• 1
  • 2
2010-10-13, 23:12
Medlem
Hej,

Min flickvän funderar på att köpa denna laptop:

http://www.elgiganten.se/product/dat...ductTabcontent

Vad anser ni om den? Laptopen får högst kosta 6 000kr. Ge gärna några plus minus och har ni förslag på någon annan laptop så får ni gärna länka till den. Ge då motivation varför den skulle vara ett bättre val.

Mvh Fredrik

P.S Jag och min flickvän har ingen bra koll på datorutrustning och jag hinner inte sätta mig in i allt vad gäller hårddisk, processor, grafikkort och allt vad det heter. Därav vänder jag mig till er för hjälp.
Citera
2010-10-13, 23:16
Medlem
nevosas avatar
Hp är skit . Finns inget sämre. Dålig kvalitet
Citera
2010-10-13, 23:28
Medlem
Loxuss avatar
den är...meh
Citera
2010-10-13, 23:58
Medlem
david-s avatar
Beror på va du ska ha den till men alltså som allmänt bara så duger den. Inget märkvärdigt men klarar det dagliga behovet.
Citera
2010-10-14, 00:03
Medlem
Okej men vad är det som HP gör som är så dåligt? Är HP verkligen sämre eller är det bara dåliga erfarenheter?
Citera
2010-10-14, 00:24
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronicman
Är HP verkligen sämre eller är det bara dåliga erfarenheter?
HP/Compaq är inte dåliga på något sätt, men rykten dras ofta igång av okunniga som har fått en input från någon som i regel har varit för dum för att ens äga en dator. Därefter är det ett "faktum" på nätet utan att någon kan precisera vad som ens var dåligt.

På samma sätt har jag alltid fått veta att Acer har en stor felprocent, eller i klartext: -Acer går ju bara sönder hela tiden!".

Det bästa är att googla på den specifika modell man funderar på att köpa, och ta in färsk input på bedömningar av aktuella modeller.

Vad som var halvsanning för fem år sedan (Acer) kanske inte är adekvat nuförtiden. Och HP har alltid stått för kvalitet hos mig.
Citera
2010-10-14, 00:28
Medlem
bergsturks avatar
Nej, det är inget fel på HP, eller Dell, eller någon annan av de stora tillverkarna. De flesta använder samma komponenter iaf och använder legotillverkade moderkort.

Personligen skulle jag inte köpa en bärbar med AMD-processor. Intel all the way. Du bör få tag på en Intel-baserad dator för 6000 skitenkelt. Kolla in http://www.webhallen.com/hardvara/12..._hp-rod-silver som smiskar den dator du länkar till på alla fronter, är sexhundra pix billigare, och dessutom är röd. Fan vad du kommer få ligga.
Citera
2010-10-14, 00:32
Medlem
tack för svar!

Vad är det som du anser är fel med AMD?
Citera
2010-10-14, 00:38
Medlem
bergsturks avatar
AMD är just nu långsammare än Intel. Den dator du tittade på har dessutom en Turion-processor, som är AMDs mobila budgetprocessor. Intel i3 spöar Turion så mycket att det inte är klokt (nej, gigahertzen spelar ingen roll).

Dessutom är grafikkortet i Samsungen jag länkade till ungefär dubbelt så snabbt som det i HP-holken. Det var helt enkelt ingen vidare bra dator ni hittade.

Bonustips: ska man "fynda data" på Elgiganten och liknande hemelektronikkedjor ska man veta EXAKT vad man är ute efter, de är väldigt sällan billigast utom på enstaka kampanjprodukter.
Citera
2010-10-14, 00:45
Medlem
Okej! Jätte tacksam för svar verkligen!

Anser du att den datorn du länkade ovan är den bästa i prisklassen upp till 6000 kr?
Citera
2010-10-14, 00:48
Medlem
bergsturks avatar
Eeeh, jag har tyvärr inte koll på ALLA modeller. Men jag kan tipsa om min inte-så-jättehemliga metod att hitta den dator jag rekommenderade:

1) Gick till webhallens hemsida
2) Sökte på Core i3
3) Sorterade efter pris
4) Läste mig nedåt tills jag hittade en bärbar dator (den billigaste med i3 på webhallen alltså).

Att den hade halvhyfsat grafikkort var ju bara en bonus.

Metoden kan även appliceras på andra webbshoppar.
Citera
2010-10-14, 01:01
Medlem
KingVisions avatar
Ska bara ge ett förslag här, denna hamnar precis på din budget. http://www.inet.se/artikel/1969186/acer-aspire-5738zg

Tyvärr har den ingen i3 CPU som den i förslag 1. Så CPU'n är sämre, men grafikkortet är hyfsat bra, men jämfört med nividias så vet jag inte vilket grafikkort som knäcker vilket. Då jag är mer insatt i AMD/ATI's grafikkort än vad jag är insatt i Nividias.

Ska du till att handla från Inet, så använd denna länken och få fri frakt.

https://www.inet.se/artikel/6101343/...kop-over-500kr

De är bara synd att Acer Asprie 5740G inte finns i Inet's sortiment nu längre. De är modellen över 5738z, och den hade i3 och de va den enda skillnaden. Men har utgått ifrån sortimenten.

Innan ni nu bestämmer er för vilken laptop, så kan ni ju kolla runt på lite sidor så som, inet, dustin, komplett osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in