Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-15, 13:38
  #1
Avstängd
MrJingless avatar
Jag har gjort en hemsida för första gången och försöker lägga upp den via FTP hos Loopias webbhotell. Nu använder jag mig av FileZilla för att lägga upp hemsidan och följer Loopias instruktioner men jag fastnar på den sista punkten (mer om det senare). Allt går bra och vad FileZilla visar så är hemsidan uppladdad men när jag kollar i webbläsaren så syns inget. När jag kollar på mitt konto hos loopia så står det att jag har nyttjat 0,28MB av mitt utrymme så jag antar att det funkade. Först tänkte jag att det kanske tar ett tag tills det uppdaterades och blev synligt så jag väntade tills nästa dag och kollade igen. Inget hade hänt.

Den sista punkten som jag tidigare nämnde att jag fastnar på är ju givetvis också den som gör att det inte funkar:

Citat:
I fönstret till höger (Remote Site) ser du de filer som ligger på FTP-servern, och i fönstret till vänster (Local Site) de filer som ligger på din lokala hårddisk. Nu kan du byta mapp i FTP-fönstret till först det domännamn som du ska lägga upp hemsidan för (mindoman.se) och sedan public_html genom att klicka på de mapparna. Alla filer som du vill ska visas på nätet måste ligga i denna mapp. Markera de filer du vill ladda upp i det vänstra fönstret och dra dessa till det högra fönstret för att lägga upp dem på din FTP.

Jag har dock testat att skapa en mapp med namnet public_html som jag har lagt allt i men inte heller då har det funkat. Min mapp katalogisering har sett ut: mittdomännamn.se > public_html > Index.html, Images mappen och alla övriga sidorna.

Det Loopia säger om problemet är följande:

Citat:
Hemsida ej synlig efter publicering

För att din hemsida ska visas korrekt så behöver du publicera den till katalogen /mindoman.se/public_html/.

Kom ihåg att ersätta mindoman.se med det domännamn du har hos oss. Allt under denna mapp är tillgängligt över Internet, allt utanför denna mapp är enbart tillgängligt via FTP eller script under din webbplats.
Alltså exakt det jag har gjort, eller? Oavsett vilket program man använder som FTP så måste man ha public_html så det går inte att kringgå genom att byta program.

Kan någon förklara hur en public_html mapp funkar? Är det bara en helt vanlig mapp med det namnet eller är det något annat speciellt med den som jag har missat? Jag läste också någonstans att det är detsamma som root directory. Vad det är vet jag inte heller. Hur ska jag göra helt enkelt? Jag måste även fråga hur lång tid det tar innan hemsidan kommer bli synlig?

Till sist vill jag bara säga att jag är medveten om att det redan finns en tråd där en användare har exakt samma problem med Loopia och public_html. Den tråden är tyvärr postad i fel del av forumet och då moderatorerna verkar sova (I snart 1 veckas tid) så har den inte flyttats och det kommer därför inga vettiga svar i den. Jag hoppas att ni här kommer lyckas hjälpa oss istället.
__________________
Senast redigerad av MrJingles 2010-10-15 kl. 13:53.
Citera
2010-10-15, 15:21
  #2
Medlem
metapods avatar
Du skriver att du döpt index-filen till "Index.html", vilket i många fall är felaktigt. Loopia kör troligtvis ett operativsystem där filnamn är case-sensitive, således försöker webservern att hitta "index.html" - vilket inte finns.

Testa att byta namn på "Index.html" till "index.html".

För att se så att du har lagt filerna rätt, utan att göra någon ändring i nuvarande läge, kan du försöka surfa in på "http://dindoman.se/Index.html". Om din Index.html dyker upp har du lagt filerna i rätt mapp, vilket då är betryggande.

Det kan även vara så att du har fel rättigheter satta på dina filer, men det kan vi ta i ett senare skede - om ovanstående ej fungerar.
Citera
2010-10-15, 16:00
  #3
Avstängd
MrJingless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metapod
Du skriver att du döpt index-filen till "Index.html", vilket i många fall är felaktigt. Loopia kör troligtvis ett operativsystem där filnamn är case-sensitive, således försöker webservern att hitta "index.html" - vilket inte finns.

Testa att byta namn på "Index.html" till "index.html".

För att se så att du har lagt filerna rätt, utan att göra någon ändring i nuvarande läge, kan du försöka surfa in på "http://dindoman.se/Index.html". Om din Index.html dyker upp har du lagt filerna i rätt mapp, vilket då är betryggande.

Det kan även vara så att du har fel rättigheter satta på dina filer, men det kan vi ta i ett senare skede - om ovanstående ej fungerar.

Jag har nu tagit bort alla versaler i filnamnen och laddat upp igen. Får kolla om en stund ifall det funkar bättre. Hur lång tid bör det ta innan en hemsida uppdateras?

när jag skriver in http://dindoman.se/Index.html i webbläsaren så kommer jag till en sida där det står att sidan är parkerad hos loopia och domänen är köpt av en kund. Min index.html syns alltså inte.
Citera
2010-10-15, 16:04
  #4
Medlem
metapods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJingles
Jag har nu tagit bort alla versaler i filnamnen och laddat upp igen. Får kolla om en stund ifall det funkar bättre. Hur lång tid bör det ta innan en hemsida uppdateras?

när jag skriver in http://dindoman.se/Index.html i webbläsaren så kommer jag till en sida där det står att sidan är parkerad hos loopia och domänen är köpt av en kund. Min index.html syns alltså inte.


.. du skulle surfat till ovanstående url INNAN du gjorde ändringen.

Angående frågeställningen om hur lång tid det tar för hemsidan att "uppdateras" så ska det ske direkt, måhända att du måste rensa din webbläsares cache innan du faktiskt ser något nytt i din browser.
Citera
2010-10-15, 16:21
  #5
Avstängd
MrJingless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metapod
.. du skulle surfat till ovanstående url INNAN du gjorde ändringen.

Angående frågeställningen om hur lång tid det tar för hemsidan att "uppdateras" så ska det ske direkt, måhända att du måste rensa din webbläsares cache innan du faktiskt ser något nytt i din browser.

Jo men jag gjorde det fast jag ändrade Index.html i URL till index.html då jag redan hade skickat iväg hemsidan på nytt med små bokstäver och antog att det skulle få samma resultat. Men den kunde inte hitta index.html

Sökvägen till index.html på hårddisken är: C:\Documents and Settings\Namnet på datorns användare\Mina dokument\mittdomännamn.se\public_html
Där ligger index.html

Edit: Jag antar att du menar att jag ska ersätta http://dindoman.se/index.html med mitt eget domännamn. I så fall kommer jag till sidan där det står att domänen är parkerad och köpt av en användare.
Om du mot förmodan menar att jag ska surfa in på exakt den Url du skrev dvs. http://dindoman.se/index.html så kommer jag till denna sida http://dinegen.se/
__________________
Senast redigerad av MrJingles 2010-10-15 kl. 16:26.
Citera
2010-10-15, 17:20
  #6
Medlem
metapods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJingles
Jo men jag gjorde det fast jag ändrade Index.html i URL till index.html då jag redan hade skickat iväg hemsidan på nytt med små bokstäver och antog att det skulle få samma resultat. Men den kunde inte hitta index.html

Sökvägen till index.html på hårddisken är: C:\Documents and Settings\Namnet på datorns användare\Mina dokument\mittdomännamn.se\public_html
Där ligger index.html

Edit: Jag antar att du menar att jag ska ersätta http://dindoman.se/index.html med mitt eget domännamn. I så fall kommer jag till sidan där det står att domänen är parkerad och köpt av en användare.
Om du mot förmodan menar att jag ska surfa in på exakt den Url du skrev dvs. http://dindoman.se/index.html så kommer jag till denna sida http://dinegen.se/

Nej, du ska självfallet surfa mot den domän du köpt och betalat för. Är du säker på att du har konfigurerat din domän ordenligt, så att du inte bara köpt domänen och sedan valt att parkera denna?

Enligt dig har du gjort allt enligt den FAQ loopia tillhandahåller och således bör det fungera, om så ej är fallet har du (uppenbarligen) gjort fel någonstans. Detta fel framkommer dessvärre ej ur de inlägg du valt att publicera i denna tråd och därför är det mycket svårt att hjälpa dig.

