Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-02, 17:45
  #25
Medlem
Citat:
.


Några svar och synpunkter:

#3 Man bör tillägga att det är helt klart någon som är involverad i mordet som skriver hoten. Kanske det dummaste de någonsin gjort. Du kan läsa dem i Anérs bok "Fallet Anti Avsan" för 49 spänn.
I den finns även listan med medlemmar från "Stockholms Försvarsskytteförening."

Kan inte du lägga ut listan för jag har inte boken?

#4 Uppgiften att Avsan setts på platsen några minuter innan mordet är intressant men att utan stöd från vittnen vid mordplatsen är det en tunn soppa att påstå att han är gärningsman.

Det finns två unga kvinnor som talat med Avsan men som numera förklarat att de inget kommer ihåg. Kan de ha fått hjälp måntro?

#8 Varför behöver man veta det?
En sak är dock klar: Han befann sig INTE på mordplatsen.
Enligt honom själv befann han i Borlänge, på väg mot att åka Vasaloppet

Enligt hans chaufför, som dog hastigt och olustigt, var de i Sthlm och passerade mordplatsen strax innan mordet.

#10 Exakt var han befann sig hjälper inte till att identifiera gärnsningmannan. Om det inte var Holmér själv som skjöt, förståss.

Nej men väl vilka som var inblandade.

#12 Carl-Gustav Östling, vid mordet tjänstgörande vid Norrmalmspolisens beryktade A-tur,
X antal år gammal vid mordet, skrev ut sig själv efter en operation på morddagen. Har inget alibi trots att polisen först påstod det. Hade kulor av samma typ som Palme mördades med. Blev livakt åt HH. Hoppade av polisen x år efter mordet. Gör idag?

Han är död lämpligen av cancer och magsår.

#14 Ur Proletären: Carl-Gustav Östling vid mordet tjänstgörande vid Norrmalmspolisens beryktade A-tur. Blindtarmsopererad en vecka före mordet, avviker morddagen mot läkares order. Saknar alibi mordkvällen. Minst sagt het sommaren 1988 i Palmeutredningen efter en husrannsakan där det påträffats mängder av vapen och ammunition, bla kulor av samma kaliber som det påstås att Palme mördades med.
Tips från taxichaufför den 21/7 1988 att denne plockat upp Östling och en annan man i 30-årsåldern 4-5 minuter efter mordet, bara cirka 500 meter från mordplatsen. Samma dag tips från kollega vid Norrmalmspolisen att Östling vet vem Palmes mördare är – båda tipsen sopade under mattan av den dåvarande Palmeutredningen! Inga förhör!

Strax innan ska de ha hoppat på och av buss 43 där två vittnen oberoende av varandra registrerat dem.

#20 Det stora problemet med den här delen av polisspåret är att enskilda pekas ut med svaga bevis, vilka inte verkar kunna bli mycket starkare med tiden. Ingen av de misstänkliggjorda är överbevisad.

Det är en fråga för Palmegruppen. Vill man inte att vittnen ska vara trovärdiga är det lätt att nonchalera dem och åt andra hållet lätt att låta bli att förhör dem det verkligen gäller. Nu är det försent i vissa fall men några tycks vara kvar.
Det handlar bara om vilken sida man står på.


#22 Polisens agerande på mordnatten har fått många att hävda att det inte bara var frågan om allmän oduglighet utan om en sammansvärjning av ledande poliser, som själva låg bakom mordet och sedan försökte sabotera utredningen. Men skulle en sån sammansvärjning funkat i praktiken? Den hade krävt i varje fall 15–20 centralt placerade poliser, och detta skulle varit svårt att hemlighålla i det långa loppet. Inte minst när det – som i det här fallet – utfästs en belöning på 50 miljoner kronor för upplysningar, som kan leda till uppklarande av mordet.

Inga problem. Det var åtskilliga som ryckte in och tog positioner de normalt inte skulle ha.
Säger bara, läs bröderna Poutiainen´s bok ”Inuti Labyrinten”.


#24 Eskil Block däremot som jag efter detta misstänkte för en ledande roll i desinformationen visade sig vara helt oskyldig. Jag sökte upp honom personligen för att tala närmare om saken i somras. Innan vi hann träffas igen var han död.

Tja, där ser man hur fort saker och ting händer.
Citera
2015-01-09, 12:15
  #26
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Några svar och synpunkter:

#3 Man bör tillägga att det är helt klart någon som är involverad i mordet som skriver hoten. Kanske det dummaste de någonsin gjort. Du kan läsa dem i Anérs bok "Fallet Anti Avsan" för 49 spänn.
I den finns även listan med medlemmar från "Stockholms Försvarsskytteförening."......

#10 Exakt var han befann sig hjälper inte till att identifiera gärnsningmannan. Om det inte var Holmér själv som skjöt.....

#14 Ur Proletären: Carl-Gustav Östling vid mordet tjänstgörande vid Norrmalmspolisens beryktade A-tur........
Tips från taxichaufför den 21/7 1988 att denne plockat upp Östling och en annan man i 30-årsåldern 4-5 minuter efter mordet, bara cirka 500 meter från mordplatsen. Samma dag tips från kollega vid Norrmalmspolisen att Östling vet vem Palmes mördare är – båda tipsen sopade under mattan av den dåvarande Palmeutredningen! Inga förhör!

#22 Polisens agerande på mordnatten har fått många att hävda att det inte bara var frågan om allmän oduglighet utan om en sammansvärjning av ledande poliser, som själva låg bakom mordet och sedan försökte sabotera utredningen....

Inga problem. Det var åtskilliga som ryckte in och tog positioner de normalt inte skulle ha.
Säger bara, läs bröderna Poutiainen´s bok ”Inuti Labyrinten”.


#24 Eskil Block däremot som jag efter detta misstänkte för en ledande roll i desinformationen visade sig vara helt oskyldig. Jag sökte upp honom personligen för att tala närmare om saken i somras. Innan vi hann träffas igen var han död.

Tja, där ser man hur fort saker och ting händer.

Försvarsskytteföreningen berättade Tunander utförligt om långt före Ane'r. Dess enskilda medlemmar verkar redan innan mordet ha känt sig utnyttjade för en komplott och tänkbara som patsys. För att inte bli utspelade mot varandra och tvingade till falska erkännanden fick de hjälp av Holme'r att organisera sig med skytteklubben som täckmantel gissar jag.

Misstankarna mot Holme'r är alla så typiskt planterade av Säpo.

CGÖ var helt klart Holme'rs man precis som AA, BP, T & P och flertalet särskilt utpekade poliser. Några har jag ovetande om deras bakgrund träffat i andra sammanhang och kan svära på att de inte haft för avsikt att skjuta Palme utan snarare drivits av nyfikenhet eller försök att avslöja komplotten. CGÖ påstås sedan i förhör ha utpekat en Ove M som köpare av vapen som så skulle kunna sättas i samband med Ausonius verkar det som. I Palmetråden fanns några som var övertygade om att jag på detta sätt var inblandad. Nu vet jag att Säpo ligger bakom även detta falska angiveri.

Lokala polisen i Lidingö har gett mig ytterligare besked om hur man bedrev spaning kring vårt hus med direkt anknytning till MOP.

Man måste fråga sig varför ingen av de frågor som Poutiainens, Krantz, Borgnäs osv. utan några som helst spekulationer måst ställa aldrig ens har gjorts antydningar till att vilja besvaras av ansvarig myndighet. Istället göms allt undan bakom Konstitutionsskyddet där tydligen PG Näss dotter skall sitta och ruva på hemligheterna tills vi alla är döda.

Efter Eskil Blocks död blev det ännu tydligare intrigmakeri där Säpo på alla sätt försökte få mig till att missstänka frimurare bakom stalkande och trakasserier mot min familj. Nyligen kom jag fram till hur även vänner i dessa kretsar blivit utnyttjade i mörkandet av vår nations historia när våra mest ohederliga statsmakters intressen fått gå före.
Citera
2015-01-09, 18:17
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
CGÖ påstås sedan i förhör ha utpekat en Ove M som köpare av vapen som så skulle kunna sättas i samband med Ausonius verkar det som. I Palmetråden fanns några som var övertygade om att jag på detta sätt var inblandad. Nu vet jag att Säpo ligger bakom även detta falska angiveri.
Lokala polisen i Lidingö har gett mig ytterligare besked om hur man bedrev spaning kring vårt hus med direkt anknytning till MOP.

Ove du verkar ha en fantastisk talang för att hamna mitt i smeten. Menar du att CGÖ aldrig uppgav någon Ove M. utan att SÄPO hittat på det ? Du umgås med IVB , då är/var du väl även bekant med VG och AL ? Dessutom granne med Ausonius. Kände du även Lingärde ? Samt att du skriver att du träffat flera av poliserna som ingår i polisspåret. Inte konstigt om du får ögonen på dig.
Citera
2015-01-09, 19:31
  #28
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Ove du verkar ha en fantastisk talang för att hamna mitt i smeten. Menar du att CGÖ aldrig uppgav någon Ove M. utan att SÄPO hittat på det ? Du umgås med IVB , då är/var du väl även bekant med VG och AL ? Dessutom granne med Ausonius. Kände du även Lingärde ? Samt att du skriver att du träffat flera av poliserna som ingår i polisspåret. Inte konstigt om du får ögonen på dig.
Allt om dessa kontakter kände Säpo till bättre än jag som fortsatte vara lika aninglös ända tills jag genom ett otroligt sammanträffande kom i kontakt med IvB 20 år senare. Då visade det sig att han kom ihåg allt om mig och mina andra grannar från den tiden då jag var nybliven pappa och bara levde i en helt annan värld.
På jobbet var förhållandena ännu märkligare men inte förrän jag först under förra året fick tillräckliga besked om hur Säpo varit inblandat från början på ett sätt som i första hand drabbade min familj kunde jag fatta vilken vidrig nivå och omfattning det hela rörde sig på.
Av poliserna fick jag särskild sympati för Dahlsgaard som jag senast råkade på på stan och fick ett härligt samförstånd med. VG och Lingärde träffade jag nog aldrig fast de tydligen ingick i mina kretsar på olika vis. De var dock nära vänner till IvB liksom min granne från tiden innan mordet t o m. Man kan verkligen undra över orsaksambanden när Säpo blandade sig i. Jan Sundström fick jag veta genom Krantz och Block var samma man som inledde processerna mot mig så att jag till slut förlorade både studio och bostad för miljonbelopp.
Citera
2015-02-14, 03:33
  #29
Medlem
Portalfigurs avatar
Carl-Gustaf Östling – Olof Palmes mördare? ......

Min åsikt är att CGÖ (sannolikt) var inblandad i mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.
Jag har inga som helst bevis, och det jag säger kan självfallet som sådant avföras som spekulation, en lös utsaga bland andra. Men "någonting" säger mig att polismannen CGÖ hade med mordet att göra.

Kunde CGÖ verkligen hålla käft helt och hållet alla år fram tills han dog 58 år gammal i september 2010 – om vad som hände 28 februari 1986?

Bild på polismannen: http://h24-original.s3.amazonaws.com...9303-9Ymqm.jpg

Bumpar tråden, länkar även till tv-programmet Polisspåret debatteras - SVT Forum, november 1987:
https://www.youtube.com/watch?v=mDYJNrlwvj8
Citat:
Siewert Öholm leder debatt om Polisspåret med bl.a journalisterna Sven Anér och Maja-Lena Rådelius, poliskommissarien Gösta Söderström, åklagaren Jörgen Almblad.
Observationer av walkie-talkie-män, mystiska män på 43:ans buss och tiderna för polislarmet, LAC-bandet mm är föremål för denna studiodebatt från den tid då Palmemordet debatterades i massmedia.


Citat:
Ursprungligen postat av Biggerman
[...] Carl-Gustav Östling vid mordet tjänstgörande vid Norrmalmspolisens beryktade A-tur. Blindtarmsopererad en vecka före mordet, avviker morddagen mot läkares order. Saknar alibi mordkvällen. Minst sagt het sommaren 1988 i Palmeutredningen efter en husrannsakan där det påträffats mängder av vapen och ammunition, bla kulor av samma kaliber som det påstås att Palme mördades med.

Tips från taxichaufför den 21/7 1988 att denne plockat upp Östling och en annan man i 30-årsåldern 4-5 minuter efter mordet, bara cirka 500 meter från mordplatsen. Samma dag tips från kollega vid Norrmalmspolisen att Östling vet vem Palmes mördare är – båda tipsen sopade under mattan av den dåvarande Palmeutredningen! Inga förhör!
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Polismannen hette C-G Östling, glöm Karlström, fingerat namn.
Jag tror mycket väl att Ö kunde varit inblandad, men då ev avlyssning samt ansvarat för vapnet...
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
#12 Carl-Gustav Östling, vid mordet tjänstgörande vid Norrmalmspolisens beryktade A-tur,
X antal år gammal vid mordet, skrev ut sig själv efter en operation på morddagen. Har inget alibi trots att polisen först påstod det. Hade kulor av samma typ som Palme mördades med. Blev livakt åt HH. Hoppade av polisen x år efter mordet. Gör idag?

