga kan vara intressant att rita då anatomin inte ser ut som i verkligheten, utan tecknas mer utifrån vilken känsla karaktären har (är personen förvånad förstärks detta oftast att ögonen är extremt stora)

jag lovar ge det lite tid så kommer både du och andra märka skillnad kom ihåg det är nötning och evigt skissande som ger färdighet, ta gärna nån ärlig person till hjälp som får utvärdera bilderna, kritik är den bästa hjälpen

hoppas man får se några verk framöver ;-)
Citera
2010-10-22, 02:27
  #14
Medlem
Bawlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whoever2blame
Jag själv har inte tecknat manga. Men några generella råd kan jag nog komma med..

Fin fina tips, ska själv ta till mig lite utav dem.

Jag trodde jag hade sett creepy avatarer tills jag såg din.
Citera
2010-10-22, 05:28
  #15
Medlem
hektoliters avatar
Har du minsta möjlighet så gå en kroki-kurs. Att teckna kroki är det bästa sättet att lägga grunden för att bli en duktig tecknare och du kan sedan applicera det på det du vill specialisera dig på.

Man hör ofta att Picasso målade som han gjorde för att han inte kunde teckna, men jag har aldrig sett bättre kroki-teckningar än hans. Jag förstår att du inte strävar efter att bli en Picasso men min poäng är att han lärde sig teckna först, sedan utvecklade han sin stil med extrema abstraktioner och reduktioner men där man tydligt ser att han har en teknisk skicklighet i botten.

Det är förstås inget måste men kan du så tveka inte, du kommer att lära dig så oerhört mycket.
Citera
2010-10-22, 10:47
  #16
Medlem
Whoever2blames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woormwood
jag skulle rekommendera att sätta upp ett stilleben att öva på, detta skall bestå av enkla former typ rör bollar kuber sfärer med mera. rita tills du får proportioner och vinklar rätt dvs att det ser naturligt ut ifrån den vinkel du ritat ifrån. ta gärna kort på det och jämför så att du fått allt rätt (fuska inte och kalkera ifrån fotot.
efter det börjar du med skuggor så att du får det rätt också. tänk på var nånstans ljuset kommer ifrån.

om du är riktigt nöjd kan du börja gå över till markers eller färgpennor, jobba gärna med ljusa färger och jobba dig fram till mörkare färger, tex en svart yta är nästan aldrig svart överallt utan består mer utav mörka grå nyanser, samma här du måsta tänka på var ljuset kommer ifrån och hur det kommer avteckna sig emot vissa former


Wormwood kommer åxå med goda råd här! Men det du måste tänka på i din konstnärliga strävande är hur mycket hjärnan faktiskt lurar en. Om du exempelvis tecknar av ett stilleben med en apelsin och en banan och resultatet liknar mer en boll och en bajskorv, så beror det mer på att hjärnan har blandat sig i med sin logiska del. Därför är det en kanongrej att fota av stillebenet, då kameran bara avbildar exakt det den ser. Och via den bilden får du en genväg till hur bilden ser ut utan hjärnans logik. Samma sak med Wormwood säger om svarta ytor. Ögat ser verkligheten, dvs en ojämn skuggig yta, men hjärnan tänker: SVART! Därför vill handen gärna göra en svart yta. Men lär man sig öga-hand samarbetet, så tecknar man skuggorna och räfflorna och ytan blir mer "levande". En riktigt duktig tecknare gör sådana saker så bra, att även observatörens hjärna tänker: SVART! Och bilden i sin blir svår att avbilda för den oerfarna.

Hoppas TS hängde med i svängarna här nu..
Citera
2010-10-22, 10:52
  #17
Medlem
Whoever2blames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bawls
Fin fina tips, ska själv ta till mig lite utav dem.

Jag trodde jag hade sett creepy avatarer tills jag såg din.

Tack så mycket! Trots att jag inte tecknar så mycket längre, så är det jättekul att min utbildning faktiskt kommer till någon sorts användning lite grann i alla fall.

Lycka till med skapandet!

Sockguy tackar åxå för komplimangen!
__________________
Senast redigerad av Whoever2blame 2010-10-22 kl. 10:54. Anledning: Sockguy had a word.
Citera
2010-10-22, 11:30
  #18
Medlem
KaptenAlmas avatar
Jag skulle rekommendera dig att lära dig själva grunden i skissande och tecknande innan du hoppas in på manga! Visst du kommer säkert inte att hålla dig från det men lär dig grunderna iallafall, det kommer du ha stor nytta av.
  • Anatomi - Det lär dig hur kroppen är uppbyggd. Hur rörelser och ställningar fungerar. Som någon nämnt så är kroki-lektioner väldigt bra, dock jävligt tråkiga.
  • Ljus & Skuggor - Gör att du får liv i dina teckningar, visst manga och serier överhuvudtaget kan ju vara ganska 2D, men det är viktigt att kunna.
  • Färglära - Varma färger, kalla färger, motfärger osv. Väldigt bra att kunna för att lära sig att få motiv att ploppa ut.
  • Perspektiv - Finns inte så mycket att säga, lär dig det bara!

Tror det var grunden, lycka till!
Citera
2010-10-25, 15:17
  #19
Medlem
Whoever2blames avatar
Hur går det för TS?
Citera
2010-10-25, 15:48
  #20
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Något jag skulle rekommendera är väll att du börjar med en enkel figur eller vad det kallas för att hållningen ska bli bra sedan ritar du resten över det, kan göra under för hel hets intrycket.

typ så här fast kanske inte lika avancerat, utan mera bara ett par streck och punkter för att vissa var armarna och kroppen ska vara, då kan man rätta till fel som tillex att figuren är för lång eller att armarna värkar vara i en onaturlig position innan man börjar rita.

http://lineweights.files.wordpress.c...06/1-small.jpg

Posta gärna några bilder.
Citera
2017-09-16, 14:13
  #21
Medlem
Så här sju år efter att tråden startade! Men tycker om den här typen av trådar. Berättar om min resa, hoppas att den inspirerar

Jag började rita "på allvar" för lite mer än ett år sedan. Har alltid älskat att rita och måla men aldrig haft tålamodet att sitta kvar och göra det, eller att återkomma till något jag påbörjat. Mest för att jag såg att det aldrig blev som jag föreställt mig det I huvudet. Det suger att rita fult och inte kunna göra något åt det.

Vad som gav mig gnistan var en bild där någon tagit foto på en bild denne ritat typ två år tidigare och en de ritat "idag". Vilken utveckling! "Tålamod" dök upp i mitt huvud, så började googla på tålamodsövningar... Töntigt nog.

Kom till en sida som visade mandalas och hur man ritade dem. Köpte hem såna där färgpennor från Stabilo. Satte igång. Små små detaljer tagna från fantasin samverkade för att skapa en kreation. That's it. Jag såg hur tålamodet lönade sig och det sporrade mig att vända mig till Youtube för tutorials.

Utifrån tutorials om hur man ritar lejon, katter, vargar, sedan ögon, läppar, händer och hela kroppar fick jag förståelse för inte bara skuggor - men hur skuggan och ljuset samarbetar för att skapa vad vi ser! Jag blev ordentligt tagen av detta. Arbetar till vardags med människor och samtalskontakt och stundtals kom jag på mig själv med att betrakta personers kontraster och hur ansiktena förhöll sig till solljus eller lampljus.

Jag har låååångt kvar att lära mig verkligen, men har verkligen utvecklats på ett år. Tar foto på allt jag påbörjar och avslutar och har dokumenterat min utveckling. Målsättningen är att kunna tjäna lite pengar på porträtt. Framförallt barn är kul att rita av! Svårt till en början, men åh så kul.

Tricket för mig har väl egentligen varit att fokusera på linjer och placering, skippa den stora bilden tills du har kommit en bit på den! Kräver otrolig koncentration att inte börja tänka "åh men det ser inte alls ut som det ska". DET KOMMER, men både skickligheten och bilden i sig måste arbetas upp. Andra kallar det för hobby, jag kallar det för meditation och det går snabbare och snabbare att få det rätt för varje bild som blir lyckad.

Jag är överlycklig över att ha låtit mig själv påbörja denna resa. Innan tyckte jag det var lite larvigt att försöka lära mig något så grundläggande, och tänkte att jag får överlåta åt de naturliga talangerna att sköta ritandet. Nu är jag en av dem övning och TÅLAMOD ger färdighet!
Citera
2017-09-22, 07:08
  #22
Medlem
Pungsvings avatar
De som gör fel är de som gör något. Att förbli passiv är värre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback