• 1
  • 2
2013-05-06, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M-E
-Var går gränsen mellan tidiga och sena 940?

Jo, jag vet att man ska koppla ur batteriet innan man början arbeta med bilens elsystem, även vara försiktig med grejorna, så man inte skadar något.

Tack för tipset Kloge!
Ska försöka själv först, vi får se...

En fråga till er som vet:
-Vilken är bäst? -Yazaki eller VDO?
-Hur mycket bättre är den bättre i jämförelse med den andra?
-Är den nyare Yazaki bättre?
Beror ju på vad du syftar på? 940 har ju lite historia .
Jag delar mellan tidiga/sena modeller vid sena -95or, det var då 940 genomgick omfattande förändringar och blev en riktigt trevlig bil .

Sedan kom det ytterligare "uppdateringar" till 940 på sena 97 och 98orna, vissa kanske kallar dessa modeller för "senare" ... vet inte.

-Vilken är bäst? -Yazaki eller VDO?
Eftersom jag aldrig stött på VDO i en 940 skulle jag säga sena modellen av Yazaki. Hört folk som påstår att det finns VDO i dem, men aldrig sett något.

-Hur mycket bättre är den bättre i jämförelse med den andra?
Ser man till funktion är ju alla instrument likvärdiga, ser nästan likadana ut med. Kvalitén skiljer en del förstå, för Volvo 740 skulle jag säga att VDO instrumenten är dom som stått sig bäst. För 940 är det ju så klart senare Yazaki... aldrig haft problem med dessa.

-Är den nyare Yazaki bättre?
Ja , dem håller!
Har själv två 940, en 944 -98 Classic som jag ägt i 6 år, aldrig några problem samt en 945 -98 Classic som jag ägt ett par månader men som var felfri när jag köpte den och är fortfarande. Min far har ägt en 945 -96 i 4 år och aldrig haft problem förutom den vanliga instrumenteringsbelysnings-servicen .

En vän har kört över 70 000 mil med sin Volvo 745 -88 med VDO instrument, när jag körde den fungerade fortfarande allt i instrumenthuset och under hans ägo är instrumentet aldrig bytt eller renoverat .
http://klockenstein.se/temp/Bilder/B...5_88_70000.jpg

Vill du ta den enkla utvägen, renovera ditt befintliga hus eller byt ut det!
Den jobbiga vägen är att klippa kablar och sätta i det senare Yazaki huset...

Make your choise :P
Citera
2013-05-06, 21:37
Medlem
M-Es avatar
Jag ska till skroten imorr'n, ska kolla vad jag hittar.

Fortsätter kolla tråden då och då...
Fyll gärna på med tips och info!
Citera
2013-05-07, 19:36
Medlem
M-Es avatar
Letade på skroten, hittade + tog hem ett gäng mätare.
(hela kombi-instrument-delen)

Det står 1994-03 + några siffror till på den.

-Har jag hittat en bra eller lika dålig mätare?

Kan också berätta att min mätare nu också börjat visa noll ibland.
-Vad kan det bero på?

Tänkte inte på om vägmätaren rör sej eller inte.

Alla tips är välkomna!
Citera
2013-05-07, 21:17
Medlem
Du kan också kosta på dig att dra ut kontakten till givaren på bakaxeln och sätta tillbaka den. Inte helt ovanligt att det glappar/ärjar där, och är gratis
Citera
2013-05-07, 21:38
Medlem
M-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraspp
Du kan också kosta på dig att dra ut kontakten till givaren på bakaxeln och sätta tillbaka den. Inte helt ovanligt att det glappar/ärjar där, och är gratis

Tänkte göra det också!

Kan tänka mej att det blåsr omkring mycket vatten, salt, damm, grus, sand, lera, mm. på underredet av bilen.

Samt att saker som sitter på undersidan av bilen rostar / ärgar därefter.
Citera
2013-12-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
http://www.blocket.se/orebro/Hastigh...m?ca=23_16&w=3

Jag skickade in min mätare till honom och fick tillbaka den efter tre dagar och 850 kr
Lite halvdyrt? Man får ju ett hus billigare på skroten... sen om det lägger av är ju en annan femma.
Citera
2013-12-09, 17:13
Medlem
Kloges avatar
Inte dyrt för en renoverad mätare med ett års garanti
Citera
2014-05-07, 20:57
Medlem
aabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraspp

Bumpar tråden, nån som kan berätta var på axeln den sitter å hur den ser ut?, eller kanske inte finns så mkt mer kontakter på bakaxeln?

mvh
Citera
2014-05-07, 22:26
Medlem
Den sitter mitt i diffen i överkant. Bara två stift. Är bara att dra ut sitter en flärp där också.
Finns bara en kontakt.
Citera
2014-06-09, 22:59
Medlem
M-Es avatar
Jag har kollat vägmätaren i min bil, den rör sej normalt även om hastighetsmätaren visar noll.

Vägmätaren rör sej inte om bilen står still, men hastighetsmätaren visar 40 eller 80 iaf.

Hittade några mätare på skroten,
-Vet någon hur man gör för att vrida tillbaka vägmätaren utan att ha sönder något?

(min bil har gått mindre än vad de från skroten visar)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in