Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-15, 20:43
  #1
Medlem
Kankkarankkas avatar
Hej, jag har en dator, två separata hårddiskar.

Jag installerade windows på hårddisk 1, fungerade utmärkt. Startade windows och hittade hårddisk 2, kopierade dit lite filer, formaterade om den, kopierade dit lite filer. Hårddisk 2 fungerade också bra.

Stängde av datorn, installerade om windows på hårddisk 2 (med samma skiva som jag installerade windows på hårddisk 1 med), försöker starta windows med hårddisk 2, innan windows startas står det nåt i stil med "Operative system can not start" med svart bakgrund och vit text, och längre kommer den inte.


Har installerat om windows flera gånger på hårddisk 2 nu men får alltid samma error.


Jag fattar inte vad som kan vara fel!
Citera
2010-10-15, 20:48
  #2
Medlem
1 Hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) när du installerar.

Den andra disken kopplar du in när du kommit så långt att du ser skrivbordet och kan stänga av datorn normalt. Om du vill kan du testa att starta om dator 1 gång innan du kopplar in andra disken.
Citera
2010-10-15, 20:51
  #3
Medlem
Kankkarankkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
1 Hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) när du installerar.

Den andra disken kopplar du in när du kommit så långt att du ser skrivbordet och kan stänga av datorn normalt. Om du vill kan du testa att starta om dator 1 gång innan du kopplar in andra disken.

Jag förstår inte riktigt, kan du förklara lite bättre?


Jag har ett fullt fungerande windows på HDD 1.
Jag kan starta windows med HDD1 och se HDD2 på "Den här datorn", och ser en mapp som heter "WINDOWS" på HDD2.

Men jag kan inte starta windows genom HDD2 då jag får felmeddelandet i stil med "Operative system can not start".


Det konstiga är ju att HDD2 är fullt fungerande iochmed att jag kan kopiera dit filer och hålla på tralla runt där.


EDIT: Alla hårddiskar är PATA-diskar.
__________________
Senast redigerad av Kankkarankka 2010-10-15 kl. 21:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback