Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 20:38
  #157
Medlem
Enmansdemos avatar
En serie där man sitter och äter-ihop ackompanjerat av dålig musik
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-07-16 kl. 20:56.
Citera
2018-08-13, 23:31
  #158
Medlem
Nattspliffens avatar
Låten som är 30 minuter in i det 10e avsnittet, vet någon vad den heter och vart jag kan hitta den? Hittat den inte bland de andra låtarna på Spotify. Vore väldigt tacksam för hjälp!
Citera
2018-08-14, 15:26
  #159
Medlem
Tyvärr är serien lite väl uppenbart vänstervriden. Mats tal till de kostymklädda herrarna låter ungefär som om Jonas Sjöstedt håller ett eldigt tal till sina medlemmar. Säga vad man vill om Claes klubb eller vad man ska kalla den, som den beskrivs är den extremt mossig, men går ändå inte att komma ifrån att dessa herrar betalar lön för 50-100 dagisfröknar/förskollärare.
Citera
2022-01-04, 07:51
  #160
Medlem
Nu pushar SVT-Play för denna härliga serie igen. Mitt tips är att se den. Dissade den när den gick första gången men nu är den helt OK. Naturligtvis - som alltid - i svensk drama eller humor så är karlarna töntiga och/eller icke-framgångsrika medans dom omger sig med starka och duktiga fruntimmer. Vi kan kalla det StigHelmerSyndromet.

Dom fyra vännerna ska väl vara kring 35 men uppträder som outvecklade 16-åringar. Men jag blir glad av att se dom. Bäst att spela loser är JacobEricksson tätt följd av GustafHammarsten.

Bäst gillar jag karaktären David som innehar en "AntikAffär" där han också bor - mest kanske för att det nog hade passat mig att bo så. Nu är det väl inte mycket till antikviteter i affären utan det är mest lite enklare retroprylar. Bra så - då blir det inte för snobbigt.

Sen har man valt NiclasFrisk att bidra med musiken - då kan det aldrig bli helt fel. En av de bästa svenska låtskrivarna genom tiderna.
Citera
2022-01-05, 07:49
  #161
Medlem
Avsiktarens avatar
Jag tyckte att serien var tillgjord och bara handlade om några tillgjorda stockholmare. Den typen av serie som får en att instinktivt ogilla stockholmare. Jag föredrar Goda grannar. Där var stockholmarna åtminstone trevliga och normala.
Citera
2022-01-05, 08:41
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag tyckte att serien var tillgjord och bara handlade om några tillgjorda stockholmare. Den typen av serie som får en att instinktivt ogilla stockholmare. Jag föredrar Goda grannar. Där var stockholmarna åtminstone trevliga och normala.

Om man vill se trevliga stockholmare - så varför inte gå tillbaka till 1930-talets Söderkåkar (producerad 1970)? GodaGrannar (1987) är väl en efterföljare med samma myspys. Har själv inga problem med serier som förstärker min bild av huvudstadsborna. Det är ju inga Götlaborgare precis. Gillar ändå stämningen när dom fyra träffas för att umgås i "Antikaffären". Sen kan jag samtidigt rent av hata deras undfallenhet och mesighet. Dom är svärmorsmaterial men inga eldiga älskare.
Citera
2022-01-05, 08:50
  #163
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StukaPlan
Om man vill se trevliga stockholmare - så varför inte gå tillbaka till 1930-talets Söderkåkar (producerad 1970)? GodaGrannar (1987) är väl en efterföljare med samma myspys. Har själv inga problem med serier som förstärker min bild av huvudstadsborna. Det är ju inga Götlaborgare precis. Gillar ändå stämningen när dom fyra träffas för att umgås i "Antikaffären". Sen kan jag samtidigt rent av hata deras undfallenhet och mesighet. Dom är svärmorsmaterial men inga eldiga älskare.

Jag ogillar begreppet huvudstad och tycker att alla själva skall få bestämma vilken stad som är deras huvudsakliga stad. Goda grannar hade lika gärna kunnat utspela sig i Göteborg, Luleå, Skövde eller någon annanstans. De är åtminstone inte några tillgjorda fåntrattar som personerna i Våra vänners liv. Tyvärr finns det fåntrattar lite överallt också så Våra vänners liv hade också kunnat utspela sig var som helst om det inte vore för att SVT tyckte att den fåntrattspersonligheten är superball och samtidigt tyckte att superballa människor bor i Ståkhålm.

