Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-12, 11:33
  #1
Medlem
Jag har nu suttit o googlat hur mycket som helst på detta, men utan att finna något konkret svar på vad det egentligen är! Av det jag läst går betydelserna isär.

Som jag uppfattat det så kan det antingen vara att när man dömd för flera olika brott vid samma tillfälle utgörs påföljden endast av det grövsta brottets straffvärde. Eller att man stryker vissa brott ur rättegången för att dessa inte kommer påverka straffvärdet.

Är det någon som vet hur det verkligen ligger till och/eller kan länka till konkreta uppgifter angående vad som egentligen gäller för detta ?



Tack på förhand.
Citera
2010-10-12, 12:45
  #2
Medlem
Gditzs avatar
Sök gärna på flashback innan du postar en fråga är du snäll.

Varför "mängdrabatt" vid brott? Rån+Frihetsber. Grov. Missh. (=3 år, dömda till 2)
Citera
2010-10-12, 13:59
  #3
Medlem
Var inne på den tråden innan, men tyckte dock inte jag fick något konkret svar (läste dock inte allt).
Anledningen till att jag frågar är för att jag för snart 6 år sedan blev dömd för grov misshandel, 2 fall av misshandel av normalgraden och vapenbrott. Men då påpekade både åklagare och domaren att jag var under 21 och därför fick mängdrabatt ELLER ungdomsrabatt, jag vet inte med säkerhet vilken av "rabatterna" det var. Hur som helst, med detta menade dom på att min påföljd endast fick utgöras av det grövsta brottet, som i detta fallet var grov misshandel. I övrigt skulle det sammanlagda minimi straffvärdet för dessa brotten överstiga 2 års fängelse. Medan jag, som då var 19 år, "endast" fick 3 månaders fängelse i kombination med skyddstillsyn.

Jag försöker nu hitta något som styrker möjligheten att min påföljd endast utgjordes av grova misshandel och inte det sammanlagda straffvärdet.

Då detta är väldigt längesedan finns möjligheten att jag har fel angående detta och det är därför jag söker bevis på att det verkligen är som jag minns det.
Citera
2010-10-12, 14:01
  #4
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PepperJack
Var inne på den tråden innan, men tyckte dock inte jag fick något konkret svar (läste dock inte allt).
Anledningen till att jag frågar är för att jag för snart 6 år sedan blev dömd för grov misshandel, 2 fall av misshandel av normalgraden och vapenbrott. Men då påpekade både åklagare och domaren att jag var under 21 och därför fick mängdrabatt ELLER ungdomsrabatt, jag vet inte med säkerhet vilken av "rabatterna" det var. Hur som helst, med detta menade dom på att min påföljd endast fick utgöras av det grövsta brottet, som i detta fallet var grov misshandel. I övrigt skulle det sammanlagda minimi straffvärdet för dessa brotten överstiga 2 års fängelse. Medan jag, som då var 19 år, "endast" fick 3 månaders fängelse i kombination med skyddstillsyn.

Jag försöker nu hitta något som styrker möjligheten att min påföljd endast utgjordes av grova misshandel och inte det sammanlagda straffvärdet.

Då detta är väldigt längesedan finns möjligheten att jag har fel angående detta och det är därför jag söker bevis på att det verkligen är som jag minns det.

Du kan ju alltid ringa till domstolen och be dem skicka över domen så kan du läsa svart på vitt hur det gick till.
Citera
2010-10-12, 14:22
  #5
Medlem
Gditzs avatar
Citat:
29 kap. Om straffmätning och påföljdseftergift
7 § Har någon begått brott innan han eller hon fyllt tjugoett år, ska hans eller hennes ungdom beaktas särskilt vid straffmätningen. Rätten får då döma till lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet.
För brott som någon har begått innan han eller hon fyllt tjugoett år får inte dömas till svårare straff än fängelse i tio år. Om fängelse på längre tid och på livstid är föreskrivet för brottet eller om det följer av 26 kap. 2 §, får dock dömas till fängelse i högst fjorton år.
Brottsbalk (1962:700).
PepperJack: Ovanstående förklarar varför du fick ett lindrigare straff och i tråden som jag länkade finns paragraferna som täcker hur rätten skall göra då de "adderar" påföljder för flera olika brott. Som Ormanoff skrev så är det ju säkrast att be om domen i utskrivet format om du vill läsa hur rätten resonerade.
Citera
2010-10-12, 14:58
  #6
Medlem
Jag har domen här hemma, har sparat alla papper, men kan inte hitta det någonstans där.
Det med strafflindring för jag var under 21 år vet jag om, men OM det inte skulle vara så att påföljden INTE utgjordes av endast den grova misshandeln så borde mitt straff ändå blivit en bra bit högre än vad jag fick. Även min dom i tingsrätten innan mitt överklagande som var på 8 månader borde såfall varit för lite straff, eftersom det sammanlagda värdet skulle mer än halverats, det är därför det känns konstigt.
Dessa 8 månader jag fick först baserades helt och hållet på minimum straffet för grov misshandel, och inte för den övriga brottsligheten.
Men jag får väl kolla igenom papperna en gång till för att se om jag missat något.

Har även funderat på att kontakta min advokat jag hade i dessa ärenden, men är rädd att det skulle kosta en hel del kosing, och då jag är student så har jag egentligen för dålig ekonomi för detta.
Citera
2010-10-12, 15:20
  #7
Medlem
Kollade igenom papperna och fann något intressant i tingsrättens bedömning där det står:

"Minimistraffet för grov misshandel är fängelse ett år, med med hänsyn till xxx´s låga unga ålder bör fängelsestraffets längd bestämmas till åtta månader."

Här ser man ju klart och tydligt att påföljden endast utgjorts av den grova misshandeln, i annat fall borde det stått något om de andra brotten också.
Citera
2018-04-12, 20:22
  #8
Medlem
hrwdtjs avatar
Kan någon jurist förklara hur mängrabatten är utformad ur ett principiellt ställningstagande?

Jag har läst lite ur en juristuppsats om saken:

Citat:
Uppsatsen behandlar straffreduktion vid flerfaldig brottslighet, även kallat straffrabatt. Straffrabatter ges idag enligt asperationsprincipen då en gärningsman ska dömas för flera brott samtidigt och innebär att ett
gemensamt straff ges för den sammanlagda brottsligheten. Straffet motsvarar inte de olika brottens sammanlagda straffvärde som vid kumulation, utan viss rabatt ges för att upprätthålla bl.a. humanitets- och
proportionalitetsprinciperna.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?f...ileOId=1565134

Någon "humanist" har också försökt förklara saken:

Citat:
Det låter onekligen "fullständigt orimligt" att den som misshandlar "Kalle, Pelle och Stina" får kraftig rabatt på brotten mot "Pelle och Stina", som Åkesson sade i Almedalen i söndags. Ska det löna sig att begå mer än en misshandel, mer än ett bankrån?

Men lämnar vi det känslomässiga finns det en förklaring: rabatt är fel ord. Den som sitter i fängelse för misshandeln av Kalle, Pelle och Stina gör det inte bara för Kalle, utan för alla tre. Mängdrabatten handlar om att finna ett straff för hela brottsligheten som är rättvist i förhållande till dess allvar, dess straffvärde. En sådan moraliskt grundad bestraffning måste ställas i relation till andra brott. Straffet för rån är således högre än för stöld, eftersom vi anser att rån är ett allvarligare brott.

Straffsystemet förutsätter alltså mängdrabatt för att hålla ihop. Annars skulle den som rånar Kalle plötsligt anses som mindre klandervärd än den som begått en lite större mängd stölder, trots att rån är ett betydligt mer klandervärt brott. Bestraffningen skulle förlora sin moraliska koppling.

https://www.svd.se/mangdrabatten-fin...ttvisans-skull

Citat:
Straffmätning vid flerfaldig brottslighet

Av professor NILS JAREBORG

I de flesta länder blir straffet för flera brott som bedöms vid ett tillfälle lägre än summan av de straff som skulle dömts ut för vart och ett av brotten. I artikeln diskuteras om denna form av ”rabatt vid flerfaldig brottslighet” går att förklara utifrån ett straffvärdetänkande. Enligt författaren styrs straffmätningen vid flerfaldig brottslighet av behovet av ett godtagbart maximalt straffmaximum samtidigt som straffet för ett allvarligt brott måste bli ganska strängt. Följden blir att den tillgängliga straffskalan för flera brott inte lämnar utrymme för kumulation av mer än ett begränsat antal allvarliga brott. Genom ett rabattsystem lämnas större utrymme för att gradera kombinationer av brott i svårhetshänseende. Även andra principer än proportionalitetsprincipen måste emellertid beaktas vid straffrättskipningen.

http://svjt.se/svjt/1999/264

Jag blir fortfarande inte riktigt klok på det här. En person som begår ett flertal grova brott får alltså i praktiken samma straff som en person som enbart begår ett grovt brott. Vad är logiken i det?
Citera
2018-04-12, 21:19
  #9
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Kan någon jurist förklara hur mängrabatten är utformad ur ett principiellt ställningstagande?

Jag blir fortfarande inte riktigt klok på det här. En person som begår ett flertal grova brott får alltså i praktiken samma straff som en person som enbart begår ett grovt brott. Vad är logiken i det?

Om någon ska dömas för flera brott under en huvudförhandling så kommer domstolen ge s.k. straffrabatt/mängdrabatt, vad du nu vill kalla det, vilket är ett utfölde av asperationsprincipen som tillämpas i Sverige. Det innebär att det grövsta brottet ska ligga till grund för domstolens bedömning och bestraffas fullt ut. Därefter ska en kvotdel av övriga brott adderas, t.ex. såhär: Gärning 1= 1/1, Gärning 2= 1/2, Gärning 3=1/2, Gärning 4 = 1/3 etc. och så fortsätter det. Vid den 4-5 gärningen blir straffrabatten så pass påtagligt att det knappast kommer påverkar straffvärdet nämnvärt. Låt säga att man hamnar på ett straffvärde på 10 månader. Då kanske man kan tänka att rabatterna slutat här? Nej! Var personen som begick brottet under 21 år ska domstolen i detta läge reducera straffvärdet ytterligare med en s.k. ungdomsreduktion. Om personen som begick brotten var 15 år så ska 80 % av straffet reduceras. Det slutgiltiga "straffmätningsvärdet" blir då 2 månaders fängelse.
__________________
Senast redigerad av oviktigt 2018-04-12 kl. 21:24.
Citera
2018-04-12, 21:46
  #10
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Om någon ska dömas för flera brott under en huvudförhandling så kommer domstolen ge s.k. straffrabatt/mängdrabatt, vad du nu vill kalla det, vilket är ett utfölde av asperationsprincipen som tillämpas i Sverige. Det innebär att det grövsta brottet ska ligga till grund för domstolens bedömning och bestraffas fullt ut. Därefter ska en kvotdel av övriga brott adderas, t.ex. såhär: Gärning 1= 1/1, Gärning 2= 1/2, Gärning 3=1/2, Gärning 4 = 1/3 etc. och så fortsätter det. Vid den 4-5 gärningen blir straffrabatten så pass påtagligt att det knappast kommer påverkar straffvärdet nämnvärt. Låt säga att man hamnar på ett straffvärde på 10 månader. Då kanske man kan tänka att rabatterna slutat här? Nej! Var personen som begick brottet under 21 år ska domstolen i detta läge reducera straffvärdet ytterligare med en s.k. ungdomsreduktion. Om personen som begick brotten var 15 år så ska 80 % av straffet reduceras. Det slutgiltiga "straffmätningsvärdet" blir då 2 månaders fängelse.

Fullständigt sinnessjukt. Vad är asperationsprincipen?
Citera
2018-04-12, 21:51
  #11
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Fullständigt sinnessjukt. Vad är asperationsprincipen?

Asperationsprincipen är vad du precis beskrev som fullständigt sinnessjukt. Det finns andra principer såsom t.ex. additionsprincipen vilket är rent plussande. Länder som USA tillämpar detta och kan då döma ut straff på flera hundra år.
Citera
2018-04-16, 22:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Det innebär att det grövsta brottet ska ligga till grund för domstolens bedömning och bestraffas fullt ut. Därefter ska en kvotdel av övriga brott adderas, t.ex. såhär: Gärning 1= 1/1, Gärning 2= 1/2, Gärning 3=1/2, Gärning 4 = 1/3 etc.

Intressant, men finns det något hinder från att någon som mördat tre personer och får fullt straff förutom livstid för dem då döms till 18+9+9 = 36 år? Jag har aldrig hört talas om så höga tidsbestämda straff. Mathias Flink skulle ju tillexempel kunnat fått ett väldigt långt tidsbestämt straff med den metoden. Enligt wikipedia dödade han ju 7 personer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback