2010-10-17, 11:59
Bannlyst
Jag har pengar till en helt ny olåst mobil men vilket är bäst att välja?

Att köpa mobilen olåst eller att betala 12månader hos Tele2? Jag tänkte på Comviq Kompis med Medium Surf eller vad det kallas nu för tiden (kommer precis från Telia).

Om jag köper mobilen olåst så måste jag köpa abonnemang och betala 100-200kr varje månad... men om jag köper en låst mobil från Tele2 så slipper jag betala 6000kr för en helt ny olåst mobil...

Tänker jag rätt nu, har aldrig haft abonnemang tidigare.
Citera
2010-10-17, 12:02
Medlem
labanlingons avatar
Köp en iphone istl...
Citera
2010-10-17, 12:03
Medlem
Aakkes avatar
När jag köper mobil köper jag den alltid olåst med cash direkt, varför sitta och betala av varje månad blir ju bara dyrare i längden
Citera
2010-10-17, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
När jag köper mobil köper jag den alltid olåst med cash direkt, varför sitta och betala av varje månad blir ju bara dyrare i längden
Men det blir ju ännu dyrare... vi säger du pungar ut 6000kr för en mobil och sen ska du ha surf och allt med, då betalar du ändå 200-500kr i månaden.

Köper du en låst mobil så slipper du betala 6000kr, tänker jag rätt eller fel?

Citat:
Ursprungligen postat av labanlingon
Köp en iphone istl...
Nej, mobilen är misslyckad. Bara kåta fjortisar köper den för att "sticka ut" och få nya vänner.

Vill ha en mobil som inte kontrolleras av någon annan.
Citera
2010-10-17, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpage
Men det blir ju ännu dyrare... vi säger du pungar ut 6000kr för en mobil och sen ska du ha surf och allt med, då betalar du ändå 200-500kr i månaden.

Köper du en låst mobil så slipper du betala 6000kr, tänker jag rätt eller fel?

Nej, mobilen är misslyckad. Bara kåta fjortisar köper den för att "sticka ut" och få nya vänner.

Vill ha en mobil som inte kontrolleras av någon annan.

Du tänker på det stora hela fel. Såhär ligger det till, binder du upp dig under x månader får du i regel ett aningen reducerat (total) pris (oavsett om du betalar hela upfront eller genom att delbetala y kronor i y månader). MEN, genom att binda upp dig till abbonemang z under x månader förlorar du också möjligheten att byta till ett mer fördelaktigt abbonemang, vilket gör att du på det stora hela kan förlora på't. Nu kanske samtalspriser odyl. inte kommer sjunka nämnvärt, men vad gäller data-deals kan rätt mycket tänkas hända under exempelvis 24 månader.

Däremot så förefaller det vara vettigt att delbetala telefonen (y kronor under x månader) givet att totalkostnaden blir densamma. Detta då inflationen i 99 fall av 100 gör realpriset lägre. Men ja, att delbetala telefonen är i regel inte aktuellt utan du först binder dig.
Citera
2010-10-17, 17:59
Medlem
JTKs avatar
Citat:
Jag har pengar till en helt ny olåst mobil men vilket är bäst att välja?

Att köpa mobilen olåst eller att betala 12månader hos Tele2? Jag tänkte på Comviq Kompis med Medium Surf eller vad det kallas nu för tiden (kommer precis från Telia).

Om jag köper mobilen olåst så måste jag köpa abonnemang och betala 100-200kr varje månad... men om jag köper en låst mobil från Tele2 så slipper jag betala 6000kr för en helt ny olåst mobil...

Tänker jag rätt nu, har aldrig haft abonnemang tidigare.

Asså jag antar att Tele2 inte har prisuppgifter på telefonerna ännu.

Saker att tänka på

- Vilken av Win 7 Mobilerna ska du ha? (Alla kostar inte lika mycket.)
- Måste du ha från Tele2? (Annars jämför du med andra opperatörer och tar det billigaste/mest fördelaktiga)
- Har de introduktionserbjudanden på dessa nya telefoner? (Göra ett klipp)
- Kommer Tele2 ebjuda befintliga abbonemang för Win phone 7, eller kommer det skräddarsydda?

Med andra ord så tycker jag att du kan ligga lågt tills mobilen faktiskt finns i butik. Detta är inte en hypad iPhone med 2 års väntetid på bokning, utan gör din research innan du köper.

Säg att du hittar ett kanonbra abbonemang från Tele2, fri surf, billiga samtal, och en vettig månadskostnad. Då är det inte lönt att ha den olåst för att "en dag så kanske någon kommer med ett bättre abbonemang".
Citera
2010-10-17, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JTK
Asså jag antar att Tele2 inte har prisuppgifter på telefonerna ännu.

Saker att tänka på

- Vilken av Win 7 Mobilerna ska du ha? (Alla kostar inte lika mycket.)
- Måste du ha från Tele2? (Annars jämför du med andra opperatörer och tar det billigaste/mest fördelaktiga)
- Har de introduktionserbjudanden på dessa nya telefoner? (Göra ett klipp)
- Kommer Tele2 ebjuda befintliga abbonemang för Win phone 7, eller kommer det skräddarsydda?

Med andra ord så tycker jag att du kan ligga lågt tills mobilen faktiskt finns i butik. Detta är inte en hypad iPhone med 2 års väntetid på bokning, utan gör din research innan du köper.

Säg att du hittar ett kanonbra abbonemang från Tele2, fri surf, billiga samtal, och en vettig månadskostnad. Då är det inte lönt att ha den olåst för att "en dag så kanske någon kommer med ett bättre abbonemang".
Tele2 har sjukt billigt pris för att ringa andra och så är det gratis sms om man smsar folk med Tele2.
Citera
2010-10-17, 19:03
Medlem
JTKs avatar
Citat:
Tele2 har sjukt billigt pris för att ringa andra och så är det gratis sms om man smsar folk med Tele2.

Precis, i mitt abbonemang (Tele 2) så messar jag 3000 fria i månaden till alla operatörer. Så hittar du ett abbonemang du är nöjd med så ta det, tänk på att det blir mycket surf och nedladdning av spel (upp till 1 gb stora antagligen) på en Win 7 telefon, så obegränsad surf är att föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in