I min idealvärld är Stockholm precis som vilken annan stad och de som bor där är som i Goda grannar.
__________________
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-01-05 kl. 09:44.
Citera
2022-01-05, 08:50
  #164
Avstängd
DeValeras avatar
Jag gillade den här serien, den var underhållande och kändes hyfsat trovärdigt. Bra skådisar.
Citera
2022-01-05, 12:07
  #165
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag ogillar begreppet huvudstad och tycker att alla själva skall få bestämma vilken stad som är deras huvudsakliga stad. Goda grannar hade lika gärna kunnat utspela sig i Göteborg, Luleå, Skövde eller någon annanstans. De är åtminstone inte några tillgjorda fåntrattar som personerna i Våra vänners liv. Tyvärr finns det fåntrattar lite överallt också så Våra vänners liv hade också kunnat utspela sig var som helst om det inte vore för att SVT tyckte att den fåntrattspersonligheten är superball och samtidigt tyckte att superballa människor bor i Ståkhålm.

I min idealvärld är Stockholm precis som vilken annan stad och de som bor där är som i Goda grannar.
Herregud vilka mindrevärdeskomplex du har. Är du från norrland?
Citera
2022-01-05, 16:43
  #166
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Herregud vilka mindrevärdeskomplex du har. Är du från norrland?

Nu svarade jag bara på ett inlägg och sa vad jag tycker och jag tycker inte att en stad eller landsdel skall prioriteras framför en annan formellt utan att alla platser skall betraktas som jämlika. Det skall inte vara så att den ena kanalen skall bestå av bara stockholmsprogram med en vinjett av stockholmsbilder medan resten av Sverige har den andra kanalen utan det skall vara jämnt utspritt. Tyvärr är det snarare värre nuförtiden. Jag skrev även att det har gjorts TV-serier där stockholmare framställs som trevliga och normala människor vilket de flesta stockholmare antagligen är. Folk kan inte hjälpa var de kommer ifrån. Men våra vänners liv handlar om stela och tillgjorda fåntrattar och serien framställer den där personligheten som den normala och ett ideal. Jag har betydligt större respekt med stockholmare som är stockholmianer än med folk ifrån andra platser som är stockholmianer. Sådana människor är förrädare.
__________________
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-01-05 kl. 17:04.
Citera
2022-01-06, 16:27
  #167
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StukaPlan
Om man vill se trevliga stockholmare - så varför inte gå tillbaka till 1930-talets Söderkåkar (producerad 1970)? GodaGrannar (1987) är väl en efterföljare med samma myspys. Har själv inga problem med serier som förstärker min bild av huvudstadsborna. Det är ju inga Götlaborgare precis. Gillar ändå stämningen när dom fyra träffas för att umgås i "Antikaffären". Sen kan jag samtidigt rent av hata deras undfallenhet och mesighet. Dom är svärmorsmaterial men inga eldiga älskare.

Söderkåkar var från början ett folklustspel från 20-talet. Det gjordes en film av den i början av 30-talet där Edvard Persson spelade polisen. Stefan och Krister har satt upp en version av Söderkåkar på senare år. Det är märkvärdigt att Södermalm alltid skall framställas som den trevliga och gemytliga delen av Stockholm medan det samtidigt verkar som att de mest tillgjorda stockholmarna bor just där. Goda grannar utspelar sig i den stadsdelen i Stockholm som heter Vasastaden.
Citera
2022-01-06, 17:26
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Söderkåkar var från början ett folklustspel från 20-talet. Det gjordes en film av den i början av 30-talet där Edvard Persson spelade polisen. Stefan och Krister har satt upp en version av Söderkåkar på senare år. Det är märkvärdigt att Södermalm alltid skall framställas som den trevliga och gemytliga delen av Stockholm medan det samtidigt verkar som att de mest tillgjorda stockholmarna bor just där. Goda grannar utspelar sig i den stadsdelen i Stockholm som heter Vasastaden.
Både Södermalm och Vasastan Norrmalm i Stockholm var vad man i dag skulle kalla för orten i 1900 talalets början. Var nog det fram till mitten av 60talet då våra kära vänner politikerna ville ha glas och betong och kastade ut alla knegare i från innerstaden för att kunna erbjuda bosdsrätter i husen eller hyra som ingen vettig människa kan betala,så tyvärr Carmen finns inte kvar längre. För jag tror inte något författare som skriver TV serier vill skriva något positivt om orten i någon svensk stad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback