2010-10-13, 01:26
Medlem
sourds avatar
Tjena.
Finns det inget "Antik"-forum? Min mormor i Oslo har precis kolat och kvar sitter jag med all hennes skit. Hon har bland annat massa möbler, porslin, tavlor och annan konst som hon ärvt från gammelfarmor etc. Jag vill gärna veta hur mycket allt tillsammans samt allt var för sig kostar ungefär. Jag vet att några av sakerna är väldigt värdefulla men att andra grejer bara är skit. Kan man få någon att komma hem till en och ge en ett ungefärligt pris på sakerna. Kan man åka någonstans (helst i Oslo) och få sakerna värdesatta? Jag vill inte bli lurad utan vill sälja sakerna för så mycket som möjligt. Jag vill alltså inte höra av en kärring att sakerna inte är värda något, sälja det billigt för att senare få reda på att jag kunde få ut minst det dubbla. Vem ska jag sedan kontakta för att få sakerna sålda så dyrt som möjligt?

EDIT: Jag undrar också hur jag får sålt skit så snabbt och billigt (för mig) som möjligt. Sitter på typ hundratals fula gamla skor, kläder och böcker som jag vill kvitta mig fort med. Är inte ute efter någon stor summa pengar bara jag får litegrann för det. Är det bara att sätta upp ett bord på en torgmarknad?

peace
Senast redigerad av sourd 2010-10-13 kl. 01:45.
Citera
2010-10-13, 02:37
Medlem
Sessilays avatar
När det handlar om dödsbon brukar det finnas hjälp att få när man gör bouppteckning. Borde finnas begravningsbyrå typ Fonus äveni Norge där de kan hjälpa dig att hitta någon som värderar sakerna. De brukar kunna hjälpa till med allt som har att göra med dödsbo, bouppteckning, arv o s v. När det gäller försäljning av de lite mer dyrbara sakerna borde det även finnas någon auktionsfima typ Bukowskis i Norge.
Citera
2010-10-13, 05:19
Medlem
sourds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sessilay
När det handlar om dödsbon brukar det finnas hjälp att få när man gör bouppteckning. Borde finnas begravningsbyrå typ Fonus äveni Norge där de kan hjälpa dig att hitta någon som värderar sakerna. De brukar kunna hjälpa till med allt som har att göra med dödsbo, bouppteckning, arv o s v. När det gäller försäljning av de lite mer dyrbara sakerna borde det även finnas någon auktionsfima typ Bukowskis i Norge.

Jag stal grejerna från kärringen innan hon dog (det är egentligen min granne, inte min mormor) ingen kommer märka något. Var ska jag sälja det? Jag skiter i om jag åker fast eller inte.
Citera
2010-10-13, 06:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sourd
Jag stal grejerna från kärringen innan hon dog (det är egentligen min granne, inte min mormor) ingen kommer märka något. Var ska jag sälja det? Jag skiter i om jag åker fast eller inte.
Tradera eller blocket torde vara lättast. Är det riktigt dyra pjäser finns det antikhandlare i bla hamburg,berlin,paris,amsterdam som mer än villigt köper kontant utan frågor.
Citera
2010-10-13, 08:11
Medlem
epost72s avatar
Övrigt-►Kultur: allmänt
/Mod
Citera
2010-10-13, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tradera eller blocket torde vara lättast. Är det riktigt dyra pjäser finns det antikhandlare i bla hamburg,berlin,paris,amsterdam som mer än villigt köper kontant utan frågor.

Och du har själv varit nere i dessa fyra länder och dealat då ?
Citera
2010-10-13, 15:53
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webber
Och du har själv varit nere i dessa fyra länder och dealat då ?
Nej, men känner folk som gjort o gör det.
Citera
2010-10-13, 18:29
Medlem
woormwoods avatar
det som ser gammalt och värdefullt kan du ta kort på och få en onlinevärdering hos bukowskis

http://www.bukowskis.com/sell#valuation_online

är gratis och ger ett ungefärligt värde på saken.
vill du ha en noggrannare värdering kan du kontakta dem så att de får kolla mer nära på sakerna.
vet ej om det kostar nått
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in