Vad filen har för sökväg på din hårddisk är irrelevant då det endast är den faktiska sökväg som finns på servern i fråga är av intresse.
Citera
2010-10-20, 12:37
  #7
Medlem
När man skapat en ny webb-plats så skall det automatiskt ha skapats en mapp med namnet public_html (i bl.a loopias fall, på andra webbhotell kan den heta tex wwwroot) dvs det är ingen mapp som man skall behöva skapa själv. Det är denna mapp som din domän är pekad mot och i den bör det ligga en index.html från början som är loopias egna "hej o välkommen sida"

när jag kollar FTP på en av de sidor jag sköter som ligger på Loopia så ser det ut såhär
Kod:
[-] /
    [-] Domänamnet.se
         public_html
         
Citera
2010-10-20, 23:20
  #8
Avstängd
MrJingless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
När man skapat en ny webb-plats så skall det automatiskt ha skapats en mapp med namnet public_html (i bl.a loopias fall, på andra webbhotell kan den heta tex wwwroot) dvs det är ingen mapp som man skall behöva skapa själv. Det är denna mapp som din domän är pekad mot och i den bör det ligga en index.html från början som är loopias egna "hej o välkommen sida"

när jag kollar FTP på en av de sidor jag sköter som ligger på Loopia så ser det ut såhär
Kod:
[-] /
    [-] Domänamnet.se
         public_html
         

Menar du att det skapas en mapp på den lokala hårddisken? Vart skapas denna mappen? Jag har sökt men kan inte hitta något förutom den mappen jag skapade själv.
Citera
2010-10-21, 00:26
  #9
Medlem
nej det är är hur det ser ut på loopia
Hur det ser ut på din dator spelar ingen roll. men jag antar att du har en mapp nånstans där du lagt alla filer som hör till din sida. allt i den mappen skall då laddas upp till loopia. notera nu INNEHÅLLET i mappen inte själva mappen
Citera
2010-10-21, 01:03
  #10
Avstängd
MrJingless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
nej det är är hur det ser ut på loopia
Hur det ser ut på din dator spelar ingen roll. men jag antar att du har en mapp nånstans där du lagt alla filer som hör till din sida. allt i den mappen skall då laddas upp till loopia. notera nu INNEHÅLLET i mappen inte själva mappen

Då menar du att jag ska dra över innehållet ifrån den lokala platsen till fjärrplatsen i FTP klienten (FileZilla)? Eller menar du att det ska finnas en mapp på min kundzon hos Loopia? Något ställe i kundzonen hittar jag inte och det finns inga mappar i FTP-fönstret förutom de jag själv har skapat.

Jag har frågat runt på lite olika ställen och det verkar finnas en allmän uppfattning om att Loopia är riktigt fittiga samt att deras instruktioner och support är helt omöjliga att få något vettigt ut av. Man kan sammanfatta det med att jag är långt ifrån den enda som inte förstår någonting.
Citera
2010-10-21, 01:19
  #11
Medlem
KaptenAlmas avatar
Såhär menar han:

Kod:
:C/minadokument/hemsida

i den mappen (ett exmpel) har du troligtvis:

index.html & style.css

dessa ska du flytta över genom filezilla till:

/public_html/

Då ska det räcka med att gå in på: http://dindoman.se
Alltså inte http://dindoman.se/index.html


Domänen måste ha rätt namnservrar osv och peka mot rätt webhotell, men om du köpte domän och webbhotell samtidigt så bör det ha skett automatiskt. Sry för rörigt inlägg!
Citera
2011-10-31, 16:47
  #12
Medlem
Jag hade samma problem, och tycker det är märkligt att Loopia förutsätter att man ställt in domänen rätt till att börja med.

Jag skriver detta för att det kanske kan komma att hjälpa någon i framtiden

Gå in på Domän och webb (i samma meny och något ovanför kontoinställningar) -> Domäninställningar
Välj rätt domännamn (dindomän.se) och där bör det stå att den är Parkerad, här väljer du istället Egen katalog för webbsida -> UNIX (för att jobba med PHP eller HTML) Windows (för att jobba med ASP/HTML) eller Autobahn (bara html osv. onödigt alternativ eftersom UNIX fungerar lika bra för att endast hantera html, och om du lägger till PHP i framtiden behöver du inte ändra något)

Skapa ditt ftp-konto under kontoinställningar, som du redan hade lyckats med, skillnaden är att dindoman.se/public_html nu har skapats av sig själv, byt ut index filen till din index.html (små bokstäver för säkerhetsskull! ) och efter kanske 10 minuter har domäntypen ändrats från parkerad till att länka till ditt webbhotell. Voila!

Allt du publicerar i public_html mappen hamnar nu på domänen du skriver in i webläsaren
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback