Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-18, 10:51
  #13
Medlem
lobstoks avatar
Delade en stor partition och installerade win10 på ena halvan

Just nu har jag 4 partitioner: "win10rec", win10 och två för storage

Har då kvar unallocated space på andra halvan men kan inte göra den till "storage/media" partition eftersom jag redan har fyra

Lite noob, men kan jag göra en extended partition där jag har två eller alla tre media partitions?
Citera
2016-11-18, 12:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Delade en stor partition och installerade win10 på ena halvan

Just nu har jag 4 partitioner: "win10rec", win10 och två för storage

Har då kvar unallocated space på andra halvan men kan inte göra den till "storage/media" partition eftersom jag redan har fyra

Lite noob, men kan jag göra en extended partition där jag har två eller alla tre media partitions?

Det beror på ett antal saker, som nog blir lite för mycket att gå igenom, men på en modern dator/installation ska det inte vara ett problem.

Men "rätt svar" får du om du startar win10 och går in i:
Dator - Hantering - diskhantering ("kör" diskmgmt.mmc öppnar samma sak.)

Om du markerar "ledigt utrymme" i vyn nere till höger och högerklickar:
Är då "Ny volym" grått/otillgängligt, så skulle du behöva installera om Win10 fullständigt. Och i samband med det se till att ta bort diskens ALLA partitioner, så gör Windows "rätt" sedan.

Alternativt kan du troligen markera den högraste av dina partitioner och utföra "expand"/"utöka" om du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback