Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-01-25, 15:38
  #49
Medlem
askers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag har bara provat gratis.
Jag fattar inte hur man kan göra ett eget spel.

Sen kan man inte göra egna gubbar . Typ köpa träd eller gubbar tycker inte jag är göra själv.
Du kan såklart göra ALLT själv, om du har kunskapen. Allt som ligger uppe till försäljning har ju någon skapat, eller hur?

Det låter som att du har:
1) Fel uppfattning om vad Unity är och vad som kommer färdigt out-of-the-box.
2) Liten insikt i hur mycket jobb som ligger bakom ett fullskaligt spel
3) Liten eller ingen erfarenhet av programmering?

Ditt första spel kommer inte vara ett Resident Evil. Mer troligt kommer du kanske kunna göra ett Snake eller Flappy Bird, men redan det kommer vara utmanande, inte för att jag tror du saknar förmågan utan bara för att det är svårt att göra spel. Sedan tror jag inte Unity är rätt verkyg för dig då du kommer behöva lära dig C#. Jag skulle rekommendera dig att testa Clickteam Fusion 2.5 för att snabbt komma igång och testa dina egna idéer. Där finns mycket redan färdigt och det kräver ingen förkunskap inom programmering.
__________________
Senast redigerad av asker 2018-01-25 kl. 15:46.
Citera
2018-01-25, 15:47
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Du kan såklart göra ALLT själv, om du har kunskapen. Allt som ligger uppe till försäljning har ju någon skapat, eller hur?

Det låter som att du har:
1) Fel uppfattning om vad Unity är och vad som kommer färdigt out-of-the-box.
2) Liten insikt i hur mycket jobb som ligger bakom ett fullskaligt spel
3) Liten eller ingen erfarenhet av programmering?

Ditt första spel kommer inte vara ett Resident Evil. Mer troligt kommer du kanske kunna göra ett Snake eller Flappy Bird, men redan det kommer vara utmanande, inte för att jag tror du saknar förmågan utan bara för att det är svårt att göra spel. Sedan tror jag inte Unity är rätt verkyg för dig då du kommer behöva lära dig C#. Jag skulle rekommendera dig att testa Multimedia Fusion 2.5 för att snabbt komma igång och testa dina egna idéer. Där finns mycket redan färdigt och det kräver ingen förkunskap inom programmering.
Nä jag vet inte vad man behöver.

Jag ville väl göra ett disc golf spel. Typ egen fysik på flygning. Men jag hittar inte sättet att räkna egen fysik för det. Det är ju inte samma som att skjuta en låda eller cylinder typ.

Med gubbar som sitter på bänkar lite komedi osv med snygg grafik

Det är nog gjort för typ shoot spel å då är det rätt lätt kanske.

Men man måste kunna många språk osv.

Krävs nog högskola

Många vill nog göra egna spel . Men inte
Lägga ner så mycke tid som det faktiskt gör.

Helt enkelt är jag för lat

Fast idag vill jag göra ett spel till mobilen.

Då är det ännu mer komplicerar

Hur fungerar unity 3d på mobil ? Typ app

Blir det en exe fil där också som man startar eller är det helt nytt sätt ?
__________________
Senast redigerad av troligengud 2018-01-25 kl. 16:07.
Citera
2018-02-04, 18:40
  #51
Medlem
Ninjors avatar
Klassiskt rotation från Blender till Unity-problem.

Jag är väl medveten om att detta är ett klassiskt problem. Det finns en drös information och jag har tidigare löst problemet. Nu spökar det dock utan att jag lyckas lösa problemet.

Arbetsflödet ser ut såhär:
- Modellerar i Blender
- Exporterar FBX
- Importerar/uppdaterar filen i Unity

Igår, efter dagar utan problem i samma fil så får nu varje ny mesh en felande rotation i Unity. Det enda sättet för mig att unvika detta är att joina den nya meshen med tidigare meshar som inte blir fel vid export. Detta borde vara en viktig ledtråd i vad som är fel.

Jag har så vitt jag vet inte ändrat någon som helst inställning. Men vanligtvis när såna här fel inträffar så har man någonstans på vägen lyckats gjort det omedvetet.

Idéer?
__________________
Senast redigerad av Ninjor 2018-02-04 kl. 18:58.
Citera
2018-02-22, 06:42
  #52
Medlem
Ninjors avatar
Säg att jag har ett raycast-skript på en fpskaraktär.
Hur ska jag gå tillväga för att släcka en lampa via en knapp.

Detta är lätt att göra genom att placera en public Light i raycast-skriptet. Men byter jag scen så kanske den scenen inte innehåller en lampa av betydelse... men jag kommer ändå behöva attacha en lampa till skriptet. Det blir knepigt.

Kod:
if(hit.collider.tag == "lightSwitch")
{
// ???
}

Hur kommer jag åt lampan på smidigaste sätt utan att behöva skapa en referens till lampan i skriptet?

DVS, inte såhär:
Kod:
public Light myLight;

...

if(hit.collider.tag == "lightSwitch")
{
myLight.enabled = false;
}
Citera
2023-09-15, 17:54
  #53
Medlem
longrens avatar
Unity planerar att inskaffa Runtime avgift på början av Januari 2024. Efter ha mött två kriterier, tjänat in minst $200k och har över 200k installationer livstid då betalar man 20 cent per installation via slutanvändare och piratkopior. Unity blev kritiserad av många Unity utvecklare. Det finns många problem med deras idé om Runtime avgifter. Men vad jag ser att det enda positiva med det här är man slipper se skräp mobilspel reklam överallt på sociala medier.
Citera
2023-09-15, 17:59
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longren
Unity planerar att inskaffa Runtime avgift på början av Januari 2024. Efter ha mött två kriterier, tjänat in minst $200k och har över 200k installationer livstid då betalar man 20 cent per installation via slutanvändare och piratkopior. Unity blev kritiserad av många Unity utvecklare. Det finns många problem med deras idé om Runtime avgifter. Men vad jag ser att det enda positiva med det här är man slipper se skräp mobilspel reklam överallt på sociala medier.

Sitter man och utvecklar i Unity 2023 och inte Unreal Engine är man efterbliven af.

Vi andra kan bara skratta gått åt idioti kring en skitmotor där allt var skit redan för 10 år sedan.

I framtiden blir Unity på CV något många kommer undra hur delaltig du var i det valet som var uppenbart dåligt när det gjordes.

Går inte att lita på dessa. Samma skräp som Vänsterextrema och saknar analytisk förmåga och självtänkande. Saker du behöver som spelutvecklare.

Nej du kan inte försvara dig med att spelstudion gjorde valet och du sen satt där år efter år och tog den i pruppen. Du borde ha förstått bättre själv...
Citera
2023-09-15, 18:46
  #55
Medlem
longrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Sitter man och utvecklar i Unity 2023 och inte Unreal Engine är man efterbliven af.

Vi andra kan bara skratta gått åt idioti kring en skitmotor där allt var skit redan för 10 år sedan.

I framtiden blir Unity på CV något många kommer undra hur delaltig du var i det valet som var uppenbart dåligt när det gjordes.

Går inte att lita på dessa. Samma skräp som Vänsterextrema och saknar analytisk förmåga och självtänkande. Saker du behöver som spelutvecklare.

Nej du kan inte försvara dig med att spelstudion gjorde valet och du sen satt där år efter år och tog den i pruppen. Du borde ha förstått bättre själv...


Alla spelmotor har sina fördelar och nackdelar. Epic Games tar emot 5% från alla Unreal Engine spel, det är också mycket pengar, mer än vad Unity planerar att ta emot från sina utvecklare. Unity har utvecklats mycket under de senaste 10 åren och många stora företag använder Unity, James Camerons Avatar 2, Volvo Cars och Tesla är tre av dessa. Gällande grafik, Unreal Engine och Unity kan uppnås samma nivå av realistiska grafiken.
Citera
2023-09-16, 17:30
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longren
Unity planerar att inskaffa Runtime avgift på början av Januari 2024. Efter ha mött två kriterier, tjänat in minst $200k och har över 200k installationer livstid då betalar man 20 cent per installation via slutanvändare och piratkopior. Unity blev kritiserad av många Unity utvecklare. Det finns många problem med deras idé om Runtime avgifter. Men vad jag ser att det enda positiva med det här är man slipper se skräp mobilspel reklam överallt på sociala medier.

Jo jag såg det.
Har stormat mycket från dom som använder Unity på sociala medier.

Även Garry Newman skaparen av Garrys mod och Rust har kommenterat.
https://garry.net/posts/unity-can-get-fucked

Han skriver bland annat.
Citat:
But that's not why we're furious. It hurts because we didn't agree to this. We used the engine because you pay up front and then ship your product. We weren't told this was going to happen. We weren't warned. We weren't consulted.

Citat:
That would be like Adobe charging all users of Photoshop per image view.. and trying to invent a system in which they can track and invoice you every month. And not only the new images, but all the images that you created over the last 20 years. Then automatically invoicing you every month.

But that's what happened. And now we know they can do that, and that they're willing to do that. Unity is the worst company to be in charge of the Unity Engine.
Citera
2023-09-20, 04:55
  #57
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longren
Unity planerar att inskaffa Runtime avgift på början av Januari 2024. Efter ha mött två kriterier, tjänat in minst $200k och har över 200k installationer livstid då betalar man 20 cent per installation via slutanvändare och piratkopior. Unity blev kritiserad av många Unity utvecklare. Det finns många problem med deras idé om Runtime avgifter. Men vad jag ser att det enda positiva med det här är man slipper se skräp mobilspel reklam överallt på sociala medier.

Nu har Re Logic gått ut med att supportera spelmotorerna Godot och FNA. De ger $100000 till dessa projekt och sedan $1000 varje månad.

källa: https://twitter.com/Terraria_Logic/s...27519027651016
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback