Citat:
Ursprungligen postat av
PooSausage
Programledaren Kvartoft bra som vanligt.
Expertpanelen lmnar mig likgiltig.
Trkiga medlemmar. Invade politiskt okontroversiella svar. Alla har en karrir att tnka p. Leif GW Persson hade redan sitt p det torra och kunde drmed "ta ut svngarna".
Christoffer Carlsson, relativt OK men fll inte mig i smaken.
John Franco, gjorde det smsta intrycket. Verbalt obegvad.
Johanna Bjrkman, lite vl mycket "ambitisa kvinnan"-stuket men helt klart bst p att formulera sig.
Att ta in en musikjournalist (Fredrik Strage) och lta han beskriva ett gammalt brottsfall var vrdelst. Tycker verlag att "Veckans brott" ska handla om dagens Sverige, dagens brottslighet, dagen problem/utmaningar men grna historiska fall som fortfarande r olsta.
Att lta en psykiatriker beskriva fiktiva brottskaraktrer var ingen hjdare alls. Verkligheten vertrffar dikten som man sger. Hoppas att detta inslag inte blir lngvarigt.
Strage skrev ett lngt genomarbetat reportage om Sjsalakvinnan i sin bok "Fans", s han r antagligen en av de nu levande personer som r bst insatt i det fallet.
Annars hller jag med dig om programmet i sig. Betrffande historiska kriminalfall och nu allts fiktiva brottskaraktrer tycker jag att det alltid r ngot som har "skavt" lite med programmet. Det dr med brott som "underhllning" snarare n information. Nr man nu blandar in "fiktiva karaktrer" frstrks detta intryck n mer. Liksom frst ett reportage med ngon som relativt nyligen ftt sin son ihjlslagen och sedan ser man Lennart Jhkel sjunga opera fr att "ltta upp" lite. Jag tycker faktiskt att det knns lite respektlst mot alla de frska brottsoffer som finns i Sverige...
Fr min del hade de "lite lustiga" inslagen grna kunnat frsvinna helt och hllet. Jag tycker att programmet i stort har ett alldeles fr "muntert" anslag. Det knns ibland som att man lika grna hade kunnat titta p Go kvll eller Sportspegeln.