Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-17, 16:01
  #1
Medlem
Hej

såg på tv( svt Uppdrag granskning) hur "lätt" det var åka runt kolla av olika trådlösa nätverk som finns runt om i samhället?.

En tanke som då slog mig var om det är lika enkelt ta sig in på en mobil om man är nog nära?.
2010-10-17, 16:05
  #2
Medlem
AshCharks avatar
Det är det, vill du vara säker så får du köpa en Blackberry. Ska tydligen vara den enda telefonen som inte går att "hacka"
2010-10-17, 16:19
  #3
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Hej

såg på tv( svt Uppdrag granskning) hur "lätt" det var åka runt kolla av olika trådlösa nätverk som finns runt om i samhället?.

En tanke som då slog mig var om det är lika enkelt ta sig in på en mobil om man är nog nära?.

Det är omöjligt att fånga upp radiosignalerna och utifrån dessa komma in i samtal eller mobiler. Ska man avlyssna så gör man det i systemet där signalerna hanteras okrypterade. Då måste man ha fysisk tillgång till operatörernas system.
2010-10-17, 19:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Det är omöjligt att fånga upp radiosignalerna och utifrån dessa komma in i samtal eller mobiler. Ska man avlyssna så gör man det i systemet där signalerna hanteras okrypterade. Då måste man ha fysisk tillgång till operatörernas system.


så om jag fattat det rätt är det svårare ta sig in på någons mobil
än någons datanätverk?.
2010-10-17, 20:50
  #5
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
så om jag fattat det rätt är det svårare ta sig in på någons mobil
än någons datanätverk?.

Ja, du har fattat helt rätt. Det är STOR skillnad.
2010-10-18, 14:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Ja, du har fattat helt rätt. Det är STOR skillnad.



sån otur man ska ha jämt då
2010-10-18, 14:38
  #7
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
sån otur man ska ha jämt då

Ja eller tur! Det stoppar ju andra från att ta sig in i dina samtal och din mobil.
2010-10-18, 15:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Ja eller tur! Det stoppar ju andra från att ta sig in i dina samtal och din mobil.

Jo men nu hade det ju varit lite kul på skämt kunna komma åt visa personers telefonbok
och på så viss smsa så det ser ut som dom kommer från dom själva.

Mobil intrång skadar nog mindre än data intrång?
2010-10-18, 18:46
  #9
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Jo men nu hade det ju varit lite kul på skämt kunna komma åt visa personers telefonbok
och på så viss smsa så det ser ut som dom kommer från dom själva.

Mobil intrång skadar nog mindre än data intrång?

Om du bara vill smsa från "fel" nummer så finns det såna tjänster på internet.

Vilket som skadar minst är svårt att säga idag i och med att så många använder sina mobiler till så mycket olika uppgifter.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback