Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-07, 10:48
  #1
Avstängd
Hej!

Berätta gärna mer om så är fallet och det enda jag vet är att detta var en svartklubb, samt att den höll igång runt början av 90:-talet.

Mvh
Citera
2010-10-11, 12:17
  #2
Medlem
Släktningar till mig brukade tydligen hålla till där fick jag höra,men det ska ha varit på 80-talet?
Citera
2013-11-30, 00:26
  #3
Medlem
Anonrouges avatar
Club 88 hette egentligen Café 88 och låg på Regeringsgatan 88. Den startades av discjockeyn Peter Falk, Koytem och huvudägaren Irfan. Irfan kom från Albanien och startade senare "Ryska Krogen" på Drottninggatan. DJ´n Peter Falk kom till Café 88,som då bara var ett nattcafé, från Bobbadilla i Gamla Stan. (Det riktiga gamla Bobbadilla uppe i Gamla Staden inte det nya mitt i trafikcirkusen).
Det här var åren 1977-79, punken kom på allvar till Stockholm och 88:an blev på grund av Peter Falk, utan tvekan Stockholms mest ökända nattklubb genom tiderna.
Det görs av vissa gällande att 88:an var starten av Stockholms underground osv. Detta är total lögn.
Det är tvärtom så att 88:an är slutet och var menat som slutet på flower-power, lev som du vill.
Stockholms underground startas med/pga 5 klubbar i sthlm. Allt börjar på
"4:an" vid stureplan, en ungdomsgård som startas som disco av bröderna Gordon och Douglas von Ekström. Familjen ägde tidigare hela området vi idag kallar "Tumba"
sen kom:
"Jampen"=" Jump-in" på Gröna Lund som DJ:as av Cris Farrow nyss kommen till Stockholm från Radio Luxenbourg. Sedemera togs detta jobb över av Niklas Strömstedt och Sidney som senare startade "Big Brother"
"Charley's" som också drevs av discjockeyn Cris Farrow samtidigt som han spelade på Jump-in.
"Queen's" drevs och spelades av den svarte discjockeyn Ben, fd. make till discoprinsessan Alexandra Charles.
"Gay Club" som inte hade ngn discjockey utan bara musik (och lite hemliga saker en våning över ingången,LOL), drevs av Marianne (har jag för mig att hon hette).
Dessa 5 var starten på Stockholms undre värld och jag var djupt inni i var och en av dem. Pga tiden vi levde i, är det svårt att komma ihåg årtal riktigt 100%. Ha,ha.
Ordspråket är mycket riktigt:"Kommer du ihåg,var du inte där.
Cris Farrow och Peter Falk som är mina nära vänner (ses bara inte sen 89 pga avstånd och liv) Jag var med under hela Peters uppkomst. Peter började tidigt som 17:åring med att hyra lokalen på Skottgränd 9 i gamla stan och öppnade där en spritklubb som han kort o gott kallade "Skottgränd 9" gick även som "Skotten".
Efter den stängdes och spikades för av polisen hyrde han i närheten en gammal känd ungdomsgård som fick behålla sitt kända namn "Bobbadilla". Nu blev det ökänd nattklubb med sprit och disco, men även denna spikades till sist permanent ihop av polisen. Samma natt gick han och jag genom gatorna i gamla stan, (han med två EP-backar med skivor under armarna). Till sist hamnade vi på regeringsgatan strykande efter ngt öppet ställe, då vi till sist stod utanför nr:88. Där inne var det folk och vi fick till slut klart för oss att det var ett nattöppet café. Peter gick fram och knackade på den svarta dörren och började prata med en kille som hette Koytem (ursäkta om stavfel). Det var 10 personer i lokalen. Peter fixade ett avtal med de 2 ägarna, huvudägaren Irfan och delägaren Koytem om att starta en nattklubb. De 3 döpte den till 88:an.
Lokalen ägdes innan av gayparet Peter och Marie och hette då Café 88. Nu blev Peter discjockey och bestämde allt om lokalens utformning och musik, Irfan fixade pengarna och baren medans Koytem tog hand om dörren med inträden, ofta i sällskap med sin vän Ahmed. De 2 herrarna i dörren var EXTREMT farliga.
Peter satsade på att göra 88:an till ett minnesmärke över alla de gamla klubbarna jag nämt då han ansåg att "TIDEN" var på väg ut,bort,försvinnande. 88:an skulle bli ett sista "Hej-då-underbara-flower-power". Så blev det också. Första kvällen hade de 15 gäster. efter en vecka 150-200. Då 3 veckor gått tog en lokal gjord för 200, emot 1000-1500 gäster/kväll och hela nätterna ringlade en 75 meter lång kö utanför lokalen före öppning. Alla som var där kan vittna om trängseln och värmen.
Allt dog då Peter första gången drog till spanien för en livsavgörande viloperiod. Under tiden utfördes ett mord hemma i hans omedelbara närhet och allt tog en salig vändning. Peter och Irfan lämnade 88:an och öppnade en ny klubb. Koytem köpte ut dem och hyrde in Joakim Langer som DJ. Men tiden var sedan lång tid över. 60-70-talet, flower-power tog officiellt slut utanför Birger Jarlsgatan 95 en sommardag 1979. Det var 2 man som bestämde och utförde detta med en faktisk handling, de hette Peter Falk och Röda Ronnie. Men det är en annan historia.
Jag ska återkomma med en mer utförlig berättelse om Stockholms RIKTIGA underground. 4:an, Jump-In, Charley's, 88:an, Queen's och Gay-Club. DJ's that did it: Cris Farrow, Peter Falk and Ben.
Äras de som äras bör!
Citera
2015-01-13, 12:15
  #4
Medlem
Anonrouges avatar
Finns ingen anledning att hålla Peter "Falk"s riktiga namn som ngn hemlighet längre.
Killen hette på riktigt Peter Svensson och växte upp i Traneberg/Alvik väster om stan.
Citera
2016-06-01, 20:40
  #5
Medlem
Anonrouges avatar
Upphittat: Det finns fortfarande ett 4 timmar+ ett 2 timmars långt ljudband inspelat från diskjockeybåset under nätter på 88:an. Där hör man tydligt Peter Falks röst när han presenterar låtar och snackar privat med gäster och brudar, styr affärer inne på klubben osv.
Citera
2016-06-01, 20:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonrouge
Upphittat: Det finns fortfarande ett 4 timmar+ ett 2 timmars långt ljudband inspelat från diskjockeybåset under nätter på 88:an. Där hör man tydligt Peter Falks röst när han presenterar låtar och snackar privat med gäster och brudar, styr affärer inne på klubben osv.

lägg upp som ljudfil.
kan vara kul att höra hur ett stockholmskt dj-set kunde låta på den tiden.
Citera
2016-06-01, 21:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonrouge
Upphittat: Det finns fortfarande ett 4 timmar+ ett 2 timmars långt ljudband inspelat från diskjockeybåset under nätter på 88:an. Där hör man tydligt Peter Falks röst när han presenterar låtar och snackar privat med gäster och brudar, styr affärer inne på klubben osv.

Jag är lite nyfiken på vem du är (din roll i det hela) och hur du vet allt detta?
Citera
2016-07-19, 16:11
  #8
Medlem
Jag misstänker att jag har träffat denne Peter Svensson IRL, fast på 2000-talet och i helt andra sammanhang. Historierna han drog passar i alla fall in väldigt bra på det som skrivs i tråden. Namnet stämmer också, men det är ju ett extremt vanligt namn.
Vore intressant att höra mer!
Själv vet jag inget mer än det som redan skrivits...
Citera
2016-12-01, 20:13
  #9
Medlem
Anonrouges avatar
Har inte kunnat kolla läget här på ett tag, men nu är jag tillbaka. Ska försöka gräva fram ljudbanden Har också nu fått höra att det finns flertalet långa rullband med inspelningar som skett vid enorma leveranser av.....Bust*** när hela gänget är samlat runt bordet, Cris F, Peter, Gordon och Douglas, m.fl. I princip hela klubbägar-gänget runt ett och samma bord. Glada, "Snabb-pratande" peeps lägger upp affärerna! Rullbanden är säkrade. Jobbar på klubb-banden och att få ok att lägga upp dem. Kan ta lite tid...
Citera
2017-07-22, 18:51
  #10
Medlem
"De 2 herrarna i dörren var EXTREMT farliga."

ett sidospår
men jag satt med min tjej på det minimala Cafe Ricardo runt -80 och lyssnade på Johny Dyani och hans sydafrikanska polare i en grupp han kallade Witch Doctor's Son tror jag.
Så sitter det ensam vid ett bord en Super-Svensson i kostym och tjockbågade glasögon klart påverkad av något
och utropar hela tiden "HAPPY AFRICA!!!! HAPPY HAPPY AFRICA!!!!"

Nu var det så att stället av någon anledning hade en in/utkastare. Han såg ut som en välbyggd indian med långt rakt hår, läderrock, sa aldrig ett ord. Efter ett tag hade han fått nog, lyfte ut Super-Svensson i nackskinnet och påbörjade en avancerad långvarig misshandel ute på trottoaren inklusive karatesparkar mitt i pallet. Bakom dom skymtade man Stomatolskylten.
Musiken var intressant
https://www.youtube.com/watch?v=lZIweEP16ek
Citera
2017-07-22, 21:07
  #11
Medlem
EcstasyRisings avatar
Vice har en artikel med lite bilder från den mytomspunna 88:an:

https://www.vice.com/sv/article/mgm7...nnen-fran-88an
Citera
2017-08-08, 02:19
  #12
Medlem
Anonrouges avatar
De bilder som den länken visar till är helt pinsamma. Ser den där gruppen folk ut som ljusskygga brottslingar, knarklangare, våldsmänniskor, påtända rikstroll??
Det ser väl alla att det är gruppen från Alexandra eller något annat fint hak, ute och festar med pappas kreditkort.
Det finns 2 TIDER på 88:an den första var Hippie-tiden med Peter som DJ. Då var det knark, knark, knark på stället. ALLA var amfetaminpåtända som höghus. Människor smög runt i den mörka lokalen, som bara lystes upp då och då från dansgolvets ljusorglar, med ögon som halft tjänstljorde som framljusen på en bil. Så påtända var de. Visst fanns det flummare också, men vart finns inte det. Speed, LSD i alla former och Cocain det var det som gällde då.

Under 2:a perioden var Glam-Disco tiden med Langer som DJ. Det är från Glamdiscotiden ALLA bilder är, det ser vem vem som helst. De här personerna vi ser på bilderna, skulle riskera att bli mördade om de hade gått in under första perioden.

Det verkar som om vissa är väldigt långt ifrån att förstå vilken klubb Hippie-88:an var! fram till 1979.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback