Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-15, 19:28
  #1
Medlem
Fofeess avatar
Halloo..

Jag flyttade till Malta för ca 1 månad sen nu, och har sakta men säkert börja anpassa mig.
Innan jag flyttade till Malta hade jag redan styrt upp jobb med ett norskt firma som heter Nordisk Dialog, som telefonsäljare (man skulle sälja online kurser till den norska bedrift marknaden).
Nordisk dialog visa sig vara en flopp, finns många anledningar till detta (skicka privat om ni vill veta mer specifikt).

Men iaf. Nu har jag fått jobb på Unibet som kundsupport, det kommer nog bli skit bra. Det är relativt bra betalt och en härlig arbets miljö.

Jag har inget fast boende än, så om det är någon som läser detta som känner någon eller bor i Malta själv, hör av er.

Annars är det bara att fråga på om ni undrar om jobbmöjligheter, Malta, priser etc... Jag ska försöka svara så bäst jag kan..


PZ
Citera
2010-10-15, 19:31
  #2
Medlem
Kenzas avatar
Låter riktigt soft mannen, grattis!

Vad har du studerat för att få möjligheter att jobba i Malta eller har du bara tagit initiativet och sökt jobb utomlands?
Citera
2010-10-15, 19:34
  #3
Medlem
fordonsförarens avatar
Är det mest spelföretag som anställer? Vart ligger de flesta företag, Valletta?
Citera
2010-10-15, 19:51
  #4
Medlem
zarchasms avatar
Hur fick du jobbet? vad krävde dom?
Citera
2010-10-15, 20:02
  #5
Medlem
Defunctuss avatar
Kan hoppa in här jag med och säga att spelföretagen skriker rakt ut efter svenskar dom struntar helt i utbildning, cv etc dom betalar flytt åt dig ner samt dom flesta ser även till att man har boende den första tiden.
Citera
2010-10-15, 20:17
  #6
Medlem
Kenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defunctus
Kan hoppa in här jag med och säga att spelföretagen skriker rakt ut efter svenskar dom struntar helt i utbildning, cv etc dom betalar flytt åt dig ner samt dom flesta ser även till att man har boende den första tiden.

Måste fråga. Varför är det så?
Citera
2010-10-15, 20:18
  #7
Medlem
Fofeess avatar
Tja,

Defunctus har rätt, man behöver ingen speciell utbildning eller tidigare erfarenhet för att "lyckas" inom igaming industrin i Malta. Dom letar ständigt efter folk från alla länders hörn, speciellt Skandinavien.

Kundsupport är ju första trappsteg om man säger så, och därifrån får man visa vad man går för!
Jag känner några stycken som gjorde just detta, dom började jobba med kundsupport, 6 månader efter flyttade dom antigen till Sthlm eller London och jobbade som Oddsättare, marknadsavdelning, etc för Unibet.

Man måste bara ta steget....
Citera
2010-10-15, 22:35
  #8
Medlem
Frågor:

1. Hur ser skattesituationen på Malta ut? Har alltid hört att det ska vara ett av Europas skatteparadis, men inte orkat sätta mig in i hur situationen ser ut? Är det eventuellt låga skatterna enbart gynsamma för företagen eller känner även du som privatperson av skattelättnaderna?

2. Boendet: Hur ser priserna ut för mindre hus/bostadsrätter? Även för livsmedel, el, vatten och annat nödvändigt.

3. Som f.d. brittisk besittning, antar jag att Malteserna (heter det så?) har avsevärt bättre Engelskakunskaper än deras Sydeuropeiska grannar. Stämmer?
Citera
2010-10-16, 00:14
  #9
Medlem
Studerar på universitet och är i åldern 19-22. Formulerar mig väl i skrift och beskrivs av omgivningen som social och trevlig. Skulle för en tid kunna tänka mig att ta ett avbrott från studierna för att prova någonting annat. Har tidigare arbetat extra med kundservice inom en bransch som betraktas som väldigt seriös. Kan även tillägga att jag är mycket intresserad av såväl idrott i stort som sportsbetting.

Hur goda chanser tror du att jag skulle ha att kunna få anställning inom kundsupport på ett bettingbolag?
__________________
Senast redigerad av antiken 2010-10-16 kl. 00:29.
Citera
2010-10-16, 00:27
  #10
Avstängd
kaktuskrukas avatar
Hur kan jag få anställning? Är väldigt aktiv inom spelbranschen som kund för tillfället så jag kan en hel del..

Om man skulle få ett jobb där dom står för resa och boende första tiden, hur stor chans är det att flickvännen kan fixa ett jobb där nere också inom någon annan bransch?
Citera
2010-10-16, 00:40
  #11
Medlem
Fofeess avatar
Hallo.

Till Antiken: Men din studie erfarenhet, kundservice erfarenhet och intresse inom sport ska det inte vara någon som helst problem för dig att få ett jobb i Malta.

Till Olofzzon: Jag är ingen expert på skattefrågan i Malta, men jag vet iaf att den är mycket lägre en Sveriges, tillomed för privatpersoner. Jag fick kontrakt på jobbet idag och där står det att dom tar 5% av inkomsten (ca 15.000 Kr/mån). Sen vet jag inte om det höjs efter inkomst eller tid.

Boende är billigt i Malta... en 2-3 rums fräsh central lägenhet får du för 5000-6000 tusen, om ni är 3 stycken, så blir det inte mycket pengar. Sen kan man givetvis hyra rum i olika lägenheter, jag hyr ett stort rum väldigt centralt för 2200 kr i månaden. En viktig sak också är att alla lägenheter kommer möblerat, inkl el och internet.

Med engelskan kommer du väldigt långt här nere, ALLA malteser pratar engelska, vissa pratar bättre en medelmåttiga skandinaven.
Citera
2010-10-16, 00:42
  #12
Medlem
Så vart vänder man sig? Till rekryteringsföretag eller direkt till bolagen? Vad tror du är bäst?

Sker allt arbete på svenska eller blir det även en del på engelska? Typ det jag behöver ha svar på innan jag skickar iväg ansökningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback