• 1
  • 2
2004-06-20, 15:44
Medlem
-luftwaffe-s avatar
Jag har en föreställning om att japaner, kineser m.m generellt arbetar hårdare än andra människor. Stämmer det eller är det bara en fördom ? Vad är det isåfall i deras kultur som påverkar ? Fattigdom ?
Citera
2004-06-20, 16:31
Medlem
SkaruHarus avatar
vetifan, men jag har fått uppfattningen att asiater arbetar mer än andra invandrare här i sverige. Kanske inte stämmer, vad vet jag
Citera
2004-06-20, 16:57
Medlem
Dr_Ntabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -luftwaffe-
Jag har en föreställning om att japaner, kineser m.m generellt arbetar hårdare än andra människor. Stämmer det eller är det bara en fördom ? Vad är det isåfall i deras kultur som påverkar ? Fattigdom ?

Alla andra folkslag har fattat att det finns roligare saker än att arbeta. Knulla, supa, dansa, internet osv.
Eftersom detta är okända begrepp för asiaterna så arbetar de istället.
Citera
2004-06-20, 17:06
Medlem
När asiaterna kom till Amerikat blev de ett jävla liv ty jenkarna uppfattade det som att asiaterna snodde deras jobb i och med att de var hårdare arbetare, så någon sanning ligger det nog i detta.
Citera
2004-06-20, 17:49
Medlem
Är inte det en religionsgrej? Att något flitighet och nit är på något sätt inbyggd i buddism, hinduism?
Citera
2004-06-20, 18:13
Medlem
Memnoks avatar
Asiater jobbar mycket längre än västerlänningar, i alla fall när vi talar om kvalificerade jobb. Det är dock lite så där med effektiviteten under arbetsdagen. Min polare jobbade i japan ett antal år, han påstår att de sitter och lägger patiens hela kvällarna bara för att visa att de är på jobbet...
Citera
2004-06-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppkaka
Är inte det en religionsgrej? Att något flitighet och nit är på något sätt inbyggd i buddism, hinduism?

Jo fast det är väl mer en kulturell grej, tänker främst på Japan där är dom ju stenhårda med seder och bruk vad jag har förstått.
Citera
2004-06-20, 18:16
Medlem
Jobbigs avatar
Jag vet inte hur det är i asien som helhet, men i Japan är hög 'arbetsmoral' en gammal tradition, speciellt inom de stora företagskonglomeraten. Den anställde blir ett med företaget han jobbar för på något skumt vis. De anställda är hårt knutna till sin arbetsgivare, man bor i företagets bostäder och umgås i princip bara med andra anställda. På många arbetsplatser börjar man dagen med att sjunga företagssången och prisa ledningen. Den anställde jobbar hårt och mycket, i utbyte får han livstidsanställning, förmåner och en säkrad pension. Företagets välgång blir också arbetarens välgång, därav viljan att slita hårt. Detta har iofs krackelerat ordentligt med japans ekonomiska nedgång, men fenomenet finns fortfarande kvar på många håll.
Citera
2004-06-20, 18:54
Bannlyst
Den höga arbetsmoral gäller även i ledningen. Att misslyckas med / missköta sitt arbete som chef är förknippat med stor skam. Inte ovanligt att företagsledarna brister ut i gråt och ber om ursäkt framför tv- kamerorna.
Citera
2004-06-20, 19:17
Medlem
Rubbermans avatar
Flyttas till Arbetsliv.
/Moderator
Citera
2004-06-20, 19:20
Medlem
Slaskets avatar
till skillnad från många andra invandrare här i sverige, så kommer ju inte Asiaterna just för att det är krig i deras länder, utan mer pga bättre möjligheter här i sverige, eller som fruar till svenska män. Så dom är väl bättre mentalt förebredda och villiga att skapa sig ett liv eftersom dom kom hit på egen hand. Jag talar då främst om sydostasiater och kineser
Citera
2004-06-21, 13:35
Medlem
Carradines avatar
Jag tycker mig inte se att asiater jobbar hårdare i Sverige än andra invandrare, dock är de inte lika många som de andra så de kanske inte sticker ut så mycket?

En sak dock som jag lagt på minnet från Discovery var att under tiden då det var stora byggnadsruscher runt om i världen så låg Japan bra till, de byggde 3 våningar på 2 veckor medans amerikanerna endast byggde 2.

Hehe....flitiga är de därborta iaf. här i Sverige är de väl som folk är mest, slappa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in