Han är död lämpligen av cancer och magsår.
Citera
2015-02-14, 03:49
  #30
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Portalfigur
Carl-Gustaf Östling – Olof Palmes mördare? ......

Min åsikt är att CGÖ (sannolikt) var inblandad i mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.
Jag har inga som helst bevis, och det jag säger kan självfallet som sådant avföras som spekulation, en lös utsaga bland andra. Men "någonting" säger mig att polismannen CGÖ hade med mordet att göra.

Kunde CGÖ verkligen hålla käft helt och hållet alla år fram tills han dog 58 år gammal i september 2010 – om vad som hände 28 februari 1986?

Bild på polismannen: http://h24-original.s3.amazonaws.com...9303-9Ymqm.jpg

Bumpar tråden, länkar även till tv-programmet Polisspåret debatteras - SVT Forum, november 1987:
https://www.youtube.com/watch?v=mDYJNrlwvj8

Att Östling skulle kunna vara inblandad i mordet är ju inte direkt några nya tankegångar.
Att han skulle vara mördaren tror jag dock är mindre sannolikt.
Citera
2015-03-05, 13:51
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Att Östling skulle kunna vara inblandad i mordet är ju inte direkt några nya tankegångar.
Att han skulle vara mördaren tror jag dock är mindre sannolikt.

Carl Gustaf Östlings var sannolikt den finsktalande rösten i Dekorima-mannens kommunikationsradio: "Bry dej inte om det. Dom kommer nu."
Citera
2015-05-10, 14:20
  #32
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
Carl Gustaf Östlings var sannolikt den finsktalande rösten i Dekorima-mannens kommunikationsradio: "Bry dej inte om det. Dom kommer nu."

Född i Finland, uppväxt i Sverige...

Och AA höll i pistolen?

Varför inte?
Citera
2015-05-10, 14:27
  #33
Medlem
V-Villessons avatar
Har "Carl Stålbrännare", som uppenbarligen hotat Anér, någon koppling till AA, förutom att de är partikamrater?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11017721.ab
Citera
2016-01-07, 11:26
  #34
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Att Östling skulle kunna vara inblandad i mordet är ju inte direkt några nya tankegångar.
Att han skulle vara mördaren tror jag dock är mindre sannolikt.
CGÖ var sannolikt dubbelagent och infiltratör i Näss gäng medan han i själva verket jobbade för Holmer Palme och CIA.
Citera
2016-01-09, 17:38
  #35
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
CGÖ var sannolikt dubbelagent och infiltratör i Näss gäng medan han i själva verket jobbade för Holmer Palme och CIA.

Vad baserar du det på? Hur går tankegången? Och framförallt: vad var syftet? Vem har vunnit på det eftersom hans uppdragsgivare uppenbarligen sedan dog?
Citera
2016-01-09, 23:30
  #36
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Vad baserar du det på? Hur går tankegången? Och framförallt: vad var syftet? Vem har vunnit på det eftersom hans uppdragsgivare uppenbarligen sedan dog?

CIA kunde genom Oliver North varna Palme för att den med Nato långt i förväg inledda psykförsvarsövningen med olika tänkta scenarior för statskupp i Sverige med mord på statsministern osv. lätt kunde göras om till skarpt läge. På grund av opålitliga element i Palmes omgivning särskilt med säpochefen Näss kunde ingen gärna lita på någon.
Om CIA nu skulle fortsätta delta i övningen måste man åtminstone veta vilka "locals" som kunde tänkas bli utnyttjade av Näss. Palme måste då lämpligen ha gett mandat till Holmer att vad som än hände utreda vilka odemokratiska organisationer och intressen som låg bakom.
En rad finsktalande agenter som Joel Haukka, CGÖ, Grundborg, Avsan, Perä osv visste man kunde arbeta för CIA likaväl som MI6, Säpo eller det högerinriktade GRU i Sovjet. Om nu inte heller Nato skulle visa sig vara att lita på i demokratiskt avseende så var troligen Holmer den som var mest demokrat och neutral för att kunna spela dubbelt i alla riktningar.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback