Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-08, 19:22
  #13
Medlem
svenasfulls avatar
Köp lite billigare zippobensin istället finns att få tag på för runt 30, 40 spänn
Citera
2011-01-09, 01:54
  #14
Medlem
J0mp4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Varför inte vanlig bil-bensin? 13 kronor per liter...
För att det stinker och sotar nått förjävligt.
Citat:
Ursprungligen postat av svenasfull
Köp lite billigare zippobensin istället finns att få tag på för runt 30, 40 spänn
För att jag kan få tag på samma mängd kemiskt ren bensin för 18 kr. Det är samma innehåll som i Zippo bensin.
Citera
2012-09-08, 14:51
  #15
Medlem
Bästa hemma lösningen är att blanda 80% 2-takts alkylat bensin med 20% tändvätska. Aspen Alkylat bensin finns där du köper motorsågar och gräsklippare. Köp dock inte 4-takts versionen då oljeinblandningen i denna får din Zippo att ryka och sota ihop. Ren tändvätska och lampolja fungerar inte, så tänk inte ens tanken.... Aspen 2 takt med andra ord!
Citera
2012-09-08, 15:24
  #16
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thrax
Bästa hemma lösningen är att blanda 80% 2-takts alkylat bensin med 20% tändvätska. Aspen Alkylat bensin finns där du köper motorsågar och gräsklippare. Köp dock inte 4-takts versionen då oljeinblandningen i denna får din Zippo att ryka och sota ihop. Ren tändvätska och lampolja fungerar inte, så tänk inte ens tanken.... Aspen 2 takt med andra ord!

Blandade du inte ihop 2 & 4 takt??
Det är 2-taktsbränsle som innehåller olja!

http://www.aspen.se/Produkter/Produk...odGroup=637547

Edit: Länk.
__________________
Senast redigerad av Litenklen 2012-09-08 kl. 15:51.
Citera
2012-09-12, 19:03
  #17
Medlem
Jo det kan jag nog ha gjort... Den alkylat bensin utan olja inblandad så klart.
Citera
2013-10-07, 15:48
  #18
Medlem
Provat Kemiskt Ren Bensin från Gripen i min men tycker inte att den räcker speciellt länge. Får fylla på igen efter några dagar, men kanske är samma med Zippo-bensinen också?

Hur mycket fyller ni på per gång i era? Fyller man på för fort så droppar det ut från veken på fingrarna har jag märkt
Citera
2017-02-19, 12:57
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomethingThere
Provat Kemiskt Ren Bensin från Gripen i min men tycker inte att den räcker speciellt länge. Får fylla på igen efter några dagar, men kanske är samma med Zippo-bensinen också?

Hur mycket fyller ni på per gång i era? Fyller man på för fort så droppar det ut från veken på fingrarna har jag märkt


Enligt vad jag läst mig till så skall tydligen äkta Zippobensin räcka en månad.
Gripens kemiskt ren bensin är bra att ha i tändaren men den är mycket flyktigare och dunstar på omkring 3-4 dagar.
Skall testa den 80% 4takts (ojlefri) akrylat bensin och 20% tändvätska så fort jag får arslet ur vagnen.
Lär bara köpa någon kvalitativ tändvätska först (har ju kört stenhårt med diesel för att slå fyr hittills)...

Ett litet tips till er som fyller tändare genom att hälla rakt i och drälla på fingrarna:
Jag har en sån liten glasburk man får när man köper fiskrom som jag har bränslet i, bara att skruva av locket och doppa tändaren (insatsen!) ner i vätskan så absorberar bomullen så mycket det går utan att drälla. (Y)
Mvh.
Citera
2017-02-19, 14:53
  #20
Medlem
Här finns annars kemiskt ren, som är iallafall lite billigare än Gripens småflaskor (59 kr/liter)
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/b...%B6ring-kem-1l
Citera
2017-05-02, 08:51
  #21
Medlem
nex112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thrax
Bästa hemma lösningen är att blanda 80% 2-takts alkylat bensin med 20% tändvätska. Aspen Alkylat bensin finns där du köper motorsågar och gräsklippare. Köp dock inte 4-takts versionen då oljeinblandningen i denna får din Zippo att ryka och sota ihop. Ren tändvätska och lampolja fungerar inte, så tänk inte ens tanken.... Aspen 2 takt med andra ord!
Testade denna blandning (men med 4takts soppa då). Det funkar jättebra i en dag, sen går den inte att tända igen trots att bomullen är fuktig. Gör jag något fel eller dunstar det brandfarliga bort?
Citera
2017-05-02, 09:03
  #22
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0mp4
Finns det någon annan vätska än just Zippo bensin som man kan använda? Den är ju så jävla dyr . Har tänkt använda Aceton men det avdunstar så snabbt så det är nog inte så bra.

Hela poängen med Zippo var att soldaterna kunde använda tändaren med lite av varje. Fyll den med ev blyfritt eller E85 på närmsta mack. Töm det som är kvar i slangen efter att någon tankat, det räcker till flera fyllningar av din Zippo. Går ju även att tömma bensinpump slangarnas innehåll i en flaska och ta med sig hem. Gratis och fungerar utmärkt. Annars kan du ju köpa en liter E85 eller Akrylatbensin (akrylatbensinen luktar inget) Kostar kanske 25kr litern om du hittar en pump med det (ex. qstar har pumpar på en del ställen med akrylatbensin)
Citera
2017-05-02, 18:31
  #23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Hela poängen med Zippo var att soldaterna kunde använda tändaren med lite av varje. Fyll den med ev blyfritt eller E85 på närmsta mack. Töm det som är kvar i slangen efter att någon tankat, det räcker till flera fyllningar av din Zippo. Går ju även att tömma bensinpump slangarnas innehåll i en flaska och ta med sig hem. Gratis och fungerar utmärkt. Annars kan du ju köpa en liter E85 eller Akrylatbensin (akrylatbensinen luktar inget) Kostar kanske 25kr litern om du hittar en pump med det (ex. qstar har pumpar på en del ställen med akrylatbensin)
Alkylatbensin heter det, inte akryl som i akrylatfärg.

Man borde väl kunna täta zippotändaren så inte godsakerna avdunstar så jäkla fort. Kanske göra en packning runt locket eller helt enkelt tejpa runt om man inte fipplar med locket varje dag för då blir det ju lite opraktiskt med tejp. Vanliga gasfyllda tändare är ju rätt bra annars...
Citera
2017-05-02, 18:36
  #24
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Alkylatbensin heter det, inte akryl som i akrylatfärg.

Man borde väl kunna täta zippotändaren så inte godsakerna avdunstar så jäkla fort. Kanske göra en packning runt locket eller helt enkelt tejpa runt om man inte fipplar med locket varje dag för då blir det ju lite opraktiskt med tejp. Vanliga gasfyllda tändare är ju rätt bra annars...

Jag undrar om inte moderna zippotändare - paradoxalt nog - har sämre sådan där uppsugningsgrej som bensinen ska absorberas av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback