Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-10-25, 18:50
  #73
Medlem
Bhuna99s avatar
Tror att Aliens redan tittar på oss, dom kanske består av antimateria så dom kan inte vistas i
vår Galax de e därför vi inte får någon kontakt med dom
Citera
2015-10-26, 06:59
  #74
Medlem
Pantone-3165-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
...Är vi observerade?
Vi är onekligen observerade. Och besökta - många, många gånger... "De små grå" har belägrat vår egen måne. Vad de gör där lär vi få veta inom några decennier. Det finns anledningar till varför inga människor reser tillbaka till månen...
Citera
2015-11-02, 17:00
  #75
Medlem
Jag tycker ämnet och analogin om fotbollslag är intressant. Inom fotboll, andra sporter, företagsvärlden och även på historisk nivå inom mänskligheten har det då och då kommit fram stormakter som varit vida överlägsna sina konkurrenter, ungefär den sits som hela mänskligheten har idag på jorden dvs. Denna överlägsenhet har dock alltid efter tag försvunnit då deras överlägsna taktik eller fysiska förutsättningar genomskådas av konkurrenterna.

Innebär detta att människans dominans på jorden är högst tillfällig och att vi om vi spolar fram klockan kommer utmanas av de som kommer underifrån? Det känns spontant som att virus/ bakterier har större chans till att ta kol på oss än tex apor och lejon. Några tankar kring detta?

Om utomjordingar skulle observera oss jordbor skulle nog anse oss människor som det överlägset största hotet och om de var krigiska är det troligtvis oss de skulle slå ut. Övriga djur har oss veterligen inget att sätta emot i ett fullskaligt krig.

Sedan tror jag mycket av det vi har sett evolutionärt och samhällsmässigt här på jorden är till stor del nödvändigt för att ta fram en intelligent art med vår kapacitet och förmåga att studera Universum. Samarbete och gruppintelligens är viktigt för att nå toppen men väl där? Tittar vi på vårt samhälle idag så är det oftast de med rovdjurens mer individuella kapacitet som lyckas bäst. Samhället idag bygger mer och mer på individen och fler och fler individer kan lyckas utan hjälp från den större gruppen. Extrapolerar vi detta till en utomjordisk civilisation flera steg framför oss kanske det är så att individer är så allvetande och kraftfulla att de styr och dominerar hela planeter och där alla andra egentligen bara agerar som tjänare och Ja-sägare. Jag tänker mig en hybridgrupp som alla har samma förutsättningar som samtliga av Einstein, Hitler,Jesus, Kim Jung, Stephen Hawking, Usain Bolt, Da Vinci, Curie, mfl som i generationer backas upp både finansiellt och militärt för att stärka sin makt. Det känns ju inte orimligt att vi människor är på väg dit så varför skulle inte andra civilisationer redan vara där?
Citera
2015-11-02, 18:09
  #76
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
De är så hatiska mot "UFO:ismen" och annat sk "paranormalt" att de i sin iver att såga dessa ämnen inte ens förstår att de samtidigt ger sig på helt seriös och etablerad vetenskap.


Du är väl medveten om att vetenskapen varken ger "UFO-ismen" eller andra paranormala fenomen något som helst stöd?


Du borde förresten slå upp ordet SPEKULATION och börja använda det i din vokabulär om du vill diskutera ämnet förutsättningslöst.

Att applicera vetenskapliga rön på paranormala fenomen är helt ok så länge man förstår att slutresultatet då är och förblir rena spekulationer till den dag då man funnit empiriskt stöd för dessa påståenden. Om man däremot som du gör,enligt dina egna ord,"utbildar" någon i rena spekulationer,precis som om det vore vedertagna vetenskapliga teorier,så blir slutresultatet ren och skär pseudovetenskap trots dina enträgna intyganden om vetenskaplighet!

Kan du ärligt säga att du blir förvånad när du möter starkt motstånd och en ovilja till diskussion när du försöker mästra långt mer kunniga inom ämnet med dina pseudovetenskapliga och ofta rent felaktiga argument p,ga att du inte tycks kunna skilja på spekulation och vetenskaplig teori?

Kan du visa oss EN ENDA vetenskapsman som i dagsläget kan gå i god för att det med 100% säkerhet existerar någon form av extraterrestriellt liv?
Om inte så har jag svårt att se att dina bergsäkra uttalanden om evolution som universell naturlag har någon bäring och relevans. Att SETI jobbar med den bästa hypotes vi i dagsläget har (kolbaserat liv som kommunicerar med radio/laser) är inte förvånande,varför skulle de göra något annat?


Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är det någon som sett någon kommentar från Ambelain gällande det där med att neandertalare skulle varit planethärskande eller haft en egen evolutionsväg vitt skild från den moderna människans?


Nej,och märkligt nog så hittar jag heller inget uttalande gjort av Seth Shostak (eller någon annan vetenskapsman heller för den delen) som stödjer Ambelains teori om Neanderthalarnas egna evolutionsväg och världsherravälde och vad detta (felaktiga) påstående i förlängningen skulle innebära för chanserna att hitta intelligent,Jordliknande liv. Detta trots Ambelains intygande om att dessa felaktiga påståenden är "vedertagen vetenskap".


Jag hoppas att alla som läser denna tråd har lärt sig något,att ALLTID ta Ambelains intygande om vad som utgör "vedertagen vetenskap" med en rejäl nypa salt!
Citera
2015-11-02, 22:05
  #77
Medlem
Himmler!s avatar
"Detta är en tråd om utomjordiskt liv.
I ett delforum om astronomi.
Så självklart ska det som skrivs i huvudsak vara baserat på de kunskaper vi har upnått. Och alla resonemang på samma sätt Utgå från dessa kunskaper vi under vår historia lyckats skrapa fram.
Jag har förklarat det Förutsägbara i evolutionen. Inget kontroversiellt Alls (bortsett från tex kreationister etc). Jag har Dristat mig till att analysera utomjordiskt liv med stöd från våra kunskaper om evolutionen - hur kan det vara Fel väg att gå?
Är det inte Meningen att vi Alltid ska Utgå från det vetenskapliga?"




Kan du vara så snäll att förklara det förutsägbara med evolutionen? Vi känner till ett fall av en evolutionsprocess i universum och det är den här planetens. Vi har alltså ett enda fall och ingenting annat att jämföra det med. Att då påstå att det på något sätt är självklart att all evolution till sist leder fram till människoliknande varelser med två armar och två ben och stora hjärnor är befängt. Våran kroppstyp kommer inte från ingenstans och den har inget med att våra kroppar skulle vara ultimata att göra.

Vi ser ut som vi göra pga. av andra arter som levde innan oss med ett likande utseende. Så du menar alltså att det måste finnas primater på alla planeter med liv? Måste det inte då även finnas dinosaurier och flugor på alla planeter med?
Citera
2015-11-03, 20:25
  #78
Medlem
Kate80s avatar
Många inlägg raderade p.g.a. urspårad diskussion.//Mod
Citera
2015-11-06, 11:39
  #79
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantone-3165-C
Vi är onekligen observerade. Och besökta - många, många gånger... "De små grå" har belägrat vår egen måne. Vad de gör där lär vi få veta inom några decennier. Det finns anledningar till varför inga människor reser tillbaka till månen...

Fast nu är det ju så att både Kina och USA jobbar för att åka till månen igen. Och dom kommer inte hitta några aliens där eftersom det inte finns några
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback