2010-10-09, 19:35
Medlem
gggannas avatar
Nu blir jag snart knäpp, den som kan lösa det här problemet räddar min dag!

Det hela började efter att det åskat under natten. Jag vaknade och tänkte "Hmm, ska nog dra ut sladden till datorn utifall att..." men somnade om innan jag hann tänka klart. Nästa dag startade jag datorn som vanligt. Den där reklambilden för typ moderkortet eller vad det är kom upp, men efter det blev det bara helt svart. Jag fick lätt panik och började peta och pilla på lite allt möjligt. Till slut upptäckte jag att allt startade som vanligt bara jag kopplade ur min cd-läsare, så jag antog att den gått sönder och att datorn, när den märkte att allt inte var som vanligt, försökte boota ifrån den trasiga cd-läsaren.
Det gick ett tag och sedan tog jag mig i kragen och köpte en ny. Nu har jag kopplat in den, och det är exakt samma problem! Jag kan inte starta min dator om någon utav cd-läsarna är inkopplade! Skitkonstigt. Det är SATA, så jag kan inte ändra någon master/slave-grej, och om jag kopplar in cd-läsaren medan datorn är igång verkar den fungera som vanligt.

Hjälp mig någon!
Citera
2010-10-09, 19:37
Medlem
fjonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ggganna
Nu blir jag snart knäpp, den som kan lösa det här problemet räddar min dag!

Det hela började efter att det åskat under natten. Jag vaknade och tänkte "Hmm, ska nog dra ut sladden till datorn utifall att..." men somnade om innan jag hann tänka klart. Nästa dag startade jag datorn som vanligt. Den där reklambilden för typ moderkortet eller vad det är kom upp, men efter det blev det bara helt svart. Jag fick lätt panik och började peta och pilla på lite allt möjligt. Till slut upptäckte jag att allt startade som vanligt bara jag kopplade ur min cd-läsare, så jag antog att den gått sönder och att datorn, när den märkte att allt inte var som vanligt, försökte boota ifrån den trasiga cd-läsaren.
Det gick ett tag och sedan tog jag mig i kragen och köpte en ny. Nu har jag kopplat in den, och det är exakt samma problem! Jag kan inte starta min dator om någon utav cd-läsarna är inkopplade! Skitkonstigt. Det är SATA, så jag kan inte ändra någon master/slave-grej, och om jag kopplar in cd-läsaren medan datorn är igång verkar den fungera som vanligt.

Hjälp mig någon!

Testa annan sata eller strömförsörnings-sladd
Citera
2010-10-09, 19:40
Medlem
gggannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjonk
Testa annan sata eller strömförsörnings-sladd

Jag har gjort detta, köpte i samma veva en till hårddisk och den fick den sladden jag hade till den gamla cd-läsaren, och fungerar alldeles utmärkt.
Citera
2010-10-09, 19:45
Moderator
Protons avatar
Inte en fråga för windows-forumet.

Windows -> Hårdvara /Mod
Citera
2010-10-09, 19:47
Medlem
fjonks avatar
Citat:
Jag har gjort detta, köpte i samma veva en till hårddisk och den fick den sladden jag hade till den gamla cd-läsaren, och fungerar alldeles utmärkt.

så den kan inte bota in i windows när datorn känner en cdläsare.... hmm, testat att reseta bios, shoot in the dark... annars så kan åskan bränt sönder nån krets såklart, men det beter sig jävla konstigt isåfall.
Citera
2010-10-09, 20:09
Medlem
gggannas avatar
Nu har jag testat att byta sladdar, byta kontakter, reseta bios, ta bort cd-läsaren från boot-listan - och INGENTING fungerar!
Vad är det för demon som hemsöker min stackars dator?!
Citera
2010-10-09, 20:12
Medlem
fjonks avatar
Citat:
Nu har jag testat att byta sladdar, byta kontakter, reseta bios, ta bort cd-läsaren från boot-listan - och INGENTING fungerar!
Vad är det för demon som hemsöker min stackars dator?!

Ledsen att jag inte kan va till någon hjälp, nått du kan utesluta är ju kortslutning då datorn inte skulle starta alls om det var det.
Citera
2010-10-09, 20:16
Medlem
gggannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjonk
Ledsen att jag inte kan va till någon hjälp, nått du kan utesluta är ju kortslutning då datorn inte skulle starta alls om det var det.

Tack för ett tappert försök iaf!
Citera
2010-10-10, 14:37
Medlem
StickyFingers avatar
Citat:
Det är SATA, så jag kan inte ändra någon master/slave-grej, och om jag kopplar in cd-läsaren medan datorn är igång verkar den fungera som vanligt.
Hjälp mig någon!

Vild gissning, men vad med att testa att byta strömaggregatet.
Det verkar som att det inte orkar dra igång allt vid uppstart eftersom CD/DVD ju funkar efteråt?!?
Och eftersom du redan har uteslutit kablage, strömförsörjning till enheterna och BIOS så finns det väl inte så mycket mer att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in