Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2013-03-06, 21:40
  #85
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngraukman
Hur kan jag på bästa sätt rengöra min Macbook pro? Hade tänkt sälja den, och då vill jag att den ska se fräsch ut!

Torka av den med en lätt fuktad trasa. Skaffa tryckluft på burk ock blås rent utgångar på sidorna.

Skärmen torkar du rent med en trasa med fönsterputs. Lätt fuktad förstås.
Citera
2013-03-07, 09:59
  #86
Medlem
Dyngraukmans avatar
hehe sorry mods för min enorma blindhet och inte kunde ta mig att kolla upp den här tråden! Men tack, nu hamnade jag ju mycket bättre!

Och super duper tråd! TACK!
Citera
2013-03-07, 11:25
  #87
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngraukman
Hur kan jag på bästa sätt rengöra min Macbook pro? Hade tänkt sälja den, och då vill jag att den ska se fräsch ut!

Köp luft på burk för att blåsa ut dammet från datorn. Har du en liten skruvmäjsel så kan du även öppna upp undersidan för att rengöra lite.
Köp specifika dukar att rengöra skärmen med. Köp en tandborste eller tangentbordsborste för att rengöra mellan tangenterna.
Citera
2013-03-07, 21:19
  #88
Medlem
KurtAktsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Ifixit eller youtube bör ha tutorials kring detta.

En enkel grej är ju att skruva loss bottenplattan och gå loss med tryckluft.



Nu vet jag inte om detta har kommit upp tidigare i tråden, men har ni tillgång till en vanlig tryckluft hemma så använd absolut inte en tryckluft för garage eller en som används för att driva verktyg.

Tryckluft på flaska är en helt annan femma, men en tryckluft som finns i till exempel garage och liknande är inte ren luft. Det är olja i den luften eftersom den först sugs in i en cylinder och sedan pumpas vidare in i en trycktank med hjälp av en kolv. Denna kolv och dessa kanaler är inte fria från olja eller smuts, till exempel "skägg"(gjutskägg, inte det största problemet men det finns ändå) och andra partiklar som till exempel olja som inte har något att göra i en dator.


Så använd en tryckluft som är gjord för denna typ av uppdrag och absolut inte en vanlig tryckluft. Även om det inte förstör datorn med det samma så mår den inte alls bra av det.
Citera
2013-04-19, 23:01
  #89
Medlem
Vad kan jag använda för att tvätta av min iMacskärm? (sen 2012-modell, om det har någon betydelse).

Är det bara fuktig trasa som gäller eller går det att använda något medel utan att förstöra ytan?
Citera
2013-04-19, 23:05
  #90
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suff
Vad kan jag använda för att tvätta av min iMacskärm? (sen 2012-modell, om det har någon betydelse).

Är det bara fuktig trasa som gäller eller går det att använda något medel utan att förstöra ytan?

Torka du försiktigt med en trasa fuktad med fönsterputs. Inga problem alls. Se bara till att ingen fukt kommer i skarvarna.
Citera
2013-04-20, 02:26
  #91
Medlem
Aireess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suff
Vad kan jag använda för att tvätta av min iMacskärm? (sen 2012-modell, om det har någon betydelse).

Är det bara fuktig trasa som gäller eller går det att använda något medel utan att förstöra ytan?

ett tips är att åka till Macoteket och där köpa rengörningsmedel som är speciellt gjort för apple skärmar, det funkar till macs, ipads, iphones, ipods och säkert andra grejer också.

I allafall, det är skit bra! Och kostar inte ens 100 spänn för en hel flaska.

Airees.
Citera
2013-04-20, 02:27
  #92
Medlem
Aireess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airees
ett tips är att åka till Macoteket och där köpa rengörningsmedel som är speciellt gjort för apple skärmar, det funkar till macs, ipads, iphones, ipods och säkert andra grejer också.

I allafall, det är skit bra! Och kostar inte ens 100 spänn för en hel flaska.

Airees.

haha, fan vad det låter som om jag gör reklam, men jag lovar er, jag gör inte det.

Airees.
Citera
2014-01-13, 06:31
  #93
Medlem
trattfans avatar
Tjena skulle behöva rengöra min skärm till min MBP 13".
Hur gör jag smidigast? Har sån "flaska" hemma men nu är jag långt ifrån hemmet.

Ta en trasa och fukta lätt? Jag har även linser så har hört att man kan använda linsvätskan (inte 100% dock att jag hörde rätt).
Citera
2014-01-13, 23:13
  #94
Medlem
omjagvarenturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tjena skulle behöva rengöra min skärm till min MBP 13".
Hur gör jag smidigast? Har sån "flaska" hemma men nu är jag långt ifrån hemmet.

Ta en trasa och fukta lätt? Jag har även linser så har hört att man kan använda linsvätskan (inte 100% dock att jag hörde rätt).


Trådar likt dessa är så komiska.

Det är glas. Använd allt som funkar till glas.
Citera
2015-04-19, 20:00
  #95
Medlem
En liten guide om hur du rengör ditt Apple-tangentbord av den äldre modellen, likt denna.

Ta bort alla tangenter, genom att bända upp dem varsamt med ett verktyg.

Lägg alla tangenter i ett kärl med varmt vatten blandat med diskmedel. Blanda runt och låt ligga i cirka en timme.

Med hjälp av trasa och tandborste, torka rent själva tangentbordsytan under tangenterna. Tandborsten kan man jobba ganska hårt med, plasten tål det. Jobba noggrant från alla vinklar, håll och kanter så all smuts släpper. Ta en dammsugare på högsta sugkraft och m.h.a. ett borstmunstycke - dammsug tangentbordet.

Torka rent och sätt tillbaka alla tangenter.
Citera
2015-04-19, 20:55
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
En liten guide om hur du rengör ditt Apple-tangentbord av den äldre modellen, likt denna.

Ta bort alla tangenter, genom att bända upp dem varsamt med ett verktyg.

Lägg alla tangenter i ett kärl med varmt vatten blandat med diskmedel. Blanda runt och låt ligga i cirka en timme.

Med hjälp av trasa och tandborste, torka rent själva tangentbordsytan under tangenterna. Tandborsten kan man jobba ganska hårt med, plasten tål det. Jobba noggrant från alla vinklar, håll och kanter så all smuts släpper. Ta en dammsugare på högsta sugkraft och m.h.a. ett borstmunstycke - dammsug tangentbordet.

Torka rent och sätt tillbaka alla tangenter.


Jag skruvar isär det också. Rengjorde precis två sånna tangentbord, dock orkade jag inte plocka bort varje tangent. Då det däremot samlas sjukt mycket skräp i den genomskinliga plasten underst var jag tvungen att dela på skiten.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback