Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-12, 22:16
  #1
Medlem
Mandaaas avatar
Hejsan!
Undrar om nån kan hjälpa mig lite här..
Alltid haft problem med sömnen, speciellt att somna in.
Men nu händer det nästan varje natt, speciellt när jag sover ensam nåt mycket otäckt å jobbigt.
Jag somnar, sen går jag upp i sömnen, halvt vaken halvt sovandes tror jag, och håller mig för halsen, springer runt och har en känsla av att jag har svalt en stor sten, godis ja you name it.
Och sväljer jag så dör jag, samtidigt när jag gör det här så håller jag andan. Till slut sväljer jag automatiskt och dricker nästan litervis med vatten för att "svälja ner" stenen...eller vad jag nu tror mig ha svalt.
Ungefär här vaknar jag till och inser att jag överlevt och ja, det var det gamla vanliga som hänt, går och lägger mig och somnar onormalt fort.
VA fan beror det på? Stress? Panikångest? Dum i hela huuuuuuuuuuuuvet?
Skitirriterande är det och jag får aldrig sova ordentligt.
Nån nån nån som har någon förklaring till mitt psykobeteende?
Citera
2010-10-12, 22:30
  #2
Medlem
Du menar att du faktiskt rent fysiskt stiger upp, går omkring, dricker vatten osv?

Det låter mycket som en störning jag såg ett TV-program om. Olika personer vaknade om natten och hade vanföreställningar om allt möjligt. En kille trodde att inkräktare var på väg att mörda honom. En tant vaknade och gjorde diverse knasiga saker samt hade vanföreställningar om att hennes dotter hade problem, att det var nåt fel med huset, etc. En annan man som var med åt flera kilo bananer varje natt! Minns inte vad tillståndet heter dock.

Men du skriver "...speciellt när jag sover ensam nåt mycket otäckt å jobbigt.". Menar du att det är otäckt och jobbigt att sova ensam?
Citera
2010-10-12, 22:47
  #3
Medlem
Mandaaas avatar
Oj, skrev lite fel där ...Men jo det är väl jobbigt att sova ensam, ibland, men inte så att jag går runt och gruvas till natten direkt om jag vet att jag ska sova själv.
Känns bra att man inte är uppe och äter bananer å jäklas, men det är riktigt otäckt för det är precis lika verkligt varje natt...
Synd att du inte minns vad det var för slags störning..
Citera
2010-10-12, 23:15
  #4
Medlem
Gunjahs avatar
Låter som sömnapné ?

http://www.somnapne.com
Citera
2010-10-17, 13:47
  #5
Medlem
Aenglunds avatar
Jag har haft något liknande några gånger. Har vaknat någon gång mitt i natten satt mig på alla fyra för att försöka få luft, känns som jag haft brutal halsbränna för det smakar spya och som du förklarar en "sten i halsen"
Får tillslut panik efter några sekunder och springer upp, går runt i rummet och försöker bli av med klumpen. (andas med näsan och "täpp för" så kommer det ljud) sånna ljud är det ända som kommer fram. Har inte en aning om det är dröm eller verklighet.
Citera
2016-04-13, 00:01
  #6
Medlem
jag vill väcka tråden pga har exakt samma väldigt ofta, verkligen ordagrant det du beskriver. ibland händer det dock att jag springer ur sängen med känslan att jag "inte får andas" istället för att "inte får svälja" (stenen, eller vad det nu är) då jag typ fått för mig att rummet fyllts med gas och jag springer till fönstren och försöker öppna (även varit ute på balkongen vilket var ett jävligt läskigt ställe att vakna upp på) - brukar vakna någonstans här. men vanligast är helt klart "svälja sten"-känslan och vaknar i badrummet framför vattenkranen som jag dricker ur för att svälja bort stenen. märker ju tydligt att det i förvärras i stressperioder då det kan hända varje natt i en-två veckor då.

det här är ett jävla psykbeteende och jag vill veta vad det är!! trådskaparen är den enda närhet jag kommit en lösning, vad är det för fel på oss??
Citera
2018-08-19, 13:36
  #7
Medlem
Hoppas att vi kan öppna upp tråden igen och diskutera problemet. Har exakt samma problem. Ganska ofta faktiskt. Jag vaknar eller sover vet faktiskt inte om jag är vid medvetande överhuvdtaget men iallafall jag känner den där känslan av att ha svalt något och det slutar med att jag får panik så jag flyger upp ur sängen och går till närmaste kran och dricker massor för att den ska gå ned. Känslan är riktigt otäck men jag lyckas svälja och sedan går jag och lägger mig och somnar. Inte tänkt på att kolla upp det förrän nu då jag inte tänkt på det något vidare bara trott att jag varit uttorkad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback