• 1
  • 2
2010-10-14, 18:59
Medlem
Embas avatar
http://img.ihack.se/images/6128707506811.jpg

http://img.ihack.se/images/712870751242.jpg

Min Acer Aspire 7530G med AMD Turion X2 2.0 GHZ, 4 GB DDR2 är så djävulskt seg!

På första bilden kan ni se att det står Fysiskt minne 2557 MB. Hur kan det stämma när jag har 4 GB? Sen kan ni säkert tolka bilden på ett bättre sätt än mig, gör det gärna!

På andra bilden står det att jag har 67(!!) processer igång. Men om jag räknar så får ja bara det till 18?!

Jag är inget datorgeni men lite håller jag koll på och med det få programmen jag har installerad på min dator så bör den klara av att jag har Webbläsaren samt Spotify på utan att den ska lagga apa!

Jag har inget virus vad jag vet om. Har ett fullt fungerande AVG med de senaste uppdateringarna!

Har jag missat något så fyll gärna på med svar för jag håller på att bli utvecklingsstörd!
Citera
2010-10-14, 19:15
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
På första bilden kan ni se att det står Fysiskt minne 2557 MB. Hur kan det stämma när jag har 4 GB? Sen kan ni säkert tolka bilden på ett bättre sätt än mig, gör det gärna!

För att du inte kör ett 64-bitars operativsystem.

Du kör 32 bitars vilket bara kan hantera 3GB varav 512mb försvinner till grafiken, därav 2557mb.
Citera
2010-10-14, 19:21
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Du kör 32 bitars vilket bara kan hantera 3GB varav 512mb försvinner till grafiken, därav 2557mb.

Men va? Se på fan. Men hur kan man vara så korkad så att man bygger en dator som inte klarar av att driva allt minne som finns i datorn? ( Jag har inte köpt den i första hand, köpte den på blocket )

Så vad är det bästa sättet att lösa skiten på? Installera Windows 7 64bit eller?

Apropå processerna då, varför står det att jag har hela 67 igång?
Citera
2010-10-14, 19:50
Medlem
cammos avatar
Citat:
Så vad är det bästa sättet att lösa skiten på? Installera Windows 7 64bit eller?

Ja, det är enda sättet.

Citat:
Apropå processerna då, varför står det att jag har hela 67 igång?

klicka på "visa processer för alla användare"
Citera
2010-10-14, 20:14
Medlem
Citat:

32 bitars kan hantera 4 GB minne, inte 3 GB. Så om grafiken och annan hårdvara reserverar 0,8 GB av den adressrymden så finns det 3,2 kvar för Windows att disponera.
Senast redigerad av DivisionByZero 2010-10-14 kl. 20:25.
Citera
2010-10-14, 20:28
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ja, det är enda sättet.

klicka på "visa processer för alla användare"

Ja nu jävlar dök dom upp! Men är det normalt att ha så pass många?

Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
32 bitars kan hantera 4 GB minne, inte 3 GB. Så om grafiken och annan hårdvara reserverar 0,8 GB av den adressrymden så finns det 3,2 kvar för Windows att disponera.

Okej, så vem av er har rätt?
Citera
2010-10-14, 20:32
Medlem
Din PC har

512 MB of dedicated GDDR3 VRAM, up to 1791 MB of shared system
memory
)

Kanske har grafikkortet av någon anledning reserverat extra minne utöver de dedikerade 512 MB?
Citera
2010-10-14, 20:36
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Din PC har

512 MB of dedicated GDDR3 VRAM, up to 1791 MB of shared system
memory
)

Kanske har grafikkortet av någon anledning reserverat extra minne utöver de dedikerade 512 MB?

Okej, då förstår jag....inte

Men jag funderar iaf på att byta till W7 för Vista har så mycket skit i sitt system så min halvtaskiga laptop verkar inte palla. Jag har fått för mig att W7 är mindre krävande än Vista? Kan det stämma?

Det var en brud som hade den här innan mig och jag antar att hon inte formaterat datorn sen hon köpte den.
Citera
2010-10-14, 21:17
Medlem
asken999s avatar
Citat:
Okej, då förstår jag....inte

Men jag funderar iaf på att byta till W7 för Vista har så mycket skit i sitt system så min halvtaskiga laptop verkar inte palla. Jag har fått för mig att W7 är mindre krävande än Vista? Kan det stämma?

Det var en brud som hade den här innan mig och jag antar att hon inte formaterat datorn sen hon köpte den.

Vista är hundra gånger mer krävande än W7. Så satsa på det. Om du ändå ska byta så formatera om och se till att skaffa 64-bit windows, då lär datorn inte lagga mer.
Citera
2010-10-14, 21:26
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asken999
Vista är hundra gånger mer krävande än W7. Så satsa på det. Om du ändå ska byta så formatera om och se till att skaffa 64-bit windows, då lär datorn inte lagga mer.

Fantastiskt! Precis det svar jag vela ha! W7 it is!
Citera
2010-10-14, 21:54
Medlem
Det är allt skräp så får allt att lagga och inte om det är 64 eller 32 bit. Det är därför folk snabb formaterar och installerar om allt. Win 7 är helt klart bättre och kör du Vista idag kan du lika gärna byta.

DivisionByZero har rätt. Grafikkortet tar ännu mer än 512 MB som den har inbyggt beroende på vad du ställt in.

När jag testade blev det 3.5 GB minne med Win 7 32 bit.
64 bit tar mer plats än 32 bit. Det ser du på Minneskraven från Microsoft.

64 bit kräver 2 GB minne
32 bit kräver 1 GB minne

Därför förlorar du på att gå över till 64 bit om du inte skaffar mer minne. Finns tester där de kollat. Många struntar dock i vad tester och Microsoft säger och lägger in 64 bit i alla fall.
Senast redigerad av panpo98 2010-10-14 kl. 22:15.
Citera
2010-10-14, 22:21
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Det är allt skräp så får allt att lagga och inte om det är 64 eller 32 bit. Det är därför folk snabb formaterar och installerar om allt. Win 7 är helt klart bättre och kör du Vista idag kan du lika gärna byta.

DivisionByZero har rätt. Grafikkortet tar ännu mer än 512 MB som den har inbyggt beroende på vad du ställt in.

När jag testade blev det 3.5 GB minne med Win 7 32 bit.
64 bit tar mer plats än 32 bit. Det ser du på Minneskraven från Microsoft.

64 bit kräver 2 GB minne
32 bit kräver 1 GB minne

Därför förlorar du på att gå över till 64 bit om du inte skaffar mer minne. Finns tester där de kollat. Många struntar dock i vad tester och Microsoft säger och lägger in 64 bit i alla fall.

Så om jag förstått dig rätt så borde jag skaffa W7 fast 32 bit?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in