Jag ska ha en "mycket speciell" picknick med flickvännen imorgon, och då tänkte jag att jag skulle få användning för en flaska champagne som jag fick av en polare som var i Frankrike (eller mousserande vin är det kanske). Saken är den att jag är ganska obevandrad inom alkoholhaltiga drycker då jag helt enkelt inte dricker särskilt mycket, så jag har dålig koll på vad som passar bra ihop med champagne...
Som sagt är det en picknick så det får vara någon form av mat som inte behöver vara varm, och inte heller något som måste ätas på tallrik med bestick osv.. Sen är tjejen inte särskilt förtjust i fisk, skaldjur osv... så havets äckligheter (som jag kallar dom

) går bort direkt...
Vad finns kvar som passar till champagne? Kan man dricka champagne till både "mat" och en eventuell "efterrätt"? Eller passar det bättre till den ena eller den andra så att säga?
Spontant tänkte jag köpa något nybakt italienskt bröd eller liknande och kanske steka lite kycklingfilé och göra någon form av pestoblandning samt lite tomat, isbergssallad osv, men jag vet inte riktigt än, och som sagt passar champagne till det? Om inte, vad gör det? Eller finns det något annat smidigt man kan laga?
Tacksam för alla snabba tips då detta sker imorgon!