Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-15, 08:31
  #1
Medlem
SgtSpliffs avatar
Snälla snälla snälla hjälp mig itll en logisk förklaringin till det här.

Hade precis lagat mat, skulle ta mig en cigg under spisfläkten, råkade tappa min tändare i vattnet så jag fick stå och elda på den med en annan lite sämre tändare för den skulle bli varm. Sedan när jag stod och rulla på den, försökte få igång den. Såg jag små små blixtar på min spisplatta, som fortfarande var varm, väldigt varm! Tänkte att det var från det där som finns i tändarn för att skapa gnistor, men de små blixtarna kom fortfarande när jag slutade rulla på tändarn.

Blixtarna var väldigt vita, ganksa små. Själva centrumet av blixten var kanske som en ärta och det gick väl ut 4-5 armar från blixtarna, påminde nästan lite om stjärnor fast lite deformerade stjärnor med ett väldigt tydligt centrum.
Engelska ordet för det skulle väl vara typ flashorb, vetifan vad vi skulle kalla det på svenska :/

Hjälp mig till en vettig förklaring på detta är ni snälla, blev förskräckligt rädd
Citera
2010-10-15, 09:19
  #2
Medlem
Antagligen något fel på din syn. Testa googla tex "blixtar synfält".
Citera
2010-10-15, 09:25
  #3
Avstängd
asså det måste vara magnesiumet och när det blir blött brinner det anorlunda kanske mera explosivt och dels om det blivit pulver så antänds det i olika skeden...men jag är inte pyrotekniker... inget att vara rädd för iaf

EDIT: rökat på för mycket? SPLIFFIS!!!??
__________________
Senast redigerad av a-1 2010-10-15 kl. 09:27.
Citera
2010-10-15, 09:26
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av a-1
asså det måste vara magnesiumet och när det blir blött brinner det anorlunda kanske mera explosivt och dels om det blivit pulver så antänds det i olika skeden...men jag är inte pyrotekniker... inget att vara rädd för iaf


EDIT: rökat på för mycket? SPLIFFIS!!!??
Citera
2010-10-15, 09:33
  #5
Medlem
SgtSpliffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-1
EDIT: rökat på för mycket? SPLIFFIS!!!??

I hope so! Är övertygad om att det finns en naturlig förklaring, men känslig som jag är måste jag fan ha den framför mig så att jag kan se den, och släppa det här, för det var fan de äckligaste jag varit med om i mitt liv :/
Citera
2010-10-15, 10:56
  #6
Medlem
Jo till och med jag tror det finns en naturlig förklaring, vatten på plattan kanske eller att plattan var strömförande eller någon annan naturlig förklaring.

Blixtrar vid spöken stannar inte på samma plats, då det beror på att de förflyttar sig snabbt.


Men kanske din skyddsande inte vill att du röker.
Citera
2010-10-15, 11:00
  #7
Medlem
Homer82s avatar
det har förmodligen lossat små bitar av "tändstenen" som legat på plattan och när dom torkat så blixtrar det till.
Citera
2010-10-15, 11:51
  #8
Medlem
SgtSpliffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Jo till och med jag tror det finns en naturlig förklaring, vatten på plattan kanske eller att plattan var strömförande eller någon annan naturlig förklaring.

Blixtrar vid spöken stannar inte på samma plats, då det beror på att de förflyttar sig snabbt.


Men kanske din skyddsande inte vill att du röker.

Jag hoppas det, för sånt där skrämmer verkligen skiten ur mig.
De värsta är att det där inte är det första som hänt
Men jag vill inte ses som ett jävla psykfall. Hoppas det var en tillfällighet bara och att de inte kommer mer sånt.
För mitt lilla hjärta klarar inte av sånt här :/
Citera
2010-10-15, 11:53
  #9
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homer82
det har förmodligen lossat små bitar av "tändstenen" som legat på plattan och när dom torkat så blixtrar det till.

Exakt så! som en tänkande människa borde TS försöka återskapa fenomenet
Citera
2010-10-15, 13:06
  #10
Medlem
SgtSpliffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Exakt så! som en tänkande människa borde TS försöka återskapa fenomenet

Det var ju i alla fall inte det första jag gjorde!
Stälde mig och droppade vatten på plattan för att se hur det såg ut, sedan försökte jag få på tändsten på plattan också, inget utav det gav ifrån sig de blixtar jag innan såg.
Citera
2010-10-15, 13:57
  #11
Medlem
Homer82s avatar
blöt hela tändaren igen och gör samma sak, tändstenen blir lite mjuk av vatten därför ser det annorlunda ut om du stänker vatten på plattan sen sten.Det skall ju vara fuktig sten.
Citera
2010-10-15, 15:51
  #12
Medlem
Kanske en/ett klotblixt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klotblixt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback