Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-02, 13:44
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Använd inte spik vid uppsättning! Det har iaf vår markägare sagt till oss, för om träden vid senare tillfälle ska avverkas så blir tydligen inte maskinerna i sågverket så glada.

Sedan så ska du sätta dem i ett visst väderstreck. Nu har jag dock glömt vilket så det var ju inte mkt till hjälp
Men sök lite på nätet så får du svar...

Tänk också på att göra ingångshålet säkert så att inte hackspetten kan hacka sig in och ta fågelungarna!

Icke att förglömma ekorren!

Som sagt, inte för stort hål, vanligt fel. Vissa propagerar även för att man inte skall ha en sittpinne utanför då ekorren lättare kan klättra på holken, tror dock inte detta påverkar något.

De fågelholkar jag vet om sitter i sydlig, sydvästlig eller sydostlig riktning, kanske något att ha i minne.
Citera
2011-09-02, 13:51
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Icke att förglömma ekorren!

Som sagt, inte för stort hål, vanligt fel. Vissa propagerar även för att man inte skall ha en sittpinne utanför då ekorren lättare kan klättra på holken, tror dock inte detta påverkar något.

De fågelholkar jag vet om sitter i sydlig, sydvästlig eller sydostlig riktning, kanske något att ha i minne.

Kollade in några fågelholkar och här i norr är hålet placerat i sydostlig riktning, tänkte göra ena väggen av plexiglas så jag slipper störa eventuella hyresgäster.
Tänkte göra entrén 3cm i diameter men det jag funderar på är hur högt jag ska placera denna holk. Tror du att någon flyttar in om jag klättrar 6meter upp i en tall och installerar den där?
Citera
2011-09-02, 13:53
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hack
Beror väll lite på vilken typ av holk du har gjort, vilken typ av fågel förväntar du dig ska bosätta sig i den?

Edit: Din första post förvirrar mig, vill du ha hjälp med vad man ska tänka på vid själva uppsättningen eller ihopsättningen?

Mindre skogsfågel.
Citera
2011-09-02, 14:23
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Kollade in några fågelholkar och här i norr är hålet placerat i sydostlig riktning, tänkte göra ena väggen av plexiglas så jag slipper störa eventuella hyresgäster.
Tänkte göra entrén 3cm i diameter men det jag funderar på är hur högt jag ska placera denna holk. Tror du att någon flyttar in om jag klättrar 6meter upp i en tall och installerar den där?

6 meter upp låter lite högt, om inte enbart för att det är mer ansträngande. Ser en holk från mitt fönster där jag vet att det bor fåglar, sitter cirka 3 meter upp, kan alltså inte nå den från marken.
Citera
2012-04-20, 12:54
Medlem
Tänkte sätta upp några holkar i syfte att minska problemet med en massa flugor när man sitter och grillar i sommar. Vilken strategi är lämplig? Alltså vilken art tar flest flugor och vilken holktyp och håldiameter vill den ha?
Har för mig att jag läste nånstans om flugsnappare att man skulle vänta ett tag med att sätta upp holk till dom tills nån konkurrent (blåmes?) hade hittat häckplats men kan inte minnas var.
Området det gäller är öppet jordbrukslandskap med naturbete (massa flugor och bromsar där) med skogsdungar här och var.
Citera
2012-04-20, 14:29
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Tänkte sätta upp några holkar i syfte att minska problemet med en massa flugor när man sitter och grillar i sommar. Vilken strategi är lämplig? Alltså vilken art tar flest flugor och vilken holktyp och håldiameter vill den ha?
Har för mig att jag läste nånstans om flugsnappare att man skulle vänta ett tag med att sätta upp holk till dom tills nån konkurrent (blåmes?) hade hittat häckplats men kan inte minnas var.
Området det gäller är öppet jordbrukslandskap med naturbete (massa flugor och bromsar där) med skogsdungar här och var.

Tja, flugsnappare funkar nog om det inte är för öppet och trädlöst. De anländer ju till Sverige nu ungefär (andra halvan av april) men man behöver inte vänta med att sätta upp holkar, de fightar loss rätt rejält med blåmesar och talgoxar och tar över deras holkar ganska ofta. Håldiametern ska vara 30-35 mm.

Annars låter ju ditt läge som gjort för starholkar. Starar trivs bra i öppen jordbruksmark med betesdjur. De tar också mycket småkryp. De vill ha 5 cm ingångshål.
Citera
2012-04-28, 21:01
Medlem
Starar är här gott om så de behöver jag nog inte hjälpa. Dessutom tar de mina körsbär .
Vad tror du om rödstjärt? Vet inte om det finns såna här (österlen) men dom kommer kanske om man sätter upp holkar åt dem. Ska ju vara en speciell sorts holk efter vad jag läst.
Citera
2017-03-19, 05:45
Bannlyst
Mina vänner

Jag har under åren satt upp massor med fågelholkar, men nu tycker jag det är nog. Det är ett visst jobb att vittja dom.

Jag har fått klagomål angående färgvalet, men va fan.. det är ju därför jag sätter upp holkarna..

I sanningen så har jag haft sämst antal fåglar i dom bon jag målat falu rödfärg. Det suger lite fakiskt!
Citera
2017-03-19, 06:47
Medlem
Haha, fan vad flummig trådstart!

Jag hatar också när grannen klagar. Han satte upp en grön i fjol, landar alltid de finaste fåglarna. Själv gillar jag blåmesar, fina fåglar.

Har du mycket faluröd färg?

I sommar har jag planerat in självdesinficerade fågelbad, såna utan alger. Har en syrepump inkopplad på trefas grön solel, porlar fint i pumpen. Hoppas på större fåglar i år, en ormvråk hade varit kul.

Ta hand om sig.
Citera
2017-03-19, 11:25
Medlem
najass avatar
OT raderat och trådar sammanfogade

/mod
Citera
2017-03-21, 10:50
Medlem
Halge78s avatar
Nu börjas det. Ständig stressfaktor när äggen är lagda i den kameraförsedda kattuggleholken. 3 ägg än så länge, förra året kom det ut 4 ungar ur holken!

http://sv.tinypic.com/r/2a66vkw/9

Kameran streamar dygnet runt i det lokala nätverket, tyvärr har jag för dålig internetförbindelse för att kunna publicera filmerna live på internet.
Citera
2017-03-24, 20:26
Medlem
Adolf-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utbuad
Däremot har jag börjat sätta en plåt med hål i runt ingången,hackspettar och ekorrar gillar ägg och fågelungar.Dom är jävligt duktiga på hacka och gnaga sig in,ett par timmar räcker. Går även med en bricka modell större med hål ca 25-30 mm.Finns hos järnhandel el liknande ställen.

Och hur hade du tänkt att hackspettarna och ekorrarna ska överleva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in