Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-09, 23:42
Medlem
Kineslivs avatar
Hej!
Det är såhär att jag har köpt en ny dator idag, fast jag behåller den gamla skärmen. Nu har jag märkt att skärmen bra mycket "dystrare" med sin halvt lätta brun/gula nyans överallt! Värt att nämna är att min skärm är en LG Flatron L1910B.

Jag har tryckt på knapparna på skärmen och det konstiga är att skärmen får den ursprungliga färgerna när jag trycker på "source"-knappen. MEN, bilden stannar vid skrivbordet. Dvs, när jag har tryckt på knappen så är allt som visas skrivbordet. Inga ikoner, inget startfält. Inget. När jag trycker på knappen igen så blir allt gräsligt igen.

Kan någon snäll själ hjälpa mig? Jag håller på mycket med bilder och illustrationer, så detta är förjävla bedrövande!
Citera
2010-10-09, 23:44
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinesliv
Hej!
Det är såhär att jag har köpt en ny dator idag, fast jag behåller den gamla skärmen. Nu har jag märkt att skärmen bra mycket "dystrare" med sin halvt lätta brun/gula nyans överallt! Värt att nämna är att min skärm är en LG Flatron L1910B.

Jag har tryckt på knapparna på skärmen och det konstiga är att skärmen får den ursprungliga färgerna när jag trycker på "source"-knappen. MEN, bilden stannar vid skrivbordet. Dvs, när jag har tryckt på knappen så är allt som visas skrivbordet. Inga ikoner, inget startfält. Inget. När jag trycker på knappen igen så blir allt gräsligt igen.

Kan någon snäll själ hjälpa mig? Jag håller på mycket med bilder och illustrationer, så detta är förjävla bedrövande!
Om du håller på med bilder råder jag dig att köpa en riktig skärm. Men du kan prova att ställa in temperaturen på skärmen.
Citera
2010-10-09, 23:47
Bannlyst
Så din skärm visar alltså helt plötsligt färger väldigt annorlunda bara för att du har en ny dator? Det där med "source-knappen" får du gärna förklara bättre då jag inte förstod.

Ta ett par bilder och visa oss?
Citera
2010-10-10, 00:00
Medlem
m0rtals avatar
Flyttade en gång en gammal CRT skärm och när jag kopplade in denna så fick jag en grön nyans typ, det visade sig vara "piggarna" eller vad man ska kalla dom i själva skärmkabeln som hade böjt sig lite, böjde tillbaka dom och det fungerade fint sen
Citera
2010-10-10, 00:02
Medlem
Kineslivs avatar
Noh: Nja, jag vill helst inte lägga ut mer pengar efter datorköpet. Och skärmen har ju funkat prima i alla år!

Bi-Polar: Det är svårt att förklara, så jag förstår att du inte fattar riktigt. Men jag ska försöka göra mitt bästa! Och ja, skärmen har fått en konstigare nyans nu när jag har bytt dator.

Iaf. Min skärm har en knapp som heter "source". Vad den har för syfte vet jag inte riktigt. Men när jag trycker på den knappen, så visas endast skrivbordet (eller rättare sagt, bakgrundsbilden) i helt rätt färger. Dock utan ikoner och den där raden längst ner. (Längst upp i skärmen står det förresten DSUB Analog efter att jag tryckt på knappen.) Så, jag kan inte göra något över huvud taget. Eftersom jag inte kan göra något, så blir jag tvungen att åter trycka på Source-knappen och då blir skärmen gul/brun-aktig igen.

Lite svårt att visa med bilder, eftersom jag inte kan ta en skärmbild efter att jag tryckt på source. Så, jag vet inte riktigt hur jag ska visa.
Citera
2010-10-10, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinesliv
Lite svårt att visa med bilder, eftersom jag inte kan ta en skärmbild efter att jag tryckt på source. Så, jag vet inte riktigt hur jag ska visa.

Jag tänkte givetvis att du skulle använda dig av en kamera då en skärmdump vore totalt meningslöst.

En skärmdump registrerar inte hur just din skärm visar färger, eller hur man nu ska förklara det. Om jag tar en skärmdump, skickar den till dig och du kollar på den så kommer även den att få den här gula nyansen.
Citera
2010-10-10, 00:11
Medlem
Kineslivs avatar
m0rtal: Jag testade att dra ut sladdarna lite. Och då fick jag ett litet WTF-moment. När jag drog ut den visa sladden (vet ej vad den har för funktion) så blev färgerna som vanligt igen! Och när jag kopplar in den vita sladden igen, så blir allt gult igen. Varför? Kan jag inte bara skita i den vita sladden?

Bi-Polar: Åh, givetvis! Får skylla på att jag inte kan tänka riktigt efter några timmars irritation över detta. Ska försöka fixa fram lite bilder!

Edit: NU kommer bilderna! Ursäkta fördröjningen... men internet dog. Faktiskt.
Iaf, det är svårt att se färgskillnaderna med hjälp av dessa bilder. Man kanske se nån aning skillnad på vattnet... Bild 1 är innan jag trycker på source-knappen och bild nr 2 är efter:
Bild 1: http://i53.tinypic.com/k4ukc9.jpg
Bild 2: http://i53.tinypic.com/21ca70m.jpg (det står DSUB ANALOG högst upp)
Senast redigerad av Kinesliv 2010-10-10 kl. 00:44.
Citera
2010-10-10, 00:43
Medlem
MrInnocents avatar
Source knappen brukar finnas på skärmar som kan använda 2 olika signaler till skärmen så man kan koppla in skärmen antingen med dvi eller vga till en dator alternativt dvi till ena och vga till den andra signalkällan och som jag förstår det så använder då båda kablarna samtidigt till en och samma dator. Så för att du ska få bra bild så ska du koppla ur vga kabeln och bara använda dvi kabeln

vga: http://en.dogeno.us/wp-content/uploads/vga2.jpg
dvi: http://www.cablek.com/client_file/up...-cable-pic.jpg
Citera
2010-10-10, 01:00
Medlem
Kineslivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInnocent
Source knappen brukar finnas på skärmar som kan använda 2 olika signaler till skärmen så man kan koppla in skärmen antingen med dvi eller vga till en dator alternativt dvi till ena och vga till den andra signalkällan och som jag förstår det så använder då båda kablarna samtidigt till en och samma dator. Så för att du ska få bra bild så ska du koppla ur vga kabeln och bara använda dvi kabeln

vga: http://en.dogeno.us/wp-content/uploads/vga2.jpg
dvi: http://www.cablek.com/client_file/up...-cable-pic.jpg

Jaså, där ser man. Efter flera års användning...
Tack så mycket! Då var problemet löst! Tack tack!
Och tack alla som hjälpte till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in