Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-15, 22:25
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SgtSpliff
Engelska ordet för det skulle väl vara typ flashorb, vetifan vad vi skulle kalla det på svenska :/

Hallucination, kanske?
Citera
2010-10-16, 01:46
  #14
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtSpliff
Snälla snälla snälla hjälp mig itll en logisk förklaringin till det här.

Hade precis lagat mat, skulle ta mig en cigg under spisfläkten, råkade tappa min tändare i vattnet så jag fick stå och elda på den med en annan lite sämre tändare för den skulle bli varm. Sedan när jag stod och rulla på den, försökte få igång den. Såg jag små små blixtar på min spisplatta, som fortfarande var varm, väldigt varm! Tänkte att det var från det där som finns i tändarn för att skapa gnistor, men de små blixtarna kom fortfarande när jag slutade rulla på tändarn.

Blixtarna var väldigt vita, ganksa små. Själva centrumet av blixten var kanske som en ärta och det gick väl ut 4-5 armar från blixtarna, påminde nästan lite om stjärnor fast lite deformerade stjärnor med ett väldigt tydligt centrum.
Engelska ordet för det skulle väl vara typ flashorb, vetifan vad vi skulle kalla det på svenska :/

Hjälp mig till en vettig förklaring på detta är ni snälla, blev förskräckligt rädd

Har sett samma effekt många ggr.
Det är små partiklar från tändsatsen i tändaren som oxiderar när de värms upp av den varma plattan. Krävs inte så mkt värme egentligen iom att de är så små och omgivna av syre.

Inget paranormalt. Samma sak händer när du gör det nära ett levande ljus.
Citera
2010-10-16, 01:57
  #15
Medlem
Vivaas avatar
Sova gott nicke noja sva till dej va halsning gott
Citera
2010-10-25, 16:46
  #16
Medlem
SgtSpliffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FractalDimension
Har sett samma effekt många ggr.
Det är små partiklar från tändsatsen i tändaren som oxiderar när de värms upp av den varma plattan. Krävs inte så mkt värme egentligen iom att de är så små och omgivna av syre.

Inget paranormalt. Samma sak händer när du gör det nära ett levande ljus.


tack så mycket Kan man vara lugn igen!
Citera
2010-10-25, 20:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SgtSpliff
Snälla snälla snälla hjälp mig itll en logisk förklaringin till det här.

Hade precis lagat mat, skulle ta mig en cigg under spisfläkten, råkade tappa min tändare i vattnet så jag fick stå och elda på den med en annan lite sämre tändare för den skulle bli varm. Sedan när jag stod och rulla på den, försökte få igång den. Såg jag små små blixtar på min spisplatta, som fortfarande var varm, väldigt varm! Tänkte att det var från det där som finns i tändarn för att skapa gnistor, men de små blixtarna kom fortfarande när jag slutade rulla på tändarn.

Blixtarna var väldigt vita, ganksa små. Själva centrumet av blixten var kanske som en ärta och det gick väl ut 4-5 armar från blixtarna, påminde nästan lite om stjärnor fast lite deformerade stjärnor med ett väldigt tydligt centrum.
Engelska ordet för det skulle väl vara typ flashorb, vetifan vad vi skulle kalla det på svenska :/

Hjälp mig till en vettig förklaring på detta är ni snälla, blev förskräckligt rädd


Låter som näthinneavlossning.

När glaskroppen lossnar så kan det dra med näthinnan och det blir hål, detta skapar ljusfenomen av blixtar. Det andra kan vara glaskroppsgrumling som kan se ut som maskar, trådar, mm. (s.k. floaters).
Näthinneavlossning måste åtgärdas akut, så om du upplever att du har bortfall i synfältet (att det ser ut som en mörk skugga/neddragen rullgardin) bör du kontakta närmaste ögonmottagning.
Citera
2010-10-26, 00:11
  #18
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Låter som näthinneavlossning.

När glaskroppen lossnar så kan det dra med näthinnan och det blir hål, detta skapar ljusfenomen av blixtar. Det andra kan vara glaskroppsgrumling som kan se ut som maskar, trådar, mm. (s.k. floaters).
Näthinneavlossning måste åtgärdas akut, så om du upplever att du har bortfall i synfältet (att det ser ut som en mörk skugga/neddragen rullgardin) bör du kontakta närmaste ögonmottagning.

Skräm inte upp honom nu, han såg ju bara att det blixtrade på spisplattan. Jag tror att när han stod och försökte tända tändaren, så skrapade han av lite av kolet i tändaren, som föll ner på den varma spisplattan och blixtrade till. TS borde testa det igen. Värm upp plattan och snurra hjulet på tändaren sakta, vänd tändaren uppochner så att kolstoftet kan falla ner på plattan.

Eller så tar han bara och knackar tändaren mot en varm spisplatta. Voila, det kommer gnistra!
Citera
2010-10-26, 08:13
  #19
Medlem
Det finns inga spöken. Get over with it.
Citera
2010-10-26, 08:19
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SgtSpliff
Snälla snälla snälla hjälp mig itll en logisk förklaringin till det här.

Hjälp mig till en vettig förklaring på detta är ni snälla, blev förskräckligt rädd

en kemisk elektrisk laddning av gaser
Citera
2018-07-08, 14:50
  #21
Medlem
"Snälla snälla guuud åhhh hjälp mig" svårt att lista ut att det kommer från tändaren? Och bli så rädd att du måste skapa en tråd och nästan gör i byxan? Vilken mes du måste vara. Skiter i om tråden är gammal, för det här tar fan priset i räddhågsenhet och måste uppmärksammas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback