Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-16, 00:27
  #1
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej på er,

Har nu i några säsonger följt serien Sons of Anarchy och började fundera på det hela ur ett verklighetsperspektiv.

Hur mycket Hollywood är det över det hela, och vad är sant och eller påhittat i serien?

EDIT: Och med verklighetstroget syftar jag på det "livet de lever" i serien, och hur saker och ting funkar i klubben.

Funderade ett tag på tråden hörde hemma här eller inte, men kom inte på något bättre forum. För det är ju relationen till verkligheten som är frågan.
Citera
2010-10-16, 10:13
  #2
Medlem
Ghastens avatar
Vad jag fattat så har dom tagit hjälp av personer som har lite insyn.
Men visst allt är ju inte så frid och fröjd. Typ att dom kan skjuta vem
som helst sen hjälper poliserna att dölja spåren.
Citera
2010-10-16, 13:02
  #3
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Vad jag fattat så har dom tagit hjälp av personer som har lite insyn.
Men visst allt är ju inte så frid och fröjd. Typ att dom kan skjuta vem
som helst sen hjälper poliserna att dölja spåren.


Jo som sagt, själva händelseförloppen och sådant är väl rätt självklart att det är påhittat, men tänkte just på klubblivet och sådär.
Citera
2010-10-17, 01:38
  #4
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Jo som sagt, själva händelseförloppen och sådant är väl rätt självklart att det är påhittat, men tänkte just på klubblivet och sådär.

Det är ungefär lika trovärdigt som dom sjukhusserier du ser på TV (vad gäller läkaryrket). Alltså inte särskilt. I TV-serier skapas dramatik vilket i verkliga livet visserligen händer men inte mer än några enstaka procent av tiden. För att konkretisera så är det verkliga klubblivet betydligt tråkigare att titta på. Snack om MC, brudar och droger. Städa. Mecka. Sova. Runka. Bajsa.

Ledsen att behöva säga det men det enda som är trovärdigt är miljön, kläderna och utseendet. Resten är produktion. TV-serier fungerar så.
Citera
2010-10-17, 01:48
  #5
Medlem
Så bra som det går tycker jag, det är ingen dokumentär.
Citera
2010-10-17, 12:45
  #6
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero
Det är ungefär lika trovärdigt som dom sjukhusserier du ser på TV (vad gäller läkaryrket). Alltså inte särskilt. I TV-serier skapas dramatik vilket i verkliga livet visserligen händer men inte mer än några enstaka procent av tiden. För att konkretisera så är det verkliga klubblivet betydligt tråkigare att titta på. Snack om MC, brudar och droger. Städa. Mecka. Sova. Runka. Bajsa.

Ledsen att behöva säga det men det enda som är trovärdigt är miljön, kläderna och utseendet. Resten är produktion. TV-serier fungerar så.

Det var det jag utgick ifrån. Men blev lite nyfiken över "hur rätt de fått till det". Tack för ditt svar.
Citera
2010-10-17, 17:46
  #7
Medlem
Happy är med i HAMC har jag läst ...
Citera
2010-10-20, 22:50
  #8
Medlem
Driver ni med mig eller? Ni kan inte bara tro att verkligheten ens är i närheten av denna skitserien. Man kan bara inte plocka tillbaka lik som är i polisens förvar. Skjuta runt lagerlokaler o stanna kvar där tills man tröttnar. I serien är alla tuffa men det vet vi att det finns folk med som man kan undra va fan de gör där. Kan påpeka fler saker men har inte mer tid ikväll. Men är man 14 år kanske denna serien är nått.
Citera
2010-10-20, 23:31
  #9
Medlem
Wurztens avatar
Det är fiction, se det som ett kondensat av alla möjliga och omöjliga saker som kan ske för en 1%-klubb kan. Men att allt sker för en och samma klubb och dessutom under en så kort tidsrymd är helt orealistiskt.
Citera
2010-10-20, 23:33
  #10
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jailmix
Driver ni med mig eller? Ni kan inte bara tro att verkligheten ens är i närheten av denna skitserien. Man kan bara inte plocka tillbaka lik som är i polisens förvar. Skjuta runt lagerlokaler o stanna kvar där tills man tröttnar. I serien är alla tuffa men det vet vi att det finns folk med som man kan undra va fan de gör där. Kan påpeka fler saker men har inte mer tid ikväll. Men är man 14 år kanske denna serien är nått.

Men dit jävla ärkemongo, LÄS TRÅDEN!

Det står klart och tydligt att frågan INTE handlar om scenerna, utan "livet i klubben", så att säga deras tillvägagångssätt med church, old-ladies etc.
Citera
2010-10-21, 06:37
  #11
Medlem
Ninyah218s avatar
Dom har en snubbe från, antagligen HA, som hjälper till att hålla serien trolig. Han har även en blogg som går att läsa på SOA hemsidan. Dom skildrar klubblivet realtivt bra måste jag säga. Sen får man tänka på att det är Amerikansk serie och sen svär dom ju öht inte i serien vilket är lite lol.. men självklart så är det ju inte särskilt realistiska saker som händer precis som folk säger. Man får ju ändå tänka på att det är en TV serie trots allt.. så naturligtvis är det ju en hel jävla del otroliga saker som händer, men vafan, vad hade det vart för jävla program annars? Skulle dom försöka göra allting 100% realistiskt skulle det lika gärna kunna vara en jävla dokusåpa förfan.
Men jag älskar den iaf, lätt min favorit serie som jag följer just nu. Det mesta har blivit helt värdelöst, tom den nya säsongen av Dexter som går i USA nu har blivit fett seg
__________________
Senast redigerad av Ninyah218 2010-10-21 kl. 06:40.
Citera
2010-10-21, 13:27
  #12
Avstängd
damaged_3s avatar
Happy har ju till o med Filthy Few på magen... så han måste la va äkta ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback