Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-20, 09:31
  #13
Medlem
Folk spånar för mycket, skriv bara om ni vet istället.

Det är som en del sagt en bedömningssport, men riktmärket är att man inte ska vara dömd för något de senaste fem åren och inget riktigt allvarligt de senaste 10 åren, brott med penningböter i straffskalan räknas inte. Sedan ska man vara allmänt skötsam också och där räknas brott med penningböter in och även misskötsamhet som inte är brott. Det görs också en skönsmässig bedömning av brotten man begått/dömts för.
En person som begått våld mot tjänsteman 2000, misshandel 2003 och grov våldtäkt 2005 men sedan inte gjort ett smack kan alltså troligen få licens.
En person som begått ett mord med ett jaktgevär 1985 får troligen inte licens.
En person som blivit lobbad fem gånger de senaste två åren kommer ganska säkert inte få någon licens.

(Det här framgår av FAP 551-3, som ingår i kurslitteraturen till jägarexamen).

Sen har vi det där med indragningar av licenser. De kan dras in för allt möjligt, allmän misskötsamhet, bristande vapenhantering, brott osv. Men här skiljer det JÄVLIGT mycket mellan olika län och olika vapenhandläggare, en del är alerta och hämtar bössorna hos nån gubbe som kör för fort för ofta och andra låter bössorna ligga kvar hemma hos frun medan ägaren sitter inne i tre år.
Citera
2011-01-21, 19:40
  #14
Medlem
Jag ringde idag tillstånds enheten hos gbg polisen för att få ett svar.

Jag själv är dömd för ett brott som gav mig skyddstillsyn och med tanke på att jag har licens så undrade jag hur reglerna såg ut. 2 år efter kunde jag fått licens, jag sökte 2.5år efter och fick det.
Citera
2011-01-21, 22:16
  #15
Medlem
onemanarmys avatar
Mellan 3-5 år beroende på brottets natur, det är alltså en tolkningsfråga.
Ta en titt på RPS FS 2009:13 ; FAP 551-3.

Nu talar vi inte om grövre brott som mord, väpnat rån eller liknande.
Citera
2011-01-24, 21:45
  #16
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vipera67
Har man Jägarexamen så går det ju i alla fall att börja jaga, att låna vapen går ju bara man känner någon som har bössor över.

Man får inte låna vapen heller, om man inte har egen motsvarande vapenlicens, eller ett lånetillstånd. Kravet för att få lånetillstånd är samma som att få licens.

/capmac
Citera
2016-04-08, 21:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torhjelpe
jag åkte dit på tjuvjakt av en älg. fick en månad. har pratat med grisarna och enligt dom så är inte tiden så noga utan snarare hur man har skött sig och så vidare. åker du däremot dit för grovt jaktbrott då blir det betydligt värre
Pratar man med grisar så är man väl inte frisk i huve´t och då ska man inte ha vapen. Tag din medicin och gå och lägg dig, seså!
Citera
2016-04-09, 05:50
  #18
Medlem
om man är dömd för vapenbrott. kan man då få vapenlicens och ta jägarexamen ? de va lite olika svar. men de va ju ett tagsen någon skrev här så tänkte om någon vet nåt nytt kanske.
mvh
Citera
2016-04-09, 09:23
  #19
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slickrick123
om man är dömd för vapenbrott. kan man då få vapenlicens och ta jägarexamen ? de va lite olika svar. men de va ju ett tagsen någon skrev här så tänkte om någon vet nåt nytt kanske.
mvh

Jägarexemen kan du ta, men det är lite värre med licens. Du får nog vänta 10 år om du är dömd för vapenbrott. 5 för andra mindre brott.
Citera
2016-04-09, 09:34
  #20
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Jägarexemen kan du ta, men det är lite värre med licens. Du får nog vänta 10 år om du är dömd för vapenbrott. 5 för andra mindre brott.
Håller med där. Nu vet jag inte siffrorna på just vapenbrott men misstänker 10 år.
Som sagt 5 år för mindre brott och om det är ett "våldsbrott" 10 år.
Citera
2016-04-12, 01:50
  #21
Avstängd
Plaguetongues avatar
beror ju på brottet du blivit dömd för? är det eko brott så är det nog lugnt, har du mördat någon med skjutvapen kan det bli svårt
Citera
2021-06-13, 21:21
  #22
Medlem
Om man åkte på grov rattfylla 2010 och har endast en fortkörningsbot (dock 2020, men enbart böter) sen dess?
Citera
2021-06-14, 22:50
  #23
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeoSnus
Om man åkte på grov rattfylla 2010 och har endast en fortkörningsbot (dock 2020, men enbart böter) sen dess?

Som jag förstår det så ses fortkörning som ganska dåligt när du ansöker om vapenlicens, rattfylla är absolut diskvalificerande men just det ligger knappast kvar så polisen kan se det.

Du kan se på polisens hemsida när ditt brott försvinner från polisens register och då är det fritt fram.
Fortkörning med böter kan du i många fall få behålla dina vapen om du redan har licens men inte om du åker fast flera gånger för det under kortare perioder.

Jag själv är dömd för våldsbrott bland annat mot tjänsteman och vapenbrott och har nu licenser på allt möjligt.
Nu tog det mig 20 år från sista domen till att jag sökte min första licens, just för att det var då intresset kom för jakt och målskytte...
Håller man sig i skinnet ändrar livsstil och är allmänt skötsam så försvinner man från polisens register med tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback