Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-17, 15:24
  #1
Medlem
DenLedes avatar
Är lite nyfiken på detta fenomen.
Skulle gärna vilja att ni som varit med om "nära döden upplevelser" berättar om dessa i denna tråd.
Skulle vara väldigt intressant att höra om era egna upplevelser och känslor inför händelsen?

Förändrade detta ert sätt att se på världen på något sätt? Finns det något som får er att tvivla på att det var något övernaturligt?
Citera
2010-10-17, 15:33
  #2
Medlem
muglerts avatar
Har aldrig haft en sådan upplevelse men skulle vara intressant även om jag troligen inte skulle ta det som något övernaturligt. Det går att framkalla ( http://www.skepdic.com/nde.html ) Finns gott om bra länkar till diverse källor om just detta...

Men nu lämnar jag tråden till de som faktiskt har haft upplevelser
Citera
2010-10-17, 15:57
  #3
Avstängd
Vilopulss avatar
När jag opererades mot Skolios (dvs krökt ryggrad) så gick någonting snett, och de tappade mig. Jag var väldigt högt påverkad av mediciner och nersövd. Så jag vet inte om detta kan har berott på det, men iallafall så träffade jag några bekanta, dvs vänner och släktingar som redan var döda, jag gick emot dem men läkarna fick igång mitt hjärta igen, och jag överlevde. Detta ändrade min uppfattning om vad som händer efter döden. Helt. Visst, jag kanske var så högt påverkad av mediciner. Men gåtan är, varför just döda? Vad jag har hört så är det några till jag pratat med som upplevt samma.
Citera
2010-10-17, 16:01
  #4
Medlem
ceterus avatar
Det närmaste jag har kommit till en nära döden upplevelse var när jag var i tonåren och jag lyckades stegra över med mopeden, landade på huvudet och min rygg kröktes. Jag tror jag var nära på att dö dör läkarna förstod inte riktigt hur jag kunde gå ö.h.t. eller hur jag inte bröt nacken.
Jag fick världens adrenalinkick precis när jag märkte att något började gå fel och allting gick i slow motion men jag hade svårt att få grepp om vad som hände, det kändes som om jag hade snabbare tidsuppfattning men samtidigt som om mitt sinne inte kunde hantera vad som hände och jag föll bara hjälplöst bakåt.
Allting slocknade men kommer sen ihåg hur jag lyckades resa mig upp och började gå hemåt, mina föräldrar såg direkt att något var fel och jag gick in och la mig på vardsgsrumsgolvet och efter det kunde jag inte röra mig. Kände bara extrem smärta genom hela kroppen och kunde inte tänka ordentligt, kändes bara som att om jag inte fortsatte hålla mig vid medvetande så skulle jag slockna.

Nu har inte detta med något övernaturligt att göra, men mina tankar var verkligen bara på att överleva, rent instinktivt så tänker man inte på något sånt. Jag tänkte inte på gud, liv efter döden, andar eller ljus, jag ville bara inte uppleva det där oändliga mörkret, slutet, som jag förväntar mig efter döden.

Dock så kan jag gå och jag är fullt frisk, inga tankar på övernaturligheter.
Citera
2010-10-17, 16:02
  #5
Medlem
Mja.. Det var ju inte ''hastigt'' hänt som i en bilkrock etc men aja.. here we go..

Gick nog i 6an och vi var ute & cycklade med klassen då jag trillade & fick en sten ca 3-4 cm in i benet. Aja.. Fick smärtstillande blabla you know the ddrill,

Några dagar efteråt vaknade jag upp med ca 39-40 graders feber och när jag kollade på mitt ben var det svart på flera ställen, även en ''strimma'' som åkte uppåt.
Vi satte oss i bilen & åkte mot ett av dem större sjukhusen (som ligger 1h härifrån). När vi kört en bit börjar det sticka i hela min kropp & speciellt i ansiktet, Sedan domnade allt bort & blev svart.

Vaknade upp i en ambulans & fick en jävla massa saker och slutade med att ja satt & snackade hårdrock med en av ambulansmännen. Väl på sjukhuset fick jag veta om vi inte hade åkt in hade jag inte suttit här idag. Det var en kraftig blodförgiftning, Låg på sjukan i ca 2-3 veckor.

Nu var ju detta en sjukdom, Men jag antar att det räknas som ''nära'' döden då det var ganska nära .

Har alltid varit öppen för andar etc, Men känns som jag tog det till ''nästa nivå'' efter detta så att säga.


En annan upplevelse jag kan berätta om är när jag var på en seans?! (Tror det stavas så)!

Väl där så pekade mannen på mig och sa att det var en man och en kvinna här, Först velade dom lite tills han kom fram till att det handlade om ett foto på mig, Med en fisk i handen i en liten båt vid en å.. (Klockrent för morsan har den bilden hos sig...). iaf så pratade dom vidare & så frågade han om jag körde cross eller funderar på det, Ja sa jag, För vi (körde) jävligt mycket & vi hade snackat om att köpa nya (Dock fiddy's).

-Gör inte det, Du kommer trilla & bryta ryggen eller värre.

Så efter det har jag inte kört något..

Skrämmande.. Peace
Citera
2010-10-17, 21:02
  #6
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilopuls
När jag opererades mot Skolios (dvs krökt ryggrad) så gick någonting snett, och de tappade mig. Jag var väldigt högt påverkad av mediciner och nersövd. Så jag vet inte om detta kan har berott på det, men iallafall så träffade jag några bekanta, dvs vänner och släktingar som redan var döda, jag gick emot dem men läkarna fick igång mitt hjärta igen, och jag överlevde. Detta ändrade min uppfattning om vad som händer efter döden. Helt. Visst, jag kanske var så högt påverkad av mediciner. Men gåtan är, varför just döda? Vad jag har hört så är det några till jag pratat med som upplevt samma.
Hur kändes just upplevelsen? Var det ett drömlikt tillstånd eller var det klarare?
Citera
2010-10-17, 22:42
  #7
Avstängd
Vilopulss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Hur kändes just upplevelsen? Var det ett drömlikt tillstånd eller var det klarare?

Den kändes väldigt klart. Fast kanske lite drömlik på något sätt. Det kändes som att jag levde, fast i en anna värld sa.s. Jag träffade dem i ett rum. Som var väldigt ljust. Men hann inte säga något förns jag märkte att jag var tillbaka på sjukhuset och hade smärtor i kroppen. Men medans jag träffade dem, så kände jag inga smärtor alls i kroppen. Trots att de höll på att få liv i mig och hade karvat i min rygg. Men när jag hade vaknat kände jag allt det. Och när jag väl var vid liv igen så kunde jag inte fatta vad jag nyss hade upplevt. Någoting säger i mig att "det var bara för du var så högt påverkad av mediciner" Men åter igen. Varför träffade jag bara döda?
Citera
2010-10-18, 15:16
  #8
Medlem
Skulle nog faktist tro att du var på-väg att dö, & förenas med dina nära.

mvh

Citat:
Ursprungligen postat av Vilopuls
Den kändes väldigt klart. Fast kanske lite drömlik på något sätt. Det kändes som att jag levde, fast i en anna värld sa.s. Jag träffade dem i ett rum. Som var väldigt ljust. Men hann inte säga något förns jag märkte att jag var tillbaka på sjukhuset och hade smärtor i kroppen. Men medans jag träffade dem, så kände jag inga smärtor alls i kroppen. Trots att de höll på att få liv i mig och hade karvat i min rygg. Men när jag hade vaknat kände jag allt det. Och när jag väl var vid liv igen så kunde jag inte fatta vad jag nyss hade upplevt. Någoting säger i mig att "det var bara för du var så högt påverkad av mediciner" Men åter igen. Varför träffade jag bara döda?
Citera
2010-10-20, 01:46
  #9
Medlem
Har en fråga ang detta ämne, som jag undrat mycket över. det finns något på himlen som jag inte vet om det är en stjärna, eller något som går att förklara på ett naturligt sätt. Det set ut som ett runt "lysande klot med antenner ". Antennerna finns i två par som uppånervända v på en mast som sitter fast i klotet. Detta klot har på något sätt blivit en ledsagare för mig,sen en kuslig sak hände i våras. Jag höll då på med droger,nyss upptäckt att jag var gravid med en man som var kompis med mitt ex som nyss åkt in i fängelse, samtidigt som jag träffat en man som levt lika struligt för 30 år sen,men nu lever ett socialt välordnat, drogfritt liv med chefsbefattning. Jag var hemskt kluven på vad jag ville med mitt liv, och när vi åkte till den nya mannens hemstad för att flytta och städa ur den lägenheten han sagt upp där, så inträffade en märklig sak....
Det lysande klotet som jag "blivit kompis"med, och kollade på varje kväll, som jag hade kunnat följa från bilen på väg till hemstaden - Slocknade!.. Letade å kollade uppåt, men såg det inte, trots klart väder. inga moln som kunde skymma. När vi kom upp i lägenheten så var den nya mannens ögonvitor precis blodsprängda, inte bara kärlsprängda utan som om dom simmade i blod - samtidigt som jag fick en störtblödning utan dess like (=missfall såklart). Vi såg ju det bägge, och den natten sov jag ingenting utan funderade på vad det slocknande klotet ville säga mig. Kom fram till att det varnade mig, att om jag inte trappade ner på tjacket så skullen ljuset släckas även för mig - nu släckte det bara det nya ljuset i min kropp.... Kvällen efter var klotet på plats på himlen igen... VAD betyder detta? Både jag och nye mannen känner av när det finns andeväsen i närheten, t.ex om vi besöker gamla hus, eller är på platser som känns lite obehagliga. Nån som kan tyda nåt av detta?
Citera
2010-10-20, 09:04
  #10
Medlem
spunges avatar
jag var död..blev återupplivad. men ingenting hände. jag hade tagit en överdos så det kanske var det, men lite besviken är jag att att ja inte såg gamla släktingar..
Citera
2010-10-23, 00:00
  #11
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunge
jag var död..blev återupplivad. men ingenting hände. jag hade tagit en överdos så det kanske var det, men lite besviken är jag att att ja inte såg gamla släktingar..
Givetvis är dina iakttagelser av största vikt när man diskuterar vad som händer då man dör.

Hur länge stod ditt hjärta stilla?
Citera
2010-10-23, 00:51
  #12
Medlem
oobAwakes avatar
Salvia ska kunna ge en nära-döden-upplevelse utan att man för den delen behöver dö.
Sen tror jag det beror lite på vad man har för avsikter med denna planta.
Den ska behandlas med respekt och endast användas för en inre spirituell resa, inte som någon drog.
__________________
Senast redigerad av oobAwake 2010-10-23 kl. 00:54.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback