• 1
  • 2
2010-10-17, 19:52
Medlem
Hej!

Sitter och funderar. Jag veckopendlar till mitt jobb, dock så inträder körförbud på min bil som inte gick igenom besiktningen dagen innan hemfärden.

Jag funderar nu på om det är värt risken att ta sig hem med bilen (15 mil) eller om jag måste övernatta en natt till på annan ort och ta mig hem med buss.

Vad riskerar man för straff om man blir tagen? Hur stor risk är det att bli upptäkt förutsatt att man kör utan att bryta mot trafikregler?
(Kan poliserna på något sätt se med någon form av teknisk utrustning på bilen när den passerar?)

Och slutligen, får jag köra bilen hemifrån till skroten med körförbud? Eller måste den transporteras dit på annat sätt?

Tacksam för omgående svar!
Citera
2010-10-17, 19:54
Medlem
toppslatskivlins avatar
Känns inte som ett aktuellt brott.
Citera
2010-10-17, 19:57
Medlem
Homer82s avatar
Ur klipp från http://www.transportstyrelsen.se/Vag...ollbesiktning/

Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning.

Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.
Citera
2010-10-17, 19:57
Medlem
https://www.flashback.org/t1236914
Citera
2010-10-17, 19:59
Medlem
Det sitter en sändare i varje bil som kollas av, om en obesiktad bil förflyttar sig mer än en kilometer anmäls det till en polisbil i närheten.

Skulle inte göra det om jag var du.

Om du verkligen måste, kör 500 meter i taget med 5 minuters mellanrum och stäng av bilen så fort polisen kommer Sitt med en tidning och hävda att du bara sitter och läser

Lycka till
Citera
2010-10-17, 20:01
Medlem
Monarscoots avatar
1500 i böter (åtminstone var beloppet det sommaren 2009)
Om du inte drar uppmärksamheten till dig så är risken väldigt liten att du åker fast. Jag har kört över 3 år med körförbud men med bil i gott skick. Åkte fast sommaren 2009 som ni kanske gissade
Citera
2010-10-17, 20:24
Medlem
Se om du inte kan göra en ombesiktning.. då får du köra bilen i 14 dagar lagligt
Citera
2010-10-17, 20:34
Medlem
DollarMakers avatar
skall bogseras till närmaste verkstad..men kör dit...inget mer..
Citera
2010-10-17, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monarscoot
Om du inte drar uppmärksamheten till dig så är risken väldigt liten att du åker fast. Jag har kört över 3 år med körförbud men med bil i gott skick. Åkte fast sommaren 2009 som ni kanske gissade

Finns ju en anledning till varför det heter körförbud kanske..
Citera
2010-10-17, 20:39
Medlem
toppslatskivlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monarscoot

Jobbigt att bli inblandad i en olycka med körförbud. Du klarade dig verkar det som iaf.
Citera
2010-10-17, 20:45
Medlem
Jag har kört med körförbud sedan 1/10 (glömde att besiktiga bilen ) Jag har mött polisen vid flera tillfällen och det har inte vart något problen.....chansen att du åker dit känns som att det är under en promille....men risken finns dock....även om den är MYCKET liten.
Citera
2010-10-17, 21:52
Moderator
blomvattnares avatar
Skickar vidare för ev. sammanslagning med befintlig tråd.

https://www.flashback.org/t1236914

AB o K -► Bilar

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in