Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-05, 12:56
  #37
Medlem
SchmiDt-s avatar
Några som håller på med Unity här? Kanske väcka tråden lite grann.

Kanske vi kan ge tips till varann?
Citera
2017-04-05, 15:47
  #38
Medlem
Klownfaces avatar
Tjena! Tänkte dyka in i Unity och lära mig C#.
Man är ju torsk på survival/sandbox-spel och drömmen är ju att utveckla ett eget Rust/7days, hur lång tid det än må ta. Är det någon här som är aktiv som man kan bolla ideér och frågor med?
Vänliga hälsningar Klownansiktet
Citera
2017-04-06, 10:57
  #39
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klownface
Tjena! Tänkte dyka in i Unity och lära mig C#.
Man är ju torsk på survival/sandbox-spel och drömmen är ju att utveckla ett eget Rust/7days, hur lång tid det än må ta. Är det någon här som är aktiv som man kan bolla ideér och frågor med?
Vänliga hälsningar Klownansiktet
Jag har gått och funderat på att göra något sorts VR-spel i unity men har inte kommit längre än att läsa dokumentationen. Om du har några funderingar så kanske vi kan bena ut dom tillsammans.
Citera
2017-04-09, 00:17
  #40
Medlem
dolppens avatar
bump
Citera
2017-04-10, 13:25
  #41
Medlem
Klownfaces avatar
Köpte denna kurs, den var nedsatt från typ 190eur till 17eur! Jag kan återkomma när jag är klar och berätta hur det gick
Citera
2017-04-10, 13:27
  #42
Medlem
Klownfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Jag har gått och funderat på att göra något sorts VR-spel i unity men har inte kommit längre än att läsa dokumentationen. Om du har några funderingar så kanske vi kan bena ut dom tillsammans.

Yes! Jag har inte påbörjat min onlinekurs än, måste bli klar med ett spel i Fusion 2.5 först Är du duktig på att koda i C#?
Citera
2017-04-10, 15:50
  #43
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klownface
Yes! Jag har inte påbörjat min onlinekurs än, måste bli klar med ett spel i Fusion 2.5 först Är du duktig på att koda i C#?
Japp
Citera
2017-04-11, 00:14
  #44
Medlem
Någon med grundläggande till medelgoda kunskaper i Unity som skulle vara intresserad av att delta i ett projekt (profit sharing) som syftar till att skapa ett RTS med fokus på realism, autonom enhets-AI och taktisk stridsledning?

Vi är i färd med att sätta ihop en projektgrupp bestående av 6-8 personer, varav en senior- och (minst) två juniora utvecklare, projektledare, militärt sakkunnig och modellerare.

Om intresse finns, skicka ett PM för en länk till en närmare presentation av projektet.
Citera
2018-01-25, 15:02
  #45
Medlem
Ninjors avatar
Hej.

Hur får jag en rayCast att förstå att den inte träffar någonting? Tex om du riktar strålen rätt upp i "luften".
Exempelkod som fungerar så länge raycasten inte träffar objekt med rätt tag:

Kod:
    void Update()
    {
        Debug.DrawRay(this.transform.position, this.transform.forward * viewDistance, 
Color.green);

        if (Physics.Raycast(this.transform.position, this.transform.forward, out hit, 
viewDistance))
        {

//Text som dyker upp på skärmen vid träff.

            if (hit.collider.gameObject.tag == "displayTextTag")
            {
                _text.enabled = true;
            }

// Här vill jag att texten försvinner, vilket den inte gör så länge jag inte träffar ett annat objekt.

            else
            {
                _text.enabled = false; 
            }
        }
    }
Citera
2018-01-25, 15:05
  #46
Medlem
askers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor
Hej.

Hur får jag en rayCast att förstå att den inte träffar någonting? Tex om du riktar strålen rätt upp i "luften".
Metoden Physics.Raycast returnerar ju en bool som talar om ifall någon Collider träffades eller inte. Så kör en else-sats på det anropet så kan du hantera det.

https://docs.unity3d.com/ScriptRefer...s.Raycast.html
Citera
2018-01-25, 15:16
  #47
Medlem
Jag har bara provat gratis.
Jag fattar inte hur man kan göra ett eget spel.
Farten blir ju oduglig . Sen kan man inte göra egna gubbar . Typ köpa träd eller gubbar tycker inte jag är göra själv.

Å inte heller räkna egen fysik . Allt verkar
Mera som man köper andras fysik speed osv.

Det går säkert men.

Hur dyrt blir det om man ska göra senaste resident evil ? nä gett upp göra ett spel.

Säkert extremt svårt göra något bra .

Hur hittar man det snabbaste

Kollar man på spel på youtube som nån fixat själv är det oftast väldigt töntigt å laggigt

Ps tänker ju att jag ska göra ett säljbart spel då!

Annars är det kanske lite kul å leka med inbyggda fysiken. Typ stapla 10000 kartonger som faller åt alla håll


Sen fastnar jag bara på det tekniska hur man gör ett objek rörligt osv man kommer alldrig till sin spel idee. man sitter å letar info hela tiden för löjliga funktioner
__________________
Senast redigerad av troligengud 2018-01-25 kl. 15:34.
Citera
2018-01-25, 15:19
  #48
Medlem
Ninjors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Metoden Physics.Raycast returnerar ju en bool som talar om ifall någon Collider träffades eller inte. Så kör en else-sats på det anropet så kan du hantera det.

https://docs.unity3d.com/ScriptRefer...s.Raycast.html
Så enkelt. Tack för snabb hjälp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback