Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-14, 18:24
Medlem
Hej allihopa.

Blev fly förbannad på banken idag. Min mamma var inne på internetbanken idag och under en tid har hon misstänkt att något har varit konstigt med boräntan. Enligt överenskommelse med den privata bankmannen, för cirka 3 år sedan, skulle räntan vara rörlig. Misstanken uppkom när hon insåg att räntan låg på 2.75 månad efter månad. Nu visar det sig att den har legat såhär i tre år, då bankmannen säger att hon tryckt fel på någon knapp och råkat få en bunden ränta på 2.75% under hela tiden. Under 3 år har hon alltså betalt åt helvete för mycket i ränta till banken. Efter samtal med banken säger de att dom inte kan göra något åt situationen, trots att de erkänner att de gjort fel. Är det ens lagligt korrekt att bryta överenskommelsen om bunden ränta? Vad ska man göra för att gå vidare med detta?

Tack på förhand

W9
Citera
2010-10-14, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wesley9
Hej allihopa.

Blev fly förbannad på banken idag. Min mamma var inne på internetbanken idag och under en tid har hon misstänkt att något har varit konstigt med boräntan. Enligt överenskommelse med den privata bankmannen, för cirka 3 år sedan, skulle räntan vara rörlig. Misstanken uppkom när hon insåg att räntan låg på 2.75 månad efter månad. Nu visar det sig att den har legat såhär i tre år, då bankmannen säger att hon tryckt fel på någon knapp och råkat få en bunden ränta på 2.75% under hela tiden. Under 3 år har hon alltså betalt åt helvete för mycket i ränta till banken. Efter samtal med banken säger de att dom inte kan göra något åt situationen, trots att de erkänner att de gjort fel. Är det ens lagligt korrekt att bryta överenskommelsen om bunden ränta? Vad ska man göra för att gå vidare med detta?

Tack på förhand

W9

Vad står det i era lånekontrakt med banken? Står det att ni ska ha rörliga lån där så är det ett allvarligt fel från bankens sida, och ni ska självfallet gå vidare med detta.

Jag tycker dock du ska tänka till lite innan ni går vidare med detta. Du påstår att ni har betalat "åt helvete för mycket" ränta till banken under 3 år. Har du någon aning om hur (den rörliga) räntan har utvecklas under de senaste 3 åren?

http://hypotek.swedbank.se/idc/group.../fm_844632.pdf

http://hypotek.swedbank.se/rantor/hi...2007/index.htm

http://hypotek.swedbank.se/rantor/hi...2009/index.htm

Enligt mig bör ni snarare tacka eran bolånehandläggare. Ni har bara betala för hög ränta sedan i början av 2009, innan dess har räntan legat på över 4% sedan 2007 med toppar på nästan 6.5 %. Det hade alltså inneburet en dubbelt så hög räntekostnad för er under långa perioder.

Sen tycker jag att det är ganska lustigt att ni inte har upptäckt detta tidigare. Man märker väl om ens räntekostnar ändras eller inte månad efter månad?
Senast redigerad av stockbroker 2010-10-14 kl. 19:06.
Citera
2010-10-14, 22:59
Medlem
SB- Tack för snabbt svar. Har forskat vidare lite nu och hade lite fel info efter missförstånd om hur länge det varat. Räntan hade varit bunden sedan juni 2009, med andra ord snart 1,5 år och inte 3. Med facit i hand är det alltså betalt för mycket i ränta vid varje inbetalning. Kollade dessutom igenom lånekontrakten där det klart och tydligt är kryssat i rutan för rörlig ränta.
Citera
2010-10-15, 07:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wesley9
SB- Tack för snabbt svar. Har forskat vidare lite nu och hade lite fel info efter missförstånd om hur länge det varat. Räntan hade varit bunden sedan juni 2009, med andra ord snart 1,5 år och inte 3. Med facit i hand är det alltså betalt för mycket i ränta vid varje inbetalning. Kollade dessutom igenom lånekontrakten där det klart och tydligt är kryssat i rutan för rörlig ränta.

haha nice save
Citera
2010-10-15, 08:55
Medlem
Kanske kan uppfattas så men med tanke på att det inte är mitt bolån eller min ekonomi är/var jag inte hundra insatt. Vissa omständigheter har gjort det lite extra rörigt också. Kommer iaf gå vidare med det då det känns som solklart avtalsbrott.
Citera
2010-10-16, 01:05
Medlem
toby79s avatar
Vet man med sig att banken slarvat så att man gått miste om pengar så ska man så klart få det fixat. Bankerna skulle garanterat suga ut varje krona om de kunde och det finns väl inget som säger att de inte gör det heller.

Men kolla noga och ta nåt snille till hjälp så att du har rejält med kött på benen. Sen är det bara att försöka få det fixat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in