Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-12, 22:53
  #1
Medlem
Jag tänker eventuellt sälja min bil privat till en utländsk medborgare som är bosatt på Åland. Är det något speciellt jag bör tänka på som sklijer sig från om köparen var svensk och bosatt här?
Ägarbyte till vägverket brukar ju innehålla information om adress och personnummer.
Citera
2010-10-12, 23:53
  #2
Medlem
LordMacleods avatar
Ring och kolla med bilregistret, kan vara så att man måste beställa exportskyltar och sånt om den ska utomlands, och nya ägaren måste kryssa i export.

Sålde en bil som skulle till Polen för ett par år sen, va inte så lätt alls för köparen hade ingen adress i Sverige men skulle ha den reggad här.. och hans "personnummer" va skumt, så inte helt uppenbart att det skulle bli rätt.
kolla gärna en gång extra så du inte får betala p-böter resten av livet..
Citera
2010-10-12, 23:56
  #3
Medlem
Tack för rådet. Ringa vägverket och fråga är nog en bra idé
Citera
2010-10-18, 00:58
  #4
Medlem
Nu har jag läst på lite på transportstyrelsens hemsida...
För att kunna avregistrera bilen i Sverige måste jag skicka in följande:

1) Ägarbyteslappen med Export ikryssad
2) Bevis från tullen i Finland att bilen förtullats
3) De svenska skyltarna

Normalt sker ju bytet på plats och köparen får nycklar och kör iväg. Men om jag inte 100% litar att köparen uppfyller punkt 2 och postar tullbeviset till mig så måste jag i princip följa med köpare och bilen till Finland, göra upp affären vid importtullen. Dvs montera av skyltana och få beviset från tullen i handen på plats. Därefter kan jag åka hem och posta allt till transportstyrelsen. Låter knöligt.

Kan någon se ett bättre tillvägagångsätt?
Citera
2018-11-14, 15:16
  #5
Medlem
snivlems avatar
kapar den här gamla tråden och ser om jag får nåt gensvar.

jag skulle vilja ha tips på hur jag genomför en bilförsäljning privat på blocket utan att gå i några fällor.

jag har några punkter klart för mig.

*endast mailkontakt så att jag grundligt kan kolla upp personen innan jag ens svarar eventuellt efter att jag fått fullständigt för och efternamn.

*själv åka med på provkörningsrundan.

*inte gå med på nån slags avbetalningsplan avtalad muntligt eller liknande.

men hur ser jag till att få en idiotsäker betalning som inte kan dras tillbaka i efterhand och liknande? en avbetalningsplan i form av kontrakt utformat av en advokat som är juridiskt bindande?
men det lockar inte i dagens rättslösa sverige där tex folk inte får myndigheters hjälp när tex deras lägenhet som hyrts ut i andra hand ockuperas

nån med lite tips ? ??
Citera
2018-11-14, 15:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
kapar den här gamla tråden och ser om jag får nåt gensvar.

jag skulle vilja ha tips på hur jag genomför en bilförsäljning privat på blocket utan att gå i några fällor.

jag har några punkter klart för mig.

*endast mailkontakt så att jag grundligt kan kolla upp personen innan jag ens svarar eventuellt efter att jag fått fullständigt för och efternamn.

*själv åka med på provkörningsrundan.

*inte gå med på nån slags avbetalningsplan avtalad muntligt eller liknande.

men hur ser jag till att få en idiotsäker betalning som inte kan dras tillbaka i efterhand och liknande? en avbetalningsplan i form av kontrakt utformat av en advokat som är juridiskt bindande?
men det lockar inte i dagens rättslösa sverige där tex folk inte får myndigheters hjälp när tex deras lägenhet som hyrts ut i andra hand ockuperas

nån med lite tips ? ??
Varför i hela friden ska du gå med på att göra en avbetalningsplan till en privatperson?! Om du inte skulle vara beredd att låna ut hela summan till personen så ska du heller inte gå med på en avbetalningsplan. Struntar personen i att betala så spelar det ingen roll hur bindande avbetalningsplanen är, du är ändå tvungen att gå genom KFM och/eller tingsrätten för att få ett beslut på det, och har personen inga pengar så kommer du inte se en spänn ändå, bara kostnader som ändå ska betalas.

Ta betalt kontant eller med swish, eller överföring per internetbank om det är samma bank så du direkt ser att pengarna finns tillgängliga på ditt konto. Alternativt går ni tillsammans till ett bankkontor och gör överföringen där. Gå inte med på någonting som innebär att du inte omedelbart har pengarna tillgängliga.

Se till att göra registreringen av ägarbytet på plats (går att göra via app har jag för mig), alternativt att du själv lägger det underskrivna registreringsbeviset på postlådan, tillåt absolut inte att köparen gör det själv.
Citera
2018-11-14, 15:24
  #7
Medlem
Lämna inte ifrån dig registreringsbevis och körkort innan pengarna finns på ditt konto
https://www.aftonbladet.se/bil/a/b0M...-med-ett-klick

Betalning sker med Swish eller banköverföring till samma bank
Citera
2018-11-14, 17:02
  #8
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Varför i hela friden ska du gå med på att göra en avbetalningsplan till en privatperson?! Om du inte skulle vara beredd att låna ut hela summan till personen så ska du heller inte gå med på en avbetalningsplan. Struntar personen i att betala så spelar det ingen roll hur bindande avbetalningsplanen är, du är ändå tvungen att gå genom KFM och/eller tingsrätten för att få ett beslut på det, och har personen inga pengar så kommer du inte se en spänn ändå, bara kostnader som ändå ska betalas.

Ta betalt kontant eller med swish, eller överföring per internetbank om det är samma bank så du direkt ser att pengarna finns tillgängliga på ditt konto. Alternativt går ni tillsammans till ett bankkontor och gör överföringen där. Gå inte med på någonting som innebär att du inte omedelbart har pengarna tillgängliga.

Se till att göra registreringen av ägarbytet på plats (går att göra via app har jag för mig), alternativt att du själv lägger det underskrivna registreringsbeviset på postlådan, tillåt absolut inte att köparen gör det själv.

Nä ok endast betalning på hela summan direkt!

Men jag har hört att man kan ångra betalning till konto i efterhand innan överfäringen gjorts.
Brukar göras kl 00 har jag fär mig?
Citera
2018-11-14, 17:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Nä ok endast betalning på hela summan direkt!

Men jag har hört att man kan ångra betalning till konto i efterhand innan överfäringen gjorts.
Brukar göras kl 00 har jag fär mig?
Inte om det är en omedelbar betalning som du får tillgång till på en gång, därför är det viktigt att det är till samma bank och att du faktiskt tillser att du har pengarna på ditt konto innan ägarbytet sker. Det går inte att avbryta en betalning som redan är gjord om pengarna gått över, du kan ju ta ut pengarna omedelbart om du så önskar.

Lägger man en betalning till en annan bank är det annorlunda, då brukar inte överföringen faktiskt genomföras förrän vid tolvslaget eller dagen efter, och betalningsuppdraget kan ångras så länge det inte blivit utfört.

Dock skillnad om du skulle acceptera någon konstig utländsk betaltjänst eller liknande, så gör inte det. Acceptera bara en sådan betalning som du själv känner till och kan känna dig trygg med att du har full kontroll över pengarna när du fått betalt, allt annat ska du inte acceptera.

Folk som blir blåsta tillåter saker som de inte förstår sig på, och när de väl förstår vad som har hänt är det för sent. Det är omöjligt att beskriva exakt alla sätt det finns att lura någon på, så ta det säkra före det osäkra. Kontanter eller Swish är exempel på bra sätt, du har omedelbart pengarna i din besittning.
Citera
2018-11-14, 20:45
  #10
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Inte om det är en omedelbar betalning som du får tillgång till på en gång, därför är det viktigt att det är till samma bank och att du faktiskt tillser att du har pengarna på ditt konto innan ägarbytet sker. Det går inte att avbryta en betalning som redan är gjord om pengarna gått över, du kan ju ta ut pengarna omedelbart om du så önskar.

Lägger man en betalning till en annan bank är det annorlunda, då brukar inte överföringen faktiskt genomföras förrän vid tolvslaget eller dagen efter, och betalningsuppdraget kan ångras så länge det inte blivit utfört.

Dock skillnad om du skulle acceptera någon konstig utländsk betaltjänst eller liknande, så gör inte det. Acceptera bara en sådan betalning som du själv känner till och kan känna dig trygg med att du har full kontroll över pengarna när du fått betalt, allt annat ska du inte acceptera.

Folk som blir blåsta tillåter saker som de inte förstår sig på, och när de väl förstår vad som har hänt är det för sent. Det är omöjligt att beskriva exakt alla sätt det finns att lura någon på, så ta det säkra före det osäkra. Kontanter eller Swish är exempel på bra sätt, du har omedelbart pengarna i din besittning.

ok bra. hade aldrig gått med på nåt som jag inte förstår fullt ut. ska tänka på det där om det är en annan bank

tack
Citera
2018-11-14, 21:00
  #11
Medlem
pillenottens avatar
Inga ägarbytespapper framme förrän du ser pengar på ditt konto
tänk på att det bara är ett ögonblicks verk för en eventuell bedragare att scanna QR-koden på ägarbeviset och sedan göra ägarbytet.
Kontrollera att köparen är den han påstår så att det går att göra ägarbytet över nätet - om du skickar ägarbyte och personen är fejk ( t.ex. inte bosatt i Sverige, ogiltigförklaras ägarbytet kan du få pröjsa p-böter, trafikförsäkringsföreningen och andra avgifter för lång tid framöver
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback