Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-14, 13:55
  #13
Medlem
Imadows avatar
Bra skrivet !
Jag håller med om att flashback inte har nått med detta o göra.
Det dyker hela tiden upp troll som håller på sådär.
Ingen kan eller behöver skylla på flashback eller på medlemmarna som skrev något taskigt.
Citera
2010-10-14, 14:02
  #14
Medlem
FB05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Ifall det skulle hända igen så kan förhoppningsvis de som upptäcker tråden rapportera det hela till Polisen snabbare denna gång.
Kommer Flashback hjälpa polisen att identifiera den självmordsbenägne genom att lämna ut ip-nummer eller annan relevant information?
Citera
2010-10-14, 14:02
  #15
Medlem
Ettan^s avatar
Kommer FB någonsin ge ut IP-adresser till polisen om liknande händelser upprepas? Var drar ni i sådana fall gränsen för när ni ska ge ut den?
Citera
2010-10-14, 14:34
  #16
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB05
Kommer Flashback hjälpa polisen att identifiera den självmordsbenägne genom att lämna ut ip-nummer eller annan relevant information?

Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Kommer FB någonsin ge ut IP-adresser till polisen om liknande händelser upprepas? Var drar ni i sådana fall gränsen för när ni ska ge ut den?

Flashback har mig veterligen som policy att aldrig ge ut några IP-nummer så länge det inte kommer ett direkt krav från polisen på det.
Citera
2010-10-14, 14:37
  #17
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Flashback har mig veterligen som policy att aldrig ge ut några IP-nummer så länge det inte kommer ett direkt krav från polisen på det.
Jag är inte helt säker (just den här frågan rör faktiskt inte mig som moderator), men jag är hyfsad övertygad om att flashback inte ger ut ip-nummer till polisen. Krav eller icke.
Citera
2010-10-14, 14:38
  #18
Medlem
FB05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Flashback har mig veterligen som policy att aldrig ge ut några IP-nummer så länge det inte kommer ett direkt krav från polisen på det.
Flashback har tidigare haft som policy att aldrig ge ut ip-nummer, oavsett. Därför är det intressant att veta, efter de senaste dagarnas händelser, om regelverket ändrats i fall där ett liv eventuellt kan räddas. Om Flashback inte har för avsikt att lämna ut ip-nummer, så blir det tämligen meningslöst att följa Admins uppmaning att kontakta polisen i de flesta fall. Admin lägge i så fall på användarnas ansvar att spekulera i den självmordsbenägnes identitet, vilket i så fall får ses som en uppmaning till brott mot regel 1.06.
__________________
Senast redigerad av FB05 2010-10-14 kl. 14:43.
Citera
2010-10-14, 14:40
  #19
Medlem
Clay Allisons avatar
Vad hände med de som i 'Hängning'-tråden outade den aktuella killen?

Admin verkar ju rätt nöjd med att forumet fyller en funktion i psykvården i Sverige, och att det var flashbackmedlemmar som tog situationen på allvar och larmade.

Outningen i tråden var ju inte nödvändig för att larma polisen, men det kanske är lätt att slinta på tangenterna i den ganska uppskruvade stämning som rådde där och då.

Så, såg ni mellan fingrarna i just de aktuella fallen?
Citera
2010-10-14, 14:43
  #20
Medlem
Mehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
TS

Admin, jag har en kort fråga jag skulle vilja ställa bara som är kopplad till denna händelse samt forumet i sig. Jag lämnade ett förslag igår i en annan tråd om att man eventuellt skulle kunna behandla psyk-forumets ungefär lite som vi behandlar Laidback samt Password. Alltså att man skulle ha vart medlem ett tag samt skrivit ett antal inlägg.

Problemet med just Marcus fall var ju att han vart en nyreggad medlem och ingen kände till honom på forumet varvid "troll-faktorn" blev hög hos folk som såg tråden.

Om man skulle dela upp forumet lite där man särskiljer på psykisk ohälsa samt "akut psykisk ohälsa + Självmordstankar" där den senare avdelningen skulle kunna ha ett mindre men liknande krav så som vi har för Password och Laidback...

Kanske 200 inlägg samt medlem i 3 månader borde vara tillräckligt? Då vet man i alla fall något om användaren från början när han väl berättar för övriga att han vill begå självmord, det blir en något "etablerad medlem" då och då kanske folk tar det mer på allvar istället för att hetsa någon till att fullfölja självmordet.

Som du annars säger så verkade det ju som att Marcus ville begå självmord vilket säkerligen krävde en lång planering för det hela. Han var ju väldigt förberedd ju kan vi nog alla vara överens om, hade han dock sen lång tid tillbaka varit medlem och skrivit några inlägg bara för att få tillgång till den avdelning så hade man ju direkt kunna reagera på att det troligtvis inte rörde sig om ett troll...

Bland annat hade han säkert skrivit av sig lite i de andra forumsavdelningarna samt att man med säkerhet skulle veta att det inte vart någon "nyreggat troll" som bara var ute efter uppmärksamhet.

Om Marcus var så bestämd som han var och hade planerat detta med att sända sitt självmord via webben och notifiera oss här på FB först så kunde han väl åtminstone vart medlem här ett tag och skrivit några inlägg så man fått någon bild om hans bakgrund.

Det säger ju andra medlemmar rätt så mycket om man kan läsa om hans tidigare inlägg om hans socialliv i , familjeliv, kärleksliv, intressen, hobbies etc etc. Det hjälper ju många andra användare att få en bild utav det hela samt kanske se vad som har hänt i personens historia som gör honom/henne så nedstämd.

Däremot vet jag inte om det kanske skulle till att bli kontraproduktivt om nu någon nyreggad medlem bara är ute efter akut psykhjälp och vill vända sig till FB. Fast å andra sidan om man är i akutbehov så borde man väl vända sig till andra instanser först innan man kommer till FB om man nu är ny-invigd i FB-gemenskapen.

Mitt förslag för att ge den avdelning en mer seriös ton dock är ändå att man ska ha skrivit 200 inlägg samt vart medlem i 3 mån och att vi särskiljer på "psykiska problem" samt "akutpsykiska med inriktning på suicidiala tankar". Där det senare då självklart ska ha detta krav på visst antal inlägg samt en tids medlemskap...

Vad säger admin?
Citera
2010-10-14, 14:50
  #21
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag är inte helt säker (just den här frågan rör faktiskt inte mig som moderator), men jag är hyfsad övertygad om att flashback inte ger ut ip-nummer till polisen. Krav eller icke.

Det har ju dock figurerat rykten - även här på FB - om att Flashback lämnade ut IP-nummer när det gällde den där stalker-historien med Linda P.

https://www.flashback.org/t1299709p8

Men hur det verkligen ligger till med den saken är det väl bara admin som kan svara på.
Citera
2010-10-14, 14:55
  #22
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det har ju dock figurerat rykten - även här på FB - om att Flashback lämnade ut IP-nummer när det gällde den där stalker-historien med Linda P.

https://www.flashback.org/t1299709p8

Men hur det verkligen ligger till med den saken är det väl bara admin som kan svara på.
Det är direkt felaktigt. Det är möjligt att IP-adresser plockats från Passagen eller andra ställen, men inte från Flashback.
Citera
2010-10-14, 14:56
  #23
Medlem
StefanHeterJags avatar
Självmordstrådar där folk är på g att ta livet av sig är ju inga trådar med diskussionsunderlag precis utan rena ego-trådar. Borde dessa inte låsas som sådana?

Ok om man diskuterar kring ämnet självmord eller depression osv, men så var ju inte fallet här.
Citera
2010-10-14, 14:56
  #24
Medlem
Svår balansgång öht, kanske skulle man kolla upp dom tio första inläggen som alla gör, för att kolla att det är OK?
Bl.a dubbelnick och annat, klart att det är en resursfråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback