Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-10-26, 12:14
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompuTerror
Maxgränsen för FAT16 ÄR 2Gb.

Dessutom behöver jag ingen floppyemulator, för jag har floppy på datorn.

Ja, du missminner dig. Det var bara 250 Mb jag kunde nyttja.
Look... kolla... Denna 250 Mb begränsning har med att göra hur USB-minnen är uppbyggda. Kompabiliteten med USB1 osv, eftersom minnet bara är 250Mb i USB1, vilket verkar vara vad min dator bootar upp i. Detta kallas "Legacy" om du hört talas om det.
Du behöver inte lära mig om DOS, för jag började med PC ungefär samtidigt som 386:an kom. Eller jag var lite senare och började runt 1988. Jag har stor kunskap om DOS och måste säga att du har en hel del fel. Det jag INTE har kunskap i är att få det att fungera i fullt 2 GB, utan enbart i 250Mb. Vilket din guide inte ens klarar, då jag redan gjort den.

Du har helt i rätt att det är 250 MB och inte 512 MB du fick ut, men enligt tabellen ska klusterstorleken vara 4 kb=256 MB om du redan har provat det så har jag ingen aning.

Dubbelkolla att USB-legacy support är påslagen i BIOS också för säkerhetsskull.
Hade jag varit du hade jag kanske köpt ett USB2-minne på Clasohlsson för ca 200 kr.

Det kan hända att klusterstorleken redan ligger på ett vettigt värde som standard i nyare versioner av Windows, jag har faktiskt inte kollat, och har tyvärr inte möjlighet att göra det heller.

Den här drivrutinen verkar ju vara nåt för dig?

http://www.computing.net/answers/dos...os-/15928.html
Senast redigerad av X_surfer 2010-10-26 kl. 12:17.
Citera
2010-10-30, 21:19
Medlem
CompuTerrors avatar
Den drivrutinen är för att kunna läsa USB från DOS. Bootar man från BIOS är USB som hårddiskemulering.
Citera
2010-10-30, 22:23
Medlem
echelonxs avatar
http://forum.psxcare.com/support/sho...v-BenQ-VAD6038

Kan det vara något? Det är iofs för att skapa ett usb minne för flashning av Xbox360 Benq DVD men du får just 6.22 på ett USB minne.

Citat:
01. Packa upp Dos 6.22 filerna (win98boot.zip) till en mapp. T.ex. C:\DOS
02. Installera programmet "HP USB Disk Storage Format Tool" och kör igång det.
03. Anslut ert USB-minne och välj den enhetsbokstaven som minnet får under "Device" i programmet.
04. Välj FAT eller FAT32 som "File system".
05. Bocka i "Create a DOS startup disk" och "using DOS system files located at:" bör bli bockat automatiskt.
06. Klicka på "..." ikonen till höger och leta på "C:\DOS"-mappen.
07. Klicka på "Start" så börjar USB-minnet formateras.
08. När formateringen är klar kan ni stänga programmet och sedan flytta över DOS filerna från "C:\DOS"-mappen till USB-minnets root.
Citera
2010-10-31, 08:03
Medlem
Gurka___s avatar
Varför startar du ens en tråd när du tycker dig kunna och veta allting så mycket bättre än alla andra?

Anyhow: om du nu vill tillbaka till den "fantastiska" tiden med Windows 3.11 kan du ju alltid köpa dig en gammal 2/386:a och använda dig av disketter. Varför använda USB och en nyare dator om det nu är den "fantastiska" tiden du ska tillbaka till liksom...
Citera
2010-10-31, 10:17
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Varför startar du ens en tråd när du tycker dig kunna och veta allting så mycket bättre än alla andra?
För att jag inte får det att fungera ordentligt och jag har försökt det mest... Och jag vet vad jag pratar om. Får man inte vara duktig inom ett ämne man söker hjälp inom? Är det tabu eller?
Inget av tipsen fungerar ju.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Anyhow: om du nu vill tillbaka till den "fantastiska" tiden med Windows 3.11 kan du ju alltid köpa dig en gammal 2/386:a och använda dig av disketter. Varför använda USB och en nyare dator om det nu är den "fantastiska" tiden du ska tillbaka till liksom...
För att jag vill ha en DOS-sticka och inte en äldre dator. Ska jag inte få ha det som jag vill?

Grattis till inlägg 1337 förresten
Citera
2010-10-31, 12:35
Medlem
PhantomBlots avatar
Övriga operativsystem -> Windows

mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera