• 1
  • 2
2010-10-08, 13:49
Medlem
maslovs avatar
Det är så att jag har varit sjuk lite för mycket nu och har missat över 20% utav lektionerna så min handledare skrev detta:
Din frånvaro är för hög. Du riskerar att bli utan studiemedel. Prata med mig när du kommer tillbaka till skolan. Krya på dig så länge!

Även fast jag har för hög frånvaro så kan jag väl få studiebidraget om jag pratar med min handledare om att jag mått dåligt? Vet ni om man får hem något brev där det står hur mycket frånvaro man har?

Tack på förhand!
Citera
2010-10-08, 13:54
Allt går att fixa om du har bra handledare. Är det en bitch kommer hon antagligen att rapportera.
Se till att ha ett bra argument till varför du var hemma bara. Säg absolut inte att du är skoltrött.
Citera
2010-10-08, 13:56
Medlem
jimboo89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maslov
Det är så att jag har varit sjuk lite för mycket nu och har missat över 20% utav lektionerna så min handledare skrev detta:
Din frånvaro är för hög. Du riskerar att bli utan studiemedel. Prata med mig när du kommer tillbaka till skolan. Krya på dig så länge!

Även fast jag har för hög frånvaro så kan jag väl få studiebidraget om jag pratar med min handledare om att jag mått dåligt? Vet ni om man får hem något brev där det står hur mycket frånvaro man har?

Tack på förhand!

Har du inte sjukskrivit dig? annars är det nog bara att prata med handledaren så blir det säkert fixat.
Citera
2010-10-08, 13:57
Medlem
maslovs avatar
Jag tror min handledare är ganska schysst så jag kanske klarar mig då... Jag har varit magsjuk så skall nog säga det till henne.
btw får föräldrarna reda på hur mycket frånvaro eleven har när de är på föräldramöten och dylikt?

Edit: Jo jag har sjukskrivit mig varje dag som jag varit borta.
Citera
2010-10-08, 13:58
Medlem
Freddesssons avatar
Oj, det är ganska mkt som du måste varit hemma ?
Citera
2010-10-08, 14:17
Medlem
WTFBBQs avatar
Citat:
Jag tror min handledare är ganska schysst så jag kanske klarar mig då... Jag har varit magsjuk så skall nog säga det till henne.
btw får föräldrarna reda på hur mycket frånvaro eleven har när de är på föräldramöten och dylikt?

Edit: Jo jag har sjukskrivit mig varje dag som jag varit borta.

Allt går att se om du frågar efter uppgifter! Sen är det så att om du är över 18 år kan föräldrarna inte kolla upp din närvaro!
Citera
2010-10-08, 16:10
Medlem
maslovs avatar
Jag kommer nog säga till handledaren att jag har varit magsjuk och att jag kommer gå till skolan resten utav månaden även om jag är sjuk för jag verkligen måste ha studiebidraget.
Citat:
Ursprungligen postat av Freddessson
Oj, det är ganska mkt som du måste varit hemma ?
Det är inte jättemycket enligt mig. Jag har väl varit borta sammanlagt ca 12 dagar sedan jag började skolan v.34.
Citat:
Ursprungligen postat av WTFBBQ
Allt går att se om du frågar efter uppgifter! Sen är det så att om du är över 18 år kan föräldrarna inte kolla upp din närvaro!
Jag behöver nog inte oroa mig då eftersom jag knappast tror mina föräldrar frågar om min frånvaro. Tänkte bara att det var vanligt att handledaren sa hur mycket frånvaro man har till föräldrarna...
Citera
2010-10-08, 22:33
Medlem
WTFBBQs avatar
Citat:
Jag behöver nog inte oroa mig då eftersom jag knappast tror mina föräldrar frågar om min frånvaro. Tänkte bara att det var vanligt att handledaren sa hur mycket frånvaro man har till föräldrarna...

Jo i vissa fall är din lärare så mån om att dina föräldrar ska veta när du varit borta från skolan!
Citera
2010-10-09, 23:37
Medlem
Diablo1118s avatar
Läraren är skyldig att meddela föräldrarna om elevens frånvaro om man är under 18.
Är man över 18 så måste föräldrarna själva fråga efter hur mycket frånvaro en elev har.
Citera
2010-10-10, 10:41
Medlem
maslovs avatar
Okej, så min handledaren kommer ringa hem till ens föräldrar om man är under 18 år? Eller meddelar dom det på föräldramöten?
Citera
2010-10-10, 22:33
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Okej, så min handledaren kommer ringa hem till ens föräldrar om man är under 18 år? Eller meddelar dom det på föräldramöten?

Det beror på hur det fungerar på din skola. Om man är under 18 ska mentorn ringa/meddela varje dag som en elev haft ogiltig frånvaro. Detta är det inte många lärare som gör utan det vanligaste är nog att man ringer till de man vet skolkar eller har andra problem i skolan. Vid föräldrarmöte är det ofta lite tid till att prata enskilt med varje elevs föräldrar så där är det nog inte så vanligt att man visa elevernas frånvaro.

Många skolor har idag ett prg på nätet som föräldrarna också kan logga in och kolla frånvaro. Det är ganska lätt att dra ut en rapport som man kan maila eller posta hem till föräldrarna också. Vissa skolor har även ett system som skickar ett sms till föräldrarna vid ogiltig frånvaro.
Citera
2010-10-11, 08:24
Medlem
maslovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det beror på hur det fungerar på din skola. Om man är under 18 ska mentorn ringa/meddela varje dag som en elev haft ogiltig frånvaro. Detta är det inte många lärare som gör utan det vanligaste är nog att man ringer till de man vet skolkar eller har andra problem i skolan. Vid föräldrarmöte är det ofta lite tid till att prata enskilt med varje elevs föräldrar så där är det nog inte så vanligt att man visa elevernas frånvaro.

Många skolor har idag ett prg på nätet som föräldrarna också kan logga in och kolla frånvaro. Det är ganska lätt att dra ut en rapport som man kan maila eller posta hem till föräldrarna också. Vissa skolor har även ett system som skickar ett sms till föräldrarna vid ogiltig frånvaro.

Våran skola använder sig utav ett system kallat skola24. När man sjukanmäler sig så säger man sitt personnummer och sedan skall föräldrarna kunna se elevens frånvaro på nätet. Mina föräldrar har dock inte något sådant konto så de kan inte se min frånvaro på nätet.

Om jag har tur så pratar jag med min handledare och hon förmodar att mina föräldrar har ett konto och har vetat att jag har varit frånvarande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in