Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-19, 11:29
  #7897
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansnax
Intressant tankegång.

Frågan är hur man nu och fortsättningsvis upplever musiken, texten, framförande, koncept - med all denna nya information om upphovsmannen? Hur påverkas upplevelsen av demaskeringen och utläggningen av livshistorien?

Måste säga att jag fortfarande har svårt att se dem som "samma person", verkar som om karaktären lever sitt eget liv, parallellt med upphovsmannens.

Och att han (TF) tog till sig Satan som en vän och inspiration, så tidigt i livet (eller överhuvudtaget,
givetvis). Vad ska man säga om det? Det är minst sagt fascinerande.

Måste lägga till oxå: när TF avslutningsvis talar direkt till Sebastian via etern, är inte det en klassiker i sammanhanget?
Exakt så funkar min skalle också, d v s jag trodde att outningen skulle påverka magin men för min del har den ingen som helst betydelse. Visst, vi visste det innan men i alla fall.
Citera
2017-08-19, 11:30
  #7898
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Sommarprat är en sak. Det är radio och bara en röst.
Frågan är hur man kommer se på det hela om han sitter i myssoffan på tv?
Om det kommer om två plattor när de är störst i världen så funkar det nog...
Citera
2017-08-19, 11:34
  #7899
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogs
Imagen och musiken , Bilden och musiken , Vår egen mentala bild och musiken , Våran egen mysvärld/skräckvärld eller vad det nu vara må OCH musiken - det är vad vi vill ha - som en film eller bok man läser och gör sina egna bilder i huvudet - alla stora musiker har levt på den grejen sedan Elvis och före det - IMAGEN. Det vart för mycket för Lennon och Harrison till slut och Paul vart knäckt och tog till flaskan ett tag och så även Ringo.

Beatles skapade illusionen av BEATLES....och så bra de gjorde det. Elvis likaså , jag såg en gång en intervju med Angus Young - där pratade han om "when i am HIM"....alltså killen med skolväskan och SG:n...

Det är där vi har vår magi - och den blir ofta kraschad när verkligheten tränger sig på och artisten bakom inte orkar längre...
Jo men det är väl poängen med Ghost, d v s Tobias skapar ett alter ego som är en helt annan person så att han, som nu i sommarpratet, även kan vara en egen person i motsats till de du nämner. Jag har inte sett det på det sättet du beskriver, t ex, Beatles men jag måste säga att jag tycker du har en bra poäng.
Citera
2017-08-19, 12:16
  #7900
Medlem
Gravers avatar
Ser det på samma sätt som om man hade gått på teater eller liknande. Papa är endast en karaktär, precis som Fantomen på Operan endast är en karaktär.
När gigget är slut går han tillbaks till att vara TF, skillnaden är att TF även gestaltar Papa vid vissa intervjuer och framträdanden.
Citera
2017-08-19, 19:59
  #7901
Medlem
Monsta2010s avatar
Gillar verkligen det någon skrev här om att sommarpratatet snarare gjorde skiljelinjen tydligare mellan Tobias och och karaktären Papa än smälte ihop dom. Som sagt, riktigt snyggt hanterat gällande "outningen".

I övrigt var det väl ett ganska blekt och okittlande sommarprat, dock med ett givetvis starkt slut. Huruvida hans val att "släppa masken" (som man ändå måste konstatera blev en världsnyhet i metalkretsarna om man slänger en blick på sociala medier etc.) kommer påverka Ghost känns svårt att veta än, men jag antar att de fortfarande MÅSTE vara konsekventa hur de än gör. Gör han en endaste intervju rörande speficikt bandet utan mask faller ju liksom vitsen med att ens spöka ut sig i intervjuer öht platt. Att däremot se Tobias Forge i samma stil som sommarpratet mysa och snacka om sig själv och livet i Skavlan känns väl inte helt orimligt ... Hehe.
Citera
2017-08-19, 22:22
  #7902
Medlem
Vansnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsta2010
Att däremot se Tobias Forge i samma stil som sommarpratet mysa och snacka om sig själv och livet i Skavlan känns väl inte helt orimligt ... Hehe.

Nah, tycker att både Svt och SR ska ge fan i Tobias Forge fortsättningsvis, hålla sig borta och koncentrera sig på Ghost och Papa istället. Samt i övrigt dra åt helvete med allt sitt övriga trams.

Försöka åtminstone. Men de klarar inte av det, jag vet...

En liveutsändning i Svt, kanske? En dokumentär om Papa Emeritus, bandet, konceptet?
__________________
Senast redigerad av Vansnax 2017-08-19 kl. 22:30. Anledning: Stavfel och tillägg
Citera
2017-08-20, 10:14
  #7903
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansnax
Nah, tycker att både Svt och SR ska ge fan i Tobias Forge fortsättningsvis, hålla sig borta och koncentrera sig på Ghost och Papa istället. Samt i övrigt dra åt helvete med allt sitt övriga trams.

Försöka åtminstone. Men de klarar inte av det, jag vet...

En liveutsändning i Svt, kanske? En dokumentär om Papa Emeritus, bandet, konceptet?
Ja, sommarpratandet banade lite väg för alla möjliga varianter tycker jag men jag ser det som att det är Tobias som kan/ska välja att hålla sig borta från SVT. Sommarpratet var kanon och gjorde ingen skada men det räcker där. 😀

Dock då läste jag bra recensioner i såväl morgon- som kvällspress så det bådar ju inte gott kanske?

Vi får se...
Citera
2017-08-20, 12:27
  #7904
Medlem
Mr Darcys avatar
Hur många artister/skapare har inte använt sig av alias? Stephen King har släppt ett antal noveller/romaner under fejkat namn.

Systrarna Brontë skrev samtliga under alias under många år.

Errol Norstedt är mer känd som Eddie Meduza.

Hur många vet vem Håkan Florå är?

Osv...
Citera
2017-08-20, 13:49
  #7905
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Darcy
Hur många artister/skapare har inte använt sig av alias? Stephen King har släppt ett antal noveller/romaner under fejkat namn.

Systrarna Brontë skrev samtliga under alias under många år.

Errol Norstedt är mer känd som Eddie Meduza.

Hur många vet vem Håkan Florå är?

Osv...
Absolut men lite så att det var innan www.
Citera
2017-08-20, 19:35
  #7906
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Darcy
Hur många artister/skapare har inte använt sig av alias? Stephen King har släppt ett antal noveller/romaner under fejkat namn.

Systrarna Brontë skrev samtliga under alias under många år.

Errol Norstedt är mer känd som Eddie Meduza.

Hur många vet vem Håkan Florå är?

Osv...
Vem är han?
Citera
2017-08-20, 20:15
  #7907
Medlem
Vansnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Ja, sommarpratandet banade lite väg för alla möjliga varianter tycker jag men jag ser det som att det är Tobias som kan/ska välja att hålla sig borta från SVT. Sommarpratet var kanon och gjorde ingen skada men det räcker där. 😀

Dock då läste jag bra recensioner i såväl morgon- som kvällspress så det bådar ju inte gott kanske?

Vi får se...

Ja, det verkar ha varit uppskattat, åtminstone. På sommarpratare.se - den halvofficiella sajten för betygsättning av sommarvärdarna - ligger han på en sjundeplats med betyget 3,71. I dagsläget - kan givetvis förändras. Det är ändå en hög placering.

Men som sagt, det räcker. Ett framträdande, alla vet lite om bakgrunden till Ghost. Nuff!

Däremot tycker jag att man kan köra ut Ghost och Papa Emeritus mer i svensk media. Men det kanske kommer... om tio år...
Citera
2017-08-21, 09:23
  #7908
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansnax
Ja, det verkar ha varit uppskattat, åtminstone. På sommarpratare.se - den halvofficiella sajten för betygsättning av sommarvärdarna - ligger han på en sjundeplats med betyget 3,71. I dagsläget - kan givetvis förändras. Det är ändå en hög placering.

Men som sagt, det räcker. Ett framträdande, alla vet lite om bakgrunden till Ghost. Nuff!

Däremot tycker jag att man kan köra ut Ghost och Papa Emeritus mer i svensk media. Men det kanske kommer... om tio år...
Detta kan ju faktiskt leda till att Papa/Ghost får mer respekt och mer utrymme i våran egen media? Det är ju svårt att bli profet i sitt eget hemland....kolla ABBA. Visst, det var kanske mer tidens tand och de politiska vindar som blåste mer då men i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback