Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-07-13, 23:00
  #97
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJson
Efter Ulf Ivar Wohlfarts bortgång har Alversjö tillfallit Allmänna arvsfonden och det ryktas om att gården är eller har varit ute till försäljning, men det är svårt att hitta nya ägare. Några hinder i försäljningen är att nästan alla hus är bortom räddning på grund av långt gånget förfall och skogen vill länsstyrelsen klassa som gammelskog, vilket kan leda till att inget/väldigt lite får avverkas. Möjligheterna till jakt och fiske anses däremot vara goda och jordbruksmarken borde vara intressant utifrån ett ekonomiskt perspektiv.


Tack för info.
Citera
2021-02-10, 00:25
  #98
Medlem
666nomads avatar
Hade gjort sig som klubblokal åt fordons folk .
Dock bara set foton av stället.
Är det värt ett besök ännu eller har någon tagit hand om stället ?
Citera
2022-07-21, 21:16
  #99
Medlem
https://talk.theborderland.se/main/
Citera
2023-04-11, 19:41
  #100
Medlem
Adv3nturouss avatar
Har du fortfarande kvar bilderna härifrån?

Vet att dom nya ägarna av Alversjö är väldigt intresserade av allt som rör gården och dess historia.



Citat:
Ursprungligen postat av mr.murmel
Som rubriken säger, utanför Eksjö har jag och några kompisar hittat ett övergivet hus utanför Eksjö. Huset ligger ca. 5km in på en grusväg från väg 40. Gången till huset är helt igenväxt, framför huset ligger två mindre byggnader varav den ena är helt rasad, den andra halvt rasad. Huvudbyggnaden har inrasat tak ovanför köket, golvet till källaren i köket har även rasat in.

Nu till det intressanta, huset är fullt möblerat, tv, radio, toalettartiklar, gamla matvaror, allt finns kvar. Det finns väldigt mycket gamla tidningar här och var i huset, de nyaste är från 1994. En dubbelsäng på övervåningen är bäddad, natten vi var där var det ca. 10 grader ute och ungefär samma i huset, förutom i sovrummet som var varmt... Kläder finns kvar i garderoberna, böcker står i bokhyllorna o.s.v.

I garaget står en Fiat från femtiotalet, diverse verktyg, oljeburkar, färgburkar och andra prylar man förväntar sig finna i ett garage finns kvar.

Nu till de mer intressanta fynden, i vardagsrummet står det en uppstoppad katt på golvet, och i ett av rummen står det en Steinway & Sons flygel! Det står även ett vanligt piano i ett annat rum av okänt märke. Runt flygeln står det travar av gamla svenska uppslagsböcker, tryckta på trettio och femtiotalet, böckerna är obläddrade! I flera av dom hittade jag lappar med skötselråd och liknande, alltså sådana lappar som säkerligen hade försvunnit under de 50-70 år som böckerna har funnits om någon bläddrat i dom.

Bilder: http://img814.imageshack.us/g/img0189ov.jpg/
Jag kommer att lägga upp fler.
Citera
2023-04-18, 00:27
  #101
Medlem
666nomads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adv3nturous
Har du fortfarande kvar bilderna härifrån?

Vet att dom nya ägarna av Alversjö är väldigt intresserade av allt som rör gården och dess historia.


När blev huset sålt ?
Citera
2023-04-19, 16:43
  #102
Medlem
Adv3nturouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666nomad
När blev huset sålt ?

Tekniskt sett förra året, men allt juridiskt blev färdigt för en dryg månad sedan.
Citera
2023-04-19, 17:46
  #103
Medlem
666nomads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adv3nturous
Tekniskt sett förra året, men allt juridiskt blev färdigt för en dryg månad sedan.

Bekantas bekant försökte köpa det förr något år sen men blev tvärstopp .

Därför ja undrade
Citera
2023-04-19, 23:13
  #104
Medlem
Adv3nturouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666nomad
Bekantas bekant försökte köpa det förr något år sen men blev tvärstopp .

Därför ja undrade


Låter konstigt, det har ju varit tillslut i många år. Problemet har snarare varit att prislappen varit så offentligt hög samt att kommunens diskussioner om att göra naturreservat av delar av skogen gjort markens värdesättning svår. Men det som nu har skett är att man efter mycket om och men har styckat upp den från börjar 390ha stora gården, tror dom nya ägarna köpte runt 100-120ha (mark med majoriteten av alla byggnader ), hur/var resten av marken hamnat vet jag dock inte. Har bara koll på att dessa ha jag talar om såldes till en form av kollektiv som kallar sig Borderland
Citera
2023-04-20, 06:25
  #105
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adv3nturous
Låter konstigt, det har ju varit tillslut i många år. Problemet har snarare varit att prislappen varit så offentligt hög samt att kommunens diskussioner om att göra naturreservat av delar av skogen gjort markens värdesättning svår. Men det som nu har skett är att man efter mycket om och men har styckat upp den från börjar 390ha stora gården, tror dom nya ägarna köpte runt 100-120ha (mark med majoriteten av alla byggnader ), hur/var resten av marken hamnat vet jag dock inte. Har bara koll på att dessa ha jag talar om såldes till en form av kollektiv som kallar sig Borderland

Borderland är typ en förening med kollektivt ägande som använder marken till sin "technofestival" under sensommaren. Flyttade verksamheten från Danmark till Sverige i och med förvärvet av marken.
Citera
2023-04-21, 13:47
  #106
Medlem
KuReLuBs avatar
Hoppas knarkpolisen spanar i sånt fall.
Citera
2023-04-21, 14:08
  #107
Medlem
666nomads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adv3nturous
Låter konstigt, det har ju varit tillslut i många år. Problemet har snarare varit att prislappen varit så offentligt hög samt att kommunens diskussioner om att göra naturreservat av delar av skogen gjort markens värdesättning svår. Men det som nu har skett är att man efter mycket om och men har styckat upp den från börjar 390ha stora gården, tror dom nya ägarna köpte runt 100-120ha (mark med majoriteten av alla byggnader ), hur/var resten av marken hamnat vet jag dock inte. Har bara koll på att dessa ha jag talar om såldes till en form av kollektiv som kallar sig Borderland

Intressant då vad jag vet vill hen bara ha tomtdelen med byggnader på .
Resten är och förblir ointressant för hen
Å cashen fanns då
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback