Flashback bygger pepparkakshus!
2004-06-20, 11:26
Medlem
solkies avatar
Nån som har nån anning varför min 250 gb usb hd visar en kapasitet på 29.2 gb? Plz help me
Citera
2004-06-20, 13:55
Medlem
Broder Tutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solkie
Nån som har nån anning varför min 250 gb usb hd visar en kapasitet på 29.2 gb? Plz help me

Gissningsvis därför att diskens partitionstabell är fullkomligt felaktig. Det kan också röra sig om ett installationsfel (av drivrutin), men för att kunna sia om det måste du ju berätta vilket operativsystem du kör, fabrikat på disk och typ av USB (1 eller 2 och då helst vilken tillverkare av kortet/moderkortet) du använder.

För inte sprillans nya moderkort (PC) kan det också handla om att BIOS inte stödjer stora diskar (välj LBA-48-adressering i BIOS om du kan) vilket snabbt brukar kunna lösas genom att uppgradera just BIOS.
Citera
2004-06-21, 21:21
Medlem
solkies avatar
Hej äntilgen någon som svarade
Kör på XP, disken heter Maxtor 4 A250JO, moderkortet heter Asus A7N8X-X. Har funkat innan, ominstallerade & så blev d så här.

LBA-48-adressering i bios kan jag inte ställa in dock.

Hoppas du kan hjälpa mig/T
Citera
2004-06-22, 02:06
Medlem
Broder Tutas avatar
Citat:
Hej äntilgen någon som svarade
Kör på XP, disken heter Maxtor 4 A250JO, moderkortet heter Asus A7N8X-X. Har funkat innan, ominstallerade & så blev d så här.

LBA-48-adressering i bios kan jag inte ställa in dock.

Hoppas du kan hjälpa mig/T

Jahaja, en extern Maxtor (bra val) och ett mycket modernt moderkort.
Då är det lätt: Det är partitionstabellen på disken som är wacko. Skapa en ny med hjälp av diskhanteraren under administratörsverktyg (som jag gissar inte bara finns i Windows 2000 utan även i XP). För bästa prestanda skapar du inte bara en brontopartition utan flera stycken vilket dessutom gör att du kan rädda data från åtminstone några partitioner om olyckan skulle vara framme.
Citera
2004-06-23, 21:14
Medlem
solkies avatar
Ja den är bra & den var billig

Tack så mycket för hjälpen. Nu är d ordnat.

Har du nån anning varför min dvd brännare inte bränner & läser skivor. Bränner som vanligt. Sen tar jag ut den & sätter in den igen för & läsa den men där är inget. D e en NEC DVD_RW ND1300A
Citera
2004-06-23, 21:45
Medlem
Broder Tutas avatar
Citat:
Har du nån anning varför min dvd brännare inte bränner & läser skivor. Bränner som vanligt. Sen tar jag ut den & sätter in den igen för & läsa den men där är inget. D e en NEC DVD_RW ND1300A

[OT]
Eftersom du har valt en tekniskt mycket bra brännare och den är svår att installera fel (det går ju om man anstänger sig dock ) håller jag för troligt att du i ditt brännarprogram kryssat i någon ruta där det står simulate write, dummy write eller motsvarande. Helt klart är att lasern inte har tänt (eftersom du säger - det kan man se på DVD:ns Baksida om man vinklar den mot en lampa - att skivan är blank efter skrivning). Alltså: Klicka bort "simulate/emulate/dummy write" (och "test before write") så kommer saken att vara biff. Om inte kommer DVD-skivan att skickas ut och brännarprogrammet hissa felskylten (om det verklig bränning skulle misslyckas alltså).
[/OT]

Trevligt att du fått igång din USB-HD i alla fall!
(Oavstående mening skriven enbart för att stävja moderatornedslag på off-topic-skrivning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in