Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-15, 18:38
  #1
Medlem
SinXs avatar
Är så jävla klantig. Höll på att installera en sak när det stod att den saknade GTK+-2.0 någonting. Testade då med apt-get följande:

Kod:
sudo apt-get install gtk+-

Hela jävla systemet verkar nu vara borta. I programmenyn i gnome har jag två program kvar.

Hur får jag tillbaks allt?????
Citera
2010-10-15, 18:54
  #2
Medlem
Ta till vana att alltid köra en aptitude search paketnamn innan du ger dig av kastar in något.
I detta fallet borde aptitude search ^gtk få dig på rätt väg.

Kasta i en LiveCD och reparera systemet.
Citera
2010-10-15, 19:23
  #3
Medlem
Ondves avatar
Du kanske kan kolla i dpkg.log vad den exakt den gjort för något och vilka paket som tagits bort.
Citera
2010-10-15, 23:34
  #4
Medlem
X_surfers avatar
sudo aptitude install ubuntu-desktop
Börja med det sålänge, det borde ge dig ditt system tillbaka

aptitude install paketnamn -s ger dig en beskrivning av vad som kommer att göras utan att genomföra ändringen.
Citera
2010-10-16, 00:06
  #5
Medlem
Kan man verkligen rasera hela systemet genom att ange sudo apt-get install gtk+- i terminalen?
Citera
2010-10-16, 00:28
  #6
Medlem
Ondves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Kan man verkligen rasera hela systemet genom att ange sudo apt-get install gtk+- i terminalen?

Det tycker jag också låter märkligt... borde synas i dpkg.log isåfall tycker jag.

Tror nästan att det bara är så att din del av gnome som sköter menyerna som installerat om sig och därför är blank.

EDIT: och att det alltså inte är så att alla program då är borta.
Citera
2010-10-16, 00:45
  #7
Medlem
rejvers avatar
Tror du råkade på lite ofrivillig regexp genom att lägga "+-" i slutet på "gtk" och därmed tog bort viktiga paket.

Som någon tidigare skrev, testa "sudo apt-get install ubuntu-desktop" eller "sudo apt-get install kubuntu-desktop" om det är kubuntu du kör.

En ren gissning är att det var några headers du skulle installera från början btw.
__________________
Senast redigerad av rejver 2010-10-16 kl. 00:49.
Citera
2010-10-16, 07:49
  #8
Moderator
Falukropps avatar
Jag vet inte om ni som postat olika tillvägagångssätt för att köra system recovery i Windows verkligen försökt hjälpa TS, men inte fattat att det inte funkar i Ubuntu, Debian, eller vad TS nu kan tänkas köra, eller om ni bara försöker trolla. Så vi gör såhär för att eliminera er om ni tillhör den senare kategorin, utan att det drabbar de som försökt vara genuint hjälpsamma:

Inga fler Windowstillvägagångssätt i tråden. Har ni inte mer koll än att ni i all välmening föreslår sådant, är det ändå bäst att ni låter bli att komma med förslag, då ni knappast kan hjälpa TS med hans problem. Kommer det fler inlägg som föreslår sådant, så tolkar jag det utan undantag som trollingförsök.

En trave OT-inlägg raderade.

//mod
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2010-10-16 kl. 08:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback