2010-10-11, 00:09
Medlem
RetardedDonuts avatar
Jag ska ha en "mycket speciell" picknick med flickvännen imorgon, och då tänkte jag att jag skulle få användning för en flaska champagne som jag fick av en polare som var i Frankrike (eller mousserande vin är det kanske). Saken är den att jag är ganska obevandrad inom alkoholhaltiga drycker då jag helt enkelt inte dricker särskilt mycket, så jag har dålig koll på vad som passar bra ihop med champagne...

Som sagt är det en picknick så det får vara någon form av mat som inte behöver vara varm, och inte heller något som måste ätas på tallrik med bestick osv.. Sen är tjejen inte särskilt förtjust i fisk, skaldjur osv... så havets äckligheter (som jag kallar dom ) går bort direkt...

Vad finns kvar som passar till champagne? Kan man dricka champagne till både "mat" och en eventuell "efterrätt"? Eller passar det bättre till den ena eller den andra så att säga?

Spontant tänkte jag köpa något nybakt italienskt bröd eller liknande och kanske steka lite kycklingfilé och göra någon form av pestoblandning samt lite tomat, isbergssallad osv, men jag vet inte riktigt än, och som sagt passar champagne till det? Om inte, vad gör det? Eller finns det något annat smidigt man kan laga?

Tacksam för alla snabba tips då detta sker imorgon!
Senast redigerad av RetardedDonut 2010-10-11 kl. 00:19.
Citera
2010-10-11, 01:18
Medlem
dirnas avatar
Jordgubbar är väl ett givet svar? Jordgubbar och champagne är en klassiker...
Citera
2010-10-11, 01:21
Medlem
RetardedDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirna
Jordgubbar är väl ett givet svar? Jordgubbar och champagne är en klassiker...

Jo det tänkte jag försöka mig på att hitta, ifall det säljs i affärerna fortfarande...?

Men gällande "varmrätten" (tänkte mig någon form av mer matig sak och sen lite "efterrätt", där jordgubbarna känns givna), kan man ha champagne till typ en baguette med lite saker i också, eller blir det askonstigt?
Citera
2010-10-11, 02:53
Moderator
Allaballawallas avatar
För att ge dig ett enkelt svar på dina frågor utan att snobba iväg för mycket kan jag säga att det beror väldigt mycket på vilken typ av champagne eller mousserande vin det är som ska drickas, när du avgör vad det är lämpligt att kombinera med.

Du kan dricka Champagne till både förrätt, varmrätt och dessert beroende på vad det är du tänkt äta...

Jag gillar själv combon Champagne och Popcorn, eller Champagne (Blanc de Blanc.) och Sushi (Är vegetarian så jag kör sushi utan fisk eller skaldjur.)...

Eftersom jag inte vet vad det är för typ av bubbel du har så rekommenderar jag din vän Google.

http://www.google.se/#hl=sv&&sa=X&ei...f0bbd32aff44e0

Lycka till.
Citera
2010-10-11, 11:49
Medlem
TheSituations avatar
Gåslever på ett smörstekt bröd med calvadosgelé och riven tryffel?

Ost till efterrätt? Varför inte en Oud Amsterdam kombinerat med era favoritostar. Fråga osthandlaren vad han rekommenderar till just ditt vin.
Citera
2010-10-19, 01:41
Medlem
RetardedDonuts avatar
Tack för hjälpen grabbar, kan iaf hälsa att det gick bra, hon sa ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in