Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-03-19, 16:15
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zambolero
Millions of bees dropped dead after GMO corn was planted few weeks ago in Ontario, Canada. The local bee keeper, Dave Schuit who produces honey in Elmwood lost about 37 million bees which are about 600 hives.

“Once the corn started to get planted our bees died by the millions,” Schuit said."
http://jbanews.com/2016/02/27/37-mil...of-pesticides/

Citat:
Ursprungligen postat av Zambolero
"Bina har ingen kvalitetskontroll av det pollen de samlar in och kan därför inte själv välja ut
pollen av bra kvalitet. Detta är ett problem i områden med mycket majs. Majs producerar
stora mängder pollen som bina gärna samlar in eftersom det ofta finns brist på andra
pollenkällor på sensommaren."
https://www.jordbruksverket.se/downl...linering+b.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Det citerade/länkade kan man ju tolka som att majs i största allmänhet är dålig bi-föda, men att dom skulle dö av det är jag undrande över.

Om bina drar hem dåligt pollen så drabbar ju detta "den växande generationen" och det innebär att bisamhället successivt "klingar" av och så småningom dör ut, men det går ganska långsamt.
TS citat "Millions of bees dropped dead " förklaras som jag ser det inte av undermåligt pollen.

(Min egen biodlartid var nu inte i "majs-trakter" så jag har ingen egen erfarenhet...)
/T

Du kanske inte behöver undra över detta längre om du läser det som står i det länkade om majs och användande av neonicotinoid.

"Millions of bees die because of Neonicotinoid pesticides manufactured by Bayer and Syngenta and 94% of GMO corn in US is treated with either imidacloprid or clothianidin pesticides. As a matter of fact, majority of GM corn and soy are treated with neonicotinoid pesticides. Also, despite the false promises of biotech that GM crops will reduce the use of pesticides, the truth is that since introduction of GMOs, the use of pesticides have increased by 500 million pounds."
Citera
2016-03-22, 12:28
  #26
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julma-O

Det finns ju svårigheter att säkerställa att det är just GeoEngineering som har orsakat förgiftningen/utsläppen.

Vissa hävdar dock att de uppmätt märkliga värden i specifika ämnen i områden med få 'normala' utsläppskällor. Dessa onormala värden skulle kunna förklaras av GeoEngineering.

Om "Geoengineering" var en verklig sak så skulle det inte finnas några såna svårigheter. Det finns flera andra mer troliga orsaker. Din logik är ett skämt. Lite som "Hmm. Mordoffret ligger där med skotthål i mage, bröst och ansikte. Där ligger en pistol med tömt magasin, en pipa som luktar cordit och en massa tomhylsor. Men var är det riktiga mordvapnet? Det är ju uppenbart att mordoffret blivit strypt..."

Citat:
Ursprungligen postat av Julma-O
Dög inte artikeln? Passade den inte in i din världsbild?

Den var intressant för 6 år sen. "Världsbilder" är för konspirationsdårar.

Citat:
Ursprungligen postat av Julma-O
Enligt FN råder stor osäkerhet vad gäller siffror för exempelvis Afrika och Asien. Man har dock upptäckt nedgång på många platser i världen (och alltså inte bara i Nordamerika och nordvästra Europa). Man misstänker dock samma negativa företeelse även i Afrika:

http://www.theguardian.com/environme...-crops-says-un

min artikel om den växande honungsindustrin i Östafrika, som är helt opåverkad av CCD, passade inte in i din världsbild. Intressant. Afrika är ett jäää*ligt stort ställe. Och med regioner som Kongo-Kinshasa och Nigeria, med Boko Haram, Al Qaida och IS härjandes, vem vill åka omkring och räkna bin? Klart som f*n att det finns osäkerheter. Man vet knappt hur många människor som lever i vissa regioner i Afrika, än mindre hur många bin...

Fin artikel. Och en som faktiskt skrevs nyligen med lite data och info. Finns några intressanta saker i den.

Citat:
Animal pollination responsible for 5-8% of global agricultural production

Vad hände med 75%?

Citat:
Some of the most important world food staples such as rice, wheat and other grains do not rely on animal pollination.

Just ja. Glömde bort. Måste vara allt flour i vattnet...

Citat:
The report by the IPBES, which was established under UN auspices in 2012 to assess the state of ecosystems and biodiversity, stopped short of declaring a full-scale threat to food supplies.

En tidigare rapport säger att detta inte är ett fullskaligt hot mot livsmedels försörjningen.

Tack för att du bidrar till att motbevisa hela syftet med tråden: "Bi-samhällenas förintelse-varför vill man mörka den?" Alla dessa rapporter är knappast ett bevis på någon mörkläggning. Det finns inte heller några bevis för några av dina påståenden om "GeoEngineering". Det är snarare tvärtom.

Och även om det kanske låter som att jag bara är sarkastisk i min ton, som att det inte skulle innebära någon förlust om alla pollinerare försvann, så är jag faktiskt oroad över detta. Men jag är övertygad om att inget som hänt våra bin har hänt med flit, att det är en överanvändning av pesticider och herbicider tillsammans med patogener och lokal miljöförstöring som är orsaken. Orsaken/orsakerna kan identifieras och därmed åtgärdas. Hotet kommer inte förbli ett hot länge till.
Citera
2016-03-22, 18:59
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Om "Geoengineering" var en verklig sak så skulle det inte finnas några såna svårigheter. Det finns flera andra mer troliga orsaker. Din logik är ett skämt. Lite som "Hmm. Mordoffret ligger där med skotthål i mage, bröst och ansikte. Där ligger en pistol med tömt magasin, en pipa som luktar cordit och en massa tomhylsor. Men var är det riktiga mordvapnet? Det är ju uppenbart att mordoffret blivit strypt..."

Såklart Geoengineering är på riktigt - det borde alla inse. Däremot är det svårt att mäta dess effekt på människor, djur och natur då det finns så mycket andra gifter och utsläppskällor. Så kom inte och tala om logik - någon sådan har du inte visat prov på.

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Den var intressant för 6 år sen. "Världsbilder" är för konspirationsdårar.

Den första artikeln - som du hävdar är "ointressant" - är näppeligen det.

I den andra artikeln, från Guardian och år 2016, slås nämligen fast av FN att det råder stor osäkerhet vad gäller siffror för exempelvis Afrika och Asien. Man har dock upptäckt nedgång på många platser i världen (och alltså inte bara i Nordamerika och nordvästra Europa). Vidare misstänker FN att samma negativa företeelse som sker i Nordamerika och nordvästra Europa också pågår i Afrika. Så var det med det.

Förrresten, varför skulle "världsbilder" vara för konspirationsdårar? Och har du månne en sjuklig förkärlek för ordet konspiration?

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vad hände med 75%?

Det som jag tidigare har sagt är följande (notera det understrykna nedan):

Tre fjärdedelar av alla matgrödor är i någon mån beroende av pollinering, men på vissa håll i världen riskerar hälften av bi- och fjärilsbeståndet utrotning.

Citat från artikeln:

"In addition, more than three-quarters of the “leading types of global food crops” rely to some extent on animal pollination for yield and quality."

Så ingenting hände "med 75%" för det finns ju ingen motsägelse (mer än hos dig).

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Just ja. Glömde bort. Måste vara allt flour i vattnet...

Du kanske använder tandkräm med flour? Pröva kräm utan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
En tidigare rapport säger att detta inte är ett fullskaligt hot mot livsmedels försörjningen.

Tack för att du bidrar till att motbevisa hela syftet med tråden: "Bi-samhällenas förintelse-varför vill man mörka den?" Alla dessa rapporter är knappast ett bevis på någon mörkläggning. Det finns inte heller några bevis för några av dina påståenden om "GeoEngineering". Det är snarare tvärtom.

Och även om det kanske låter som att jag bara är sarkastisk i min ton, som att det inte skulle innebära någon förlust om alla pollinerare försvann, så är jag faktiskt oroad över detta. Men jag är övertygad om att inget som hänt våra bin har hänt med flit, att det är en överanvändning av pesticider och herbicider tillsammans med patogener och lokal miljöförstöring som är orsaken. Orsaken/orsakerna kan identifieras och därmed åtgärdas. Hotet kommer inte förbli ett hot länge till.

Tja, antar snart att du driver med mig. För det första var det moderatorn och inte jag som flyttade mina inlägg rörande GeoEngineering hit. För det andra finns det fullt av bevis för GeoEngineering - men inte för sådana som dig som inte vill/kan se dessa. För det tredje kan man tycka att du vinklar innehållet i Guardian artikeln. Bjuder därför på några viktiga citat från artikeln:

"Populations of bees, butterflies and other species important for agricultural pollination are declining, posing potential risks to major world crops, a UN body on biodiversity said Friday."

Many wild bees and butterflies have been declining in abundance, occurrence and diversity at local and regional scales in Northwest Europe and North America,” said an assessment by the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES).

It said declines had also been detected elsewhere in the world and that possible causes include habitat loss, pesticides, pollution, invasive species, pathogens and climate change."

"But it (rapporten) stressed the importance of protecting pollinators to ensure stable fruit and vegetable output, amid concern over the challenge of feeding the world’s growing population in coming decades."

Slutligen; gifter är just vad som sprutas ut från flygplanen (in the name of GeoEngineering).
Citera
2016-03-24, 20:22
  #28
Medlem
om bina dör så tvingas vi göra visa förändringar och då måste vi göra saker som i verkligheten är negativt för oss men som målas upp som positivt/ett måste för att överleva.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback