Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-10-16, 13:11
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontahontas
Fast det blir lite klump i halsen för mig att skriva att du kan ha etiskt rätt när du råder din kompis att använda metod Y vid sitt självmord ;D
Ja, det är ju inte något trevligt val i det här fallet.

Men jo, det är ett väldigt intressant resonemang. Jag lutar åt åsikten att det inte finns någon absolut moral eller etik, men det är ju upp till var och en att tycka som de vill.
Citera
2010-10-16, 14:17
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Att inte ge förslag på metod alls är väl ett alternativ?

Nånstans handlar det ju om du tycker att självmord är en lösning eller inte i första början.
Citera
2010-10-16, 18:52
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Att inte ge förslag på metod alls är väl ett alternativ?

Nånstans handlar det ju om du tycker att självmord är en lösning eller inte i första början.
Javisst, det är det. Det tog jag också upp som alternativ:
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Förutsätt att OM personen tänker ta livet av sig, och att jag, enligt egen uppfattning inte kan göra någonting för att ändra hans åsikt, är det DÅ korrekt att försöka hjälpa honom att göra det på minsta smärtsamma sätt, eller är det bättre att inte säga något alls?

Är det bättre att ljuga för honom med avsikt att försöka avskräcka honom, med risken att han då använder den metoden och blir utsatt för en hel del lidande?

Tycker du det är bättre att helt enkelt ta avstånd från hans beslut genom att inte säga något alls?
Citera
2010-10-17, 22:27
Medlem
Jonblunds avatar
Det enda moraliskt försvarbara här som i alla andra etiksa dilemman är att lindra lidande.
För de som inte är utilitarister gäller detta imperativ på individnivå.
I detta exempel tycks mig agumenten för rekommendation av mindre smärtsam metod ha stark statistisk övervikt. Risken att orsaka individen mer smärta genom att undanhålla är större jämfört med att informera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in