Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-05-13, 13:01
  #25
Medlem
Bucketshops avatar
Beskeden för höstens masterprogram tycks ha kommit idag, är det någon från tråden som fått något glädjande besked mån tro? Själv blev jag erbjuden en plats på Advanced Economics & Finance.
Citera
2013-05-16, 04:22
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Beskeden för höstens masterprogram tycks ha kommit idag, är det någon från tråden som fått något glädjande besked mån tro? Själv blev jag erbjuden en plats på Advanced Economics & Finance.

Grattis. Men finns inget att hitta för min del som har sökt Applied Finance and Economics.
Citera
2013-05-16, 10:33
  #27
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherk
Grattis. Men finns inget att hitta för min del som har sökt Applied Finance and Economics.

Tack. Det stod ju visserligen när man skickade in ansökan att det skulle komma besked 22a Juni, så det är möjligt att dom delat ut tidiga offers. Jag hade fram till den 15e Juni att tacka ja om jag ville ha platsen, så antagligen kör dom en runda till med offers i Juni.
Citera
2013-05-26, 15:05
  #28
Medlem
Du har ju sökt ett elitprogram med max 20. Tror denna antagning sker betydligt tidigare. Har du även sökt HHS?
Citera
2013-05-27, 08:38
  #29
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Du har ju sökt ett elitprogram med max 20. Tror denna antagning sker betydligt tidigare. Har du även sökt HHS?

Det är rimligt, tycker att antagningen är rätt sen redan nu faktiskt. Jobbigt att vara framme i Juni innan man vet var man ska ta vägen i höst. Jo jag kom in på handels också, så även om det vore hur gött som helst att bo i köpenhamn tror jag nog att jag kommer tacka nej till cbs, men har fortfarande ett par dagar till på mig att bestämma mig.
Citera
2013-05-27, 23:01
  #30
Medlem
Erik123456789s avatar
Har också blivit erbjuden en plats på Advanced Economics & Finance. Kommer dock tacka nej till min plats av olika anledningar, men skulle gärna vilja börja där nästa höst istället. Har någon koll på om mitt nej tack att påverka mina chanser att bli antagen nästa höst igen? Skulle också vara tacksam om någon kan förklara de stora skillnaderna mellan Advanced Economics and Finance och Applied Economics and Finance gällande svårighetsgrad, status och möjlighet till toppjobb.
Citera
2014-01-14, 16:57
  #31
Medlem
Witch-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det är rimligt, tycker att antagningen är rätt sen redan nu faktiskt. Jobbigt att vara framme i Juni innan man vet var man ska ta vägen i höst. Jo jag kom in på handels också, så även om det vore hur gött som helst att bo i köpenhamn tror jag nog att jag kommer tacka nej till cbs, men har fortfarande ett par dagar till på mig att bestämma mig.


Blev det CBS eller handels för din del?

Hade du gjort GMAT/använt GMAT till antagningen till CBS? För om jag har förstått det rätt så tar inte CBS hänsyn till GMAT, CV eller andra dokument förutom betyg,diplom och motivationsbrevet.



Citat:
Ursprungligen postat av Erik123456789
Har också blivit erbjuden en plats på Advanced Economics & Finance. Kommer dock tacka nej till min plats av olika anledningar, men skulle gärna vilja börja där nästa höst istället. Har någon koll på om mitt nej tack att påverka mina chanser att bli antagen nästa höst igen? Skulle också vara tacksam om någon kan förklara de stora skillnaderna mellan Advanced Economics and Finance och Applied Economics and Finance gällande svårighetsgrad, status och möjlighet till toppjobb.

Tackade du ja eller nej till platsen? Och har du själv löst frågan om skillnaderna mellan Advanced Economics and Finance och Applied Economics and Finance? Som jag förstår det verkar "advanced" vara mer kvantitativ och de har ett lågt antal platser.
__________________
Senast redigerad av Witch-King 2014-01-14 kl. 17:00.
Citera
2014-01-14, 17:12
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik123456789
Har också blivit erbjuden en plats på Advanced Economics & Finance. Kommer dock tacka nej till min plats av olika anledningar, men skulle gärna vilja börja där nästa höst istället. Har någon koll på om mitt nej tack att påverka mina chanser att bli antagen nästa höst igen? Skulle också vara tacksam om någon kan förklara de stora skillnaderna mellan Advanced Economics and Finance och Applied Economics and Finance gällande svårighetsgrad, status och möjlighet till toppjobb.

Det borde inte spela någon roll alls.

Jag känner en som gick Advanced Economics samt en som gick det vanliga finance programmet (minns inte vad det heter?) och det verkade vara rätt stor skillnad om man ser till svårighetsgrad. Den förra gruppen var betydligt färre och jag vill minnas att de hade både skriftliga och muntliga tentor vilket ställer krav på att man kan innehållet betydligt bättre. Min bekant som gick programmet verkade i alla fall plugga väldigt mycket. Jag vill även minnas att de hade bättre möjligheter till utbyte än de två vanliga MSc programmen.

Frågan gällande huruvida det ger bättre möjlighet till toppjobb så beror det nog lite på vart du vill jobba. Ska du jobba i Danmark så borde de bättre arbetsgivarna ha lite koll men utanför landet gränser så tror jag få HR har koll på de olika programmen. Med tanke på att HR i Sverige knappt har koll på de engelska skolor så har jag svårt att tro att de har koll på de danska. Jag kollade Linkedin förut på ett par som gått Advanced Econ och det verkade vara vanliga financejobb, dvs inget som stack ut speciellt.

Varför inte HHS?
Citera
2014-01-15, 09:51
  #33
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witch-King
Blev det CBS eller handels för din del?

Hade du gjort GMAT/använt GMAT till antagningen till CBS? För om jag har förstått det rätt så tar inte CBS hänsyn till GMAT, CV eller andra dokument förutom betyg,diplom och motivationsbrevet.




.
Det blev hhs tillslut. Gmat användes inte även om jag har för mig att man själv fick fylla i resultatet på "övriga meriter" eller liknande. Tror dessutom att man slipper skriva brev till advanced.
Citera
2017-01-09, 15:35
  #34
Medlem
Bump

Någon som vet hur hög konkurrensen är på Msc programmen, speciellt Finance & Strategic Management? Är det väldigt strikta krav på förkunskaperna inom finance på det programmet? Har inte läst mkt finance nämligen, däremot strategy.
Citera
2017-01-22, 21:05
  #35
Medlem
Bumpar tråden, någon som har koll på ovanstående